LoS focused witchfires?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

LoS focused witchfires?

Inlägg av Flogger »

Får man använda look out, sir på en focused witchfire? Jag tycker det känns lite märkligt och inte särskilt "focused" på något sätt? Och när görs i så fall LoS-roll?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Re: LoS focused witchfires?

Inlägg av Ancalagon »

Det räknas ju som en skytteattack egentligen så man borde få använda LoS.

Däremot står det på t.ex Precision Shots uttryckligen att man får använda LoS även mot dem.

Så det går nog att tolka åt båda hållen. Men jag skulle nog säga nej, eftersom den texten saknas på focussed witchfires.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att man inte får det. Mest pga hur focused witchfire är wordad. Man väljer inte ut vart wounds ska allokeras (då hade man fått LoS!), det man väljer ut är vem som ska påverkas av spellen vilket är en annan femma.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Jag tänkte likadant. Skönt att fler gör det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

DHettNeck skrev:Jag tycker att man inte får det. Mest pga hur focused witchfire är wordad. Man väljer inte ut vart wounds ska allokeras (då hade man fått LoS!), det man väljer ut är vem som ska påverkas av spellen vilket är en annan femma.
Jag håller nog med om detta.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

NIB

Inlägg av NIB »

Man kan look-outa focused witchfires tills GW kommer med en errata som ändrar reglerna. Sen kan man alltid tycka saker.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Lood out Sir säger "When a Wound is allocated to one of your non-vehicle characters" vilket syftar till wound allocation. Om en regel då inte följer wound allocation så kan inte ett Look out Sir-rull göras.

Ta Haemorrhage som exempel som säger: "Haemorrhage is a focussed witchfire power with a range of 18". The target must pass two separate Toughness tests or suffer a Wound with no armour or cover saves allowed for each test that was failed."
Så inget med wound allocation, utan Focused Withfire är helt enkelt bara ett sätt att avgöra vem utav modellerna som skall få effekten av en Power. Att Powern sedan gör wounds har inget med saken att göra.

Säg att det skulle finnas en Focused Witchfire som gav -2 i Ld, då skulle nog ingen tro att man kunde göra Lood out Sir mot den.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

NIB

Inlägg av NIB »

Visst hänvisas till att man följer shootingreglerna i Witchfire-stycket?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

NIB skrev:Visst hänvisas till att man följer shootingreglerna i Witchfire-stycket?
Ja, men vad har det med saken att göra?
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Yabob

Inlägg av Yabob »

Jag skulle nog säga att det har med hur reglerna för vad som händer är skrivna för specifika magier, inte huruvida det är Focused Witchfire.

Det enda Focused Witchfire gör är att bestämma vilken modell som drabbas, inte vad som sen händer (och om det som händer tillåter LoS). Om effekten av magin är ett klara exempelvis ett Toughness- test eller ta skada så allokeras inga wounds (så ingen LoS). Är effekten att modellen tar en träff med en viss profil (Spontaneous Combustion exempelvis) så allokeras troligtvis ett wound till den modellen om attacken woundar (vilket medger LoS). Så skulle jag läsa det iaf.
Ordförande i Spelföreningen Dragon's Den

Administrativt ansvarig för LBK

Skriv svar