Pnned

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Nefrums

Pnned

Inlägg av Nefrums »

Kan modeller som inte kan go to ground bli pinned?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
XecrNist

Re: Pnned

Inlägg av XecrNist »

deom enda som inte kan go to ground är väl monstorous creatures och om dom är fearless kan dom inte bli pinned , men dom är dom enda jag vet som inte kan go to ground

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Spontant skulle jag säga att dom inte kan bli pinned. Vad skulle det vara för enhet, förutom turboboostande bikes (där det specifikt står att de inte kan bli pinned)?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

tänkte på bikes i almänhet..
Men även arteleri kan väll inte go to ground har jag för mig, har inte booken framför mig just nu..
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

nej det stämmer nog, man kan nog inte öka på cover savet på kanonen, men tänker du mest i allmänhet eller är det ett specifikt fall du letar efter, men jag skulle nog säga att dom inte skulle kunna göra det

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

det jag undara är om de enheter som inte kan go to ground är immuna mot pinning..

Användarvisningsbild
XecrNist

Inlägg av XecrNist »

jag skulle säga att dom är det men om det inte står att dom är t ex fearless så kan dom ju bli pinnade, men jag tror inte det finns någon sådan enhet, inte nån som används särskilt ofta

egge

Inlägg av egge »

Vänta lite nu. Pinned och go to ground är väl inte samma sak? Pinned hänvisar att modellerna gör en "go to ground" vid misslyckat LD-slag men det är väl två helt olika regler? Enheter som inte får göra en "go to ground" borde kunna bli pinnade. Däremot tycker jag att de regler som gäller vid en "go to ground" gäller oavsett om det är från pinning eller inte, beroende på ordvalet.

När det gäller bikes så står det på "Turbo -boost"-regeln att boostande enheter inte kan göra en go to ground och automatiskt klarar pinning tests...

Artilleri kan vara lite svårare. De får ingen cover när de gör en go to ground och jag anser att den regeln gäller oavsett om det kommer från pinning eller är frivillig.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 11 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

nej det är inte två olika saker. så vitt jag komemr ihåg så har pinning vapen den efekten att enheter som missar sitt test måste göra en go to ground.

egge

Inlägg av egge »

Regelmässigt ser jag det som olika saker. Att frivilligt lägga sig ned och att bli tvingad till det är inte samma sak. För att inte kunna bli tvingad till att gå "go to ground" måste modellen vara immun mot pinning. Det kan inte räcka medatt man inte får göra en "go to ground". Pinning refererar till att bli tvingad att go to ground. När det står att man inte får göra en "go to ground" så refererar det till att frivilligt göra det. Men det betyder inte att du ignorerar effekten från pinning. Tror det inte finns någon sådan enhet, dock.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar