SW reliker

Regelfrågor och förslag på husregler
Johannesson

SW reliker

Inlägg av Johannesson »

Kan en och samma karaktär ta flera reliker till SW (så länge bara en är ett vapen så klart)?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
LillePer

Re: SW reliker

Inlägg av LillePer »

Det står "May replace one weapon with one of the following". Det får mig att tro att svaret är nej, precis som i orkboken.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Håller med, det står tydligt att man bara får ta en.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Jag håller inte med för dessa anledningarna:

1)I Ipad versionen till SM (Har tyvärr inte SW) Så kan man faktiskt välja 2st vapen/Sköld + Rustningen till sin CM. Sedan tar det stop
Denna har samma wording som SW.

2)Sedan om man fortsätter att läsa så har Hjälmen, Rustningen och stenen en 6 efter sig och då står det.
Does not replace one of the charecters wepons.

3)i Orc codexen står det: "A model can take one of the following". Så det är en helt annan text som klart säger att man bara får ta en.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Man kan bara byta bort ett vapen, däremot kan man absolut ta fler som inte räknas som att byta bort vapnet.

Man kan tex ta Helm, Armour och Black Death, men inte Black Death + Fangsword.

Däremot om man istället tar relics från Champions of Fenris finns det ingen som helst begränsning förutom att man inte får ha fler likadana Relics.

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Enda skillnad med fotnot 6 är att du behåller ditt vapen. Du får fortfarande inte byta ut ditt vapen fler än en gång, sen att en annan regel säger att du slipper byta själva vapnet så får du inte köpa ur listan mer än en gång.

Varför kan man ta 2 reliker i SM? Som du sa så är det exakt samma wording som i SW. "Replace one weapon with the one of the following"

Hur kan det blir 2 saker?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Samuel syftar väl till någon form av armébyggare till iPad-versionen?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det finns bara 2 restriktioner för relics i SW boken:

Du får max ha en av varje relic i din armé.
Du får bara byta bort ett vapen mot en relic.

Vissa reliker kräver inte att du byter bort något vapen. Så jag förstår inte hur det skulle kunna räknas som att man byter bort ett vapen, trots att man inte byter bort något vapen.

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Japp jag syftar till Armebyggaren i SM codexen... Man borde ju anta att den faktiskt stämmer.
Sedan så är det samma wording i SM och SW.

Sedan är det ju faktiskt så att dom har flera vapen. Så varför skulle dom inte kunna byta ut det andra också?
(Detta funkar också i armebyggaren)

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

SamuelB skrev:Japp jag syftar till Armebyggaren i SM codexen... Man borde ju anta att den faktiskt stämmer.
Jag antar inte alls samma sak som du. Armébyggaren är antagligen inte gjord av samma person som gjorde codexen och går därför under samma osäkerhet som vi känner nu. Så jag tycker inte att man kan utgå ifrån något den accepterar.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Skriv svar