Swooping och pivot

Regelfrågor och förslag på husregler
frigobben

Swooping och pivot

Inlägg av frigobben »

Jag har själv varit restriktiv med hur man får pivota med ett FMC så fort det är dags att flyga (dvs även om jag kom från Gliding). Men i någon battlereport spelades utan denna restriktion.

Hur spelar ni, och framförallt, vad är rätt? :) Gäller restriktionen på 90 grader bara då man är i Swooping och fortsätter i Swooping? Eller så fort man går till Swooping? Regelboken ger som vanligt lite utrymme till tolkning med "a FMC that is Swooping can make a single pivot on the spot of up to 90deg before it moves" (min fetmarkering).

(Det möjligen märkliga med min egen tidigare tolking är att det exempelvis blir viktigt vilken riktning man konsoliderar.)

Användarvisningsbild
LillePer

Re: Swooping och pivot

Inlägg av LillePer »

Du väljer i varje movement om du ska flyga eller inte. (Skriver inte gliding eller swooping för jag blir bara förvirrad själv :P)
Väljer du att flyga är det 90 graders svängar som gäller. Annars är det valfritt. Har du varit i närstrid får du ju vrida dig hur du vill så självklart är det viktigt hur du vrider dig efter en närstrid, men då har du ju möjlighet att vrida helt om osv.

Var det svar nog?

Dvs 90 graders restriktion gäller bara i movement fasen då du väljer att flyga.

frigobben

Re: Swooping och pivot

Inlägg av frigobben »

Precis som du beskriver är så jag spelat och också så jag tolkat reglerna. Det var att jag såg någon som spelade annorlunda som fick mig att ifrågasätta hur det skulle vara.

Hade jag skrivit regeln själv hade jag nog tyckt det vara mer rimligt att just bara ha restriktionen när man är uppe i luften och kretsar runt, dvs inte när man går från "gående/hoppande", och ju har full rörlighet, till flygande.

Tack för svaret!

Skriv svar