Ännu en Tyranid fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Jacke

Ännu en Tyranid fråga

Inlägg av Jacke »

För man använda Trygonens emergence hole med outflankande squads?

hansson

Re: Ännu en Tyranid fråga

Inlägg av hansson »

Ja. Att komma från outflank är som att komma från reserve, men man kommer in från sidorna istället. Eftersom alla reserves, utan vingar, får komma från hålet får även dina outflankande enheter göra detta.

edit: sida 94, regelboken samt sida 50 tyranids codexet.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Knivig fråga. Det Hansson skriver stämmer inte riktigt; vill man Outflanka deklarerar man det i declare reserves-"fasen" och när man blir tillgänglig från reserv så kommer man in från endera kanten, inget val, man kan t.ex. inte helt plötsligt säga att man kommer in från sin egen table edge. Ungefär samma situation som när man väljer och kommer in från Deep Strike.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Andy Grey

Inlägg av Andy Grey »

Var står det att reservs som kommer in via deepstrike, utan vingar, inte får välja att komma ut ur hålet? ;) Inte för att det spelar nån roll mer än att de slipper scatter inom 6 från hålet.
Jag har nämligen tolkat detta på samma sätt som Hansson!
fauh skrev:Det är lugnt, jag väger upp det med att vara ytterst inkompetent!

hansson

Inlägg av hansson »

Knivig fråga. Det Hansson skriver stämmer inte riktigt; vill man Outflanka deklarerar man det i declare reserves-"fasen" och när man blir tillgänglig från reserv så kommer man in från endera kanten, inget val, man kan t.ex. inte helt plötsligt säga att man kommer in från sin egen table edge. Ungefär samma situation som när man väljer och kommer in från Deep Strike.
Dags att citera regelboken!

"When an outflanking unit arrives from reserve the controlling player rolls a dice: on a 1-2 [...]"

Så vi kan fastställa att alla enheter som kommer med outflank kommer som reserves, bara att de är tvungna att slå för vilken bordskant de kommer från, precis som du säger. Dom får inte välja att komma in genom bordskanten. Det viktiga är att dom kommer från reserves, bara att dom kommer in annorlunda än "vanliga" reserver.

Tyranids codexet:

"Any Tyranid infantry units (excluding those with wings) that arrive from reserve in subsequent turns may attempt to utilise this tunnel network and emerge from it instead of arriving as normal. If they choose to do so [...]"

Så man får välja att komma upp ur gropen istället för att komma in "as normal". Jag skulle hävda att "as normal" är från bordskanterna för outflankers.

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

hansson skrev:
Så man får välja att komma upp ur gropen istället för att komma in "as normal". Jag skulle hävda att "as normal" är från bordskanterna för outflankers.
Nja, outflank är ett aktivt val, väljer du det är det just outflank som gäller och du får komma från kanterna. Normal syftar nog snarare på att som normalt(inget specifikt val gjort) att man kommer från egen bordskant och då får att ytterligare alternativ och kan istället komma ifrån gropen.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Dags att citera relevanta delar utav regelboken:
During deployment, players may declare that units withthe ‘scout’ or ‘infiltrate’ special rules are attempting to outflank the enemy. This means they are making awide sweeping move to come at the foe from an unexpected direction. When an outflanking unit arrivesfrom reserve the controlling player rolls a dice: on a 1-2the unit will come in from the short table edge on theplayer’s left; on a 3-4 they will come from the right, on a 5-6 the player can choose left or right.
During deployment och declare är väll nyckelorden här.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Falkman

Inlägg av Falkman »

Precis, man väljer ju i deployment om dom ska outflanka eller inte, och väljer man att dom ska outflanka då måste dom göra det, man kan inte ångra sig halvvägs genom en strid bara för att Trygonhålet kom upp på ett trevligt ställe.

Jacke

Inlägg av Jacke »

Knivig fråga som sagt, just därför jag var nyfiken på vad folk tycker. Som jag ser det borde man rent RAW kunna använda det då outflankare är i reserves och det enda undantaget är wings. Att det sedan känns lika fel som att Mawlocen inte skulle få deepa på squads har ju inget med saken att göra :)

Användarvisningsbild
theWatchman

Inlägg av theWatchman »

Jacke skrev:Knivig fråga som sagt, just därför jag var nyfiken på vad folk tycker. Som jag ser det borde man rent RAW kunna använda det då outflankare är i reserves och det enda undantaget är wings. Att det sedan känns lika fel som att Mawlocen inte skulle få deepa på squads har ju inget med saken att göra :)
Nej, det är samma sak som att man helt plötsligt inte får välja bort outflank eller deep strike mitt inne i matchen för att istället enter own table edge.

Låst