en komplicerad närstrid

Regelfrågor och förslag på husregler
bjorn

en komplicerad närstrid

Inlägg av bjorn »

För länge länge sedan, i söndags, spelade jag en match där det hände en väldigt komplicerad närstrid, där många regelfrågor dök upp som vi inte kunde svara på.
Låt mig förklara:
9 screemers + herald på disc chargar dels assult marines och dels legend of the damned med ganska bra mellanrum och screamer blir ganska utdragna. heralden hamnar bara i baskontakt med assult marines.
nästa runda chargar centurions med CH in i screamers på samma sida som LoTD. CH ropar challange, kan heralden svara(1)? han står i baskontakt fast med en annan enhet och flera tum bort? Finns det en gräns för hur långt bort en challange kan "svara" (2)?
sedan chargar min lord of change in i centurions, och de fortsätter brottas, assult marines slår ihjäl de screamers som var i baskontakt, är de nu fria från combat (3)? får de consulidera (4)?

//Björn

Neth_Oni

Re: en komplicerad närstrid

Inlägg av Neth_Oni »

challange ropas innan I10 och då kollar man avstånden. Det kan vara hur långt som helst mellan den som skriker och den som svarar men kravet är att båda ska kunna slåss "på en gång" med den enhet de befinner sig i, dvs. i baskontakt eller 2" från en friendly modell som är i baskontakt.

Så i det där fallet kan inte heralden svara då han inte är inom 2" från, eller i baskontakt, med enheten som innehåller den som skriker challange.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Som svar på del två: Om en enhet efter end of combat consolidations inte längre är i bas med en fiendeenhet så är de fria från närstriden, och får consolidera.

Edit: Jag tror förresten inte att Robin har helt rätt. Reglerna är lite luddiga, men jag skulle säga att man får acceptera en challenge med vilken som helst utav sina karaktärer (som får slå) i närstriden; inte bara de i en specifik enhet. När en challenge skriks så nominerar man ju ingen enhet, då bör det vara så att alla karaktärer får möjligheten att ta emot den.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Neth_Oni

Inlägg av Neth_Oni »

är du säker? Kanske räcker med att karaktären i fråga får slåss oavsett vilken unit så länge enheten han är med i är i strid med båda?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

"To issue a challenge, nominate a character in one of your units locked in the combat to be the challenger. (...) You'll now have to wait and see whether a character amongst the
enemy ranks chooses to step forwards and accept the challenge. Obviously, if there are no characters in the enemy units, then a challenge cannot be issued. Characters that cannot fight or strike blows (including those that are not engaged with an enemy model) cannot issue challenges."

Inget specifikt om att man nominerar en enhet där, men en liten referens till att det kan finnas multipla fiendeenheter involverade.

If your opponent has issued a challenge, you can now accept it - nominate one of the characters in your unit to be the challengee. Your opponent has probably decided which of your characters he wants to fight, in fact, this bias might affect how the challenge was framed ('Brother-Captain Minyos challenges thine craven Warlock to single combat!'), but the final choice is yours - he can't challenge a specific enemy, he just issues a challenge to the foe at large and sees who steps forwards. Characters that cannot fight or strike blows (including those that are not engaged with an enemy model) cannot accept challenges.

Här står det i och för sig "your unit", men utan en specificerad enhet så får man väl anta att det bör stå "units".
Sedan beskrivs det att man skriker challenge rakt ut och ser vem som hakar på. Detta bör då inkludera alla karaktärer i alla enheter som för tillfället får slåss.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag tror som Mattias att enda kravet för challange är engage. Inte engaged med "rätt" enhet.

Skriv svar