Escalation

Regelfrågor och förslag på husregler
Rashia

Escalation

Inlägg av Rashia »

http://www.belloflostsouls.net/2013/12/ ... atest.html
Escalation Basics
- Escalation is for "Standard" Warhammer 40,000
- It is not described as an "Expansion" (such as Planetstrike, Cities
of Death, Apocalypse)
- The newly added single FOC "Lord of War" choice is optional (like Allies & Fortifications)

"Lord of War" Rules:
If a Lord of War is fielded, the opposing player receives a +1 to Seize the Initiative and for each 3 Hull Points or Wounds inflicted on a Lord of War they gain +1 mission victory points.
Destroyer weapons, Hellstorm templates and all other Apocalypse based rules are identical carryovers from the Apocalypse book, but now exist in the standard 40K ruleset.

Escalation Datasheets
IG: Baneblade (all varieties)
Ork: Stompa (all varieties)
Chaos: Lord of Skulls
Astartes: Thunderhawk
Tyranid: Harridan
Tau: Tigershark
Eldar/Dark Eldar: Revenant
Necrons: Tessseract Vault, Transcendant C'Tan, Obelisk
Diskussionen fanns i tråden "Lite nya saker från GW" och det är uppenbarligen en vattendelare.
Det kommer uppenbarligen alltid vara upp till de som håller i turnering om de vill att denna del av spelet skall vara med.

Expansionen är även väldigt obalanserad sett till vad vissa får punga ut i pengar, en thunderhawk kostar lite lätta 4265kr, medans en baneblade och lord of skulls ligger på 1000kr.
Om inte GW fyller på med plastmodeller till de som har de väldigt dyrt (SM, Nids, Eldar/DA,).

Jag tycker att även om idéen är kul, så är de inte bra för spelet. (så länge som vissa inte har tillgång till en mindre dyr super heavy)
Det är otrolig fokus på konsumera mera dyrare saker och genomsyras av ren jävla girighet från GW's håll.

Vad tror/tycker folk?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Escalation

Inlägg av DHettNeck »

Jag är starkt emot detta. Att i en normal match på säga 1850p ha EN modell för 850p bäddar inte för roliga och intressanta matcher.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag är starkt emot detta. Att i en normal match på säga 1850p ha EN modell för 850p bäddar inte för roliga och intressanta matcher.

Men 9 broadsides, 3 riptides, 5 wave serpents osv. Bäddar för sjukt intressanta matcher.. Oh wait..
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Jag är starkt emot detta. Att i en normal match på säga 1850p ha EN modell för 850p bäddar inte för roliga och intressanta matcher.

Men 9 broadsides, 3 riptides, 5 wave serpents osv. Bäddar för sjukt intressanta matcher.. Oh wait..
Nej, det gör det inte häller ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jag spelar lätt hellre mot en 850poängs grej än samma gamla spam-enheter för typ samma poäng. Flogger kunde inte sammanfatta det bättre.

Embrace Diversity.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Ancalagon skrev: Embrace Diversity.
+1

Jag tror även att med reglerna att man får +1 på seize och i samband med att man får 1VP för varje 3 wounds/hull points man gör så kommer inte super heavies/gargantuans vara ett särskilt stort problem tror jag.

Kul att möta Dark Eldar med Asdrubael Vect och 72 lansar, seize på 3+, eller Imhotekh... Gauss vapen är ju helt ok på att döda fordon har jag hört ;)
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Jaws of the world wolf på en Harridan? Yes please! ;)

Halvar

Inlägg av Halvar »

Fast jaws lär juh inte funka på flying gargantuan creatures precis som den inte funkar på flying monstrous creatures.
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Halvar skrev:Fast jaws lär juh inte funka på flying gargantuan creatures precis som den inte funkar på flying monstrous creatures.
Aha, jag visste inte att de var immuna mot grounding :/

daskad

Inlägg av daskad »

Det är för dem inte är det
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Skriv svar