Charge ur fordon som blir sprängda/vrak.

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Hylander

Charge ur fordon som blir sprängda/vrak.

Inlägg av Hylander »

Stötte på en fråga häromdagen:

En LR med berzerkers tankshockar en enhet med en melta i. Meltan tar death and glory och wreckar LR. Får Berzerkarna charga?

Om man åkt i en bil och disembarkar så får man inte charga.

* Men dessa åkte LR.

* Är det samma disembark som beskrivs under wrecked som när bilen är hel?

* Vad gäller om bilen exploderar. Det finns ju inget att disembarka ut då?
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Re: Charge ur fordon som blir sprängda/vrak.

Inlägg av HeadWar »

Går bilen bara sönder så gör man ju en helt vanlig disembark, så då är det inga konstigheter. Exploderar den så ser det faktiskt ut som att man är ännu friare, man skulle antagligen kunna både gå och assaulta om man är lite frikostig med sitt RAWande. Rhino-rushen lever!

Simon Talltorp

Inlägg av Simon Talltorp »

men glöm inte diff/dangerous terraintest...
xdanskx skrev:Varje gång jag skall spela på ett bord helt gjort i frigolit dör en del av mitt hjärta... Och det fanns fasen inte mycket till hjärta att ta av från början....

paintner

Inlägg av paintner »

men om bilen går sönder och det blir en 'vanlig disembark' och man åkt 'för långt' så borde det ju inte funka iom att det är en 'vanlig disembark' och då får man ju inte assaulta om man åkt.

eller tänker jag fel?
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

paintner skrev:men om bilen går sönder och det blir en 'vanlig disembark' och man åkt 'för långt' så borde det ju inte funka iom att det är en 'vanlig disembark' och då får man ju inte assaulta om man åkt.

eller tänker jag fel?
Nej, helt rätt. "För långt" är det iofs alltid om fordonet har rört på sig, om inte fordonet är open topped eller en Land Raider.

egge

Inlägg av egge »

Det är bara att charga på. Lite skeptisk på att man skall få flytta på sina modeller i movement phase dock...
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Lämpligtvis följer man väl samma begränsningar vid explosion som vid en vanlig går-sönder.

cadelin
Mästare - Svenska 40k Touren 2011

Inlägg av cadelin »

OM man läser embarking disembarking paragrafen (s 66) under transportveichles så kommenterar dom att det räknas som disembarking om fordonet förstörs i den egna fasen. I den texten skiljer dom inte på wrecked och explodes dock.

Detta borde leda till att man inte får assaulta om det inte är en LR eller open topped oavsett om det är wrecked eller explodes.
Eller?!

egge

Inlägg av egge »

cadelin skrev:OM man läser embarking disembarking paragrafen (s 66) under transportveichles så kommenterar dom att det räknas som disembarking om fordonet förstörs i den egna fasen. I den texten skiljer dom inte på wrecked och explodes dock.

Detta borde leda till att man inte får assaulta om det inte är en LR eller open topped oavsett om det är wrecked eller explodes.
Eller?!
Precis.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

håller med
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar