Monster hunter vs. MC+infantery IC
Monster hunter vs. MC+infantery IC
Hur fungerar regeln monster hunter när man skjuter på ett "blandat" unit. Blir det fortfarande tillämpbar eller slås den ut av att det inte är en strikt monsterenhet?
Re: Monster hunter vs. MC+infantery IC
Det gäller på to Wound, så slår du to wound mot ett monster får du rerolla, slår du mot hans kompisar som inte är monster så slår du inte med reroll.
Fast hur skulle det gå till? Attacker allokeras ju först efter lyckat to-wound. Det fungerar ju typ för Yarrick eftersom man då får slå om lyckade to-wound. Men om man skall kunna slå om misslyckade så måste man ju först allokera träffarna.
Edit: Eller menar du att det bara fungerar om man explicit slår på monstren, typ om ICn är i en challenge, och aldrig annars?
Edit: Eller menar du att det bara fungerar om man explicit slår på monstren, typ om ICn är i en challenge, och aldrig annars?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det är lite stökigt i regelboken, men jag skulle nog säga att det enbart gäller när du explicit slår mot MCs/FMCs, tex i en challenge/du enbart har range/LoS till ett monster i en enhet som innehåller olika unit types.
I alla andra fall slår du To Wound mot hela enheten, inte MC/FMC specifikt.
Det är spontant hur jag skulle ha spelat och min personliga tolkning. Jag kan absolut ha missat någon obskyr regel.
I alla andra fall slår du To Wound mot hela enheten, inte MC/FMC specifikt.
Det är spontant hur jag skulle ha spelat och min personliga tolkning. Jag kan absolut ha missat någon obskyr regel.
Nu är det inte så vanligt med sådana enheter men skulle säga tvärtom att om någon är monster i enheten så får man rerolla.
Jag skulle säga att tex en riptide+IC får du rerolls mot för det är en "monsterenhet" dvs saker injoinade med ett monster. Samma sak med fexar+prime. Däremot tyrantguards+hive tyrant är enhet+monster istället där jag kanske inte tycker att det borde appliceras.
Inget regelstöd för detta utan bara vad som känns rimligt. Annars får det bli något i stil med:
alltid reroll om monster finns
alternativt
bara reroll om ENDAST monster finns.
Inget regelstöd för detta utan bara vad som känns rimligt. Annars får det bli något i stil med:
alternativt
en singel enhet eller en IC är lika mycket en enhet som vilken annan enhet som helst så jag anser din första tolkning blir väldigt konstig perLillePer skrev:Jag skulle säga att tex en riptide+IC får du rerolls mot för det är en "monsterenhet" dvs saker injoinade med ett monster. Samma sak med fexar+prime. Däremot tyrantguards+hive tyrant är enhet+monster istället där jag kanske inte tycker att det borde appliceras.
alternativt
Woundar du mot majoritet? Ja
Är majoritet monster? Ja
Då får du re-roll
Är majoritet inte monster? Då får du inte re-roll då du bara får re-rolla to wound mot monster.
Enklaste och vettigaste lösningen.
Är majoritet monster? Ja
Då får du re-roll
Är majoritet inte monster? Då får du inte re-roll då du bara får re-rolla to wound mot monster.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Det låter som en bra mellanväg.Flogger skrev:Woundar du mot majoritet? Ja
Är majoritet monster? Ja
Då får du re-roll
Så om man är en riptide med 2 drones så funkar inte monsterhunter mot den innan en drone är död
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Jag skulle nog i så fall inte välja att räkna antal modeller, utan räkna antal wounds. För att beräkna majoritet alltså.