Toughness och artillery

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
bolterochkniv
Inlägg: 591
Blev medlem: 03 sep 2011, 16:17

Toughness och artillery

Inlägg av bolterochkniv »

säg att man joinar upp en Farseer med ett VAULS WRATH SUPPORT BATTERY! och blir beskjuten av en TFC med s6, som slår bra och alla träffar utgår från Farseern. jag antar att man fortf woundar på 5+, men den stora frågan är egentligen huruvida Farseern instadör pga s6? jag misstänker att han inte gör det, men vad säger ni?

ett annat fall är om en Iron Hands techmarine som crewar en TFC får slå FnP mot träffar från exv en Manticore.
Elias Österlund

"It's a universe where warriors sail planet-killing warpships to alien worlds, fly turbolaser-equipped gunships down to the surface, drive volcano-cannon tanks to the front, then get out and run at the enemy with big swords."

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: Toughness och artillery

Inlägg av Zurken »

Regelboken är inte supertydlig, men jag skulle säga att hela enheten får T7 när den blir beskjuten.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: Toughness och artillery

Inlägg av DHettNeck »

Jag tycker att man woundar mot T7, men att farseern fortfarande får I.D. av str6+, då han inte får T7 i sig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
John_F
Inlägg: 1022
Blev medlem: 04 maj 2012, 08:29

Re: Toughness och artillery

Inlägg av John_F »

Instant death triggas väl inte förrän någon modell tar ett wound, dvs på modellens och inte enhetens toughness.

Användarvisningsbild
imp
Inlägg: 2997
Blev medlem: 10 okt 2008, 07:53
Ort: Salem

Re: Toughness och artillery

Inlägg av imp »

DHettNeck skrev:Jag tycker att man woundar mot T7, men att farseern fortfarande får I.D. av str6+, då han inte får T7 i sig.
Instämmer
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Lottomannen
Inlägg: 1367
Blev medlem: 26 okt 2011, 12:48

Re: Toughness och artillery

Inlägg av Lottomannen »

DHettNeck skrev:Jag tycker att man woundar mot T7, men att farseern fortfarande får I.D. av str6+, då han inte får T7 i sig.
+1
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Inlägg: 5051
Blev medlem: 10 maj 2010, 10:50

Re: Toughness och artillery

Inlägg av refabricated »

Så spelar jag det.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Toughness och artillery

Inlägg av Papa D »

Klart det är så! Majority toughness har ingenting med Instant Kill att göra, det testas alltid på modellens individuella statline.

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Användarvisningsbild
Gustav
Inlägg: 514
Blev medlem: 17 nov 2010, 13:51
Ort: Lund

Re: Toughness och artillery

Inlägg av Gustav »

Papa D skrev:Klart det är så! Majority toughness har ingenting med Instant Kill att göra, det testas alltid på modellens individuella statline.

/D
Fast skytte mot artilleri har absolut ingenting med majority toughness att göra. Du använder alltid toughness på vapnen när du skjuter på dem.
Så det är luddigt, men jag håller med ändå eftersom instant death-regeln är gubbspecifik

Användarvisningsbild
Papa D
Inlägg: 3610
Blev medlem: 03 nov 2008, 18:09
Ort: STHLM

Re: Toughness och artillery

Inlägg av Papa D »

Fast skytte mot artilleri har absolut ingenting med majority toughness att göra. Du använder alltid toughness på vapnen när du skjuter på dem.
Så det är luddigt, men jag håller med ändå eftersom instant death-regeln är gubbspecifik/Quote

Förstår faktiskt inte? Man använder väl S värde på vapen för att wounda mot T värde och artillery och crew och joinade chars har alltid T7 vad det gäller att wounda? Men om ett S8 skott woundar så kan man inte kallt nicka det på en multiple wound char med T4 för då insta dör han?

För vapen har inget toughness värde? Förstår faktiskt inte vad du säger Gustav, kanske jag som missat något?

/D
Robert skrev:hittils har 65personer blivit sämre på 40k av att läsa den här posten

Skriv svar