true line of sight...

Regelfrågor och förslag på husregler
sourpus

true line of sight...

Inlägg av sourpus »

råkade irra in mig själv på följande:

http://www.yesthetruthhurts.com/2010/01 ... -play.html

och för att slippa råka ut för detta och bli irriterad på en turnering undrar jag hur ni andra ser på det som diskuteras i kommentarerna, dvs har infanteri "ögon i nacken", eller kan man, som Stelek (enligt mig, med en dåres envishet) hävdar upphäva "closest visible enemy" (Rage-regeln) genom att helt sonika vända figurerna bort från fienden?

Jag har för mig att jag läst att infanteri ser 360 grader (vilket jag också spelar efter), men om det finns regelstöd för något annat, kan någon upplysa mig var detta står?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: true line of sight...

Inlägg av Katarsis »

Infanteri ser inte 360 grader (de ser faktiskt bara rakt fram), men man får pivota på dem i skyttefasen så det är då typ samma sak. När det kommer till att mäta om saker är inom LOS eller inte så har det dock alltid spelats som så att allt ser 360 grader. T.ex. så kan man inte ignorera Rage genom att deploya baklänges eller infiltrera 12" bakom en fiende som bara tittar frammåt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

sourpus

Inlägg av sourpus »

"nearest visible enemy" ska alltså tolkas som "närmsta fiende jag kan se (och jag kan pivota mina modeller för att detta ska kunna ske)" ?
12% av svenskarna skulle inte acceptera att en invandrare från en annan del av världen giftes in i familjen (källa: DN 2010-08-03). Dessa 12% är inte välkomna i mitt Sverige.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Personligen tolkar jag "visible" som "Det finns en fri LOS mellan modellerna."

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Och i vilket fall ser infanteri 360 grader, eftersom man ignorerar modeller i den egna enheten, inklusive insidan på sin egen hjälm.

sourpus

Inlägg av sourpus »

HeadWar skrev:Personligen tolkar jag "visible" som "Det finns en fri LOS mellan modellerna."
då säger vi i alla fall samma sak (så gott som), fast med olika ord. gött. :)

EDIT: såg just att jag använt båda begreppen "closest" och "nearest" i tidigare poster. innan någon anal person
hinner kommentera detta, vill jag förtydliga att jag i fallet som diskuteras avser dessa som synonyma. ;)

Bengtsson den yngre

Inlägg av Bengtsson den yngre »

Man skall inte lyssna för mycket på vad förryckta jänkare tycker sig veta. Hade någon försökte sig på något sådant i en svensk turnering hoppas jag att han kommer att pitchas mot Gast-oskar mano-y-mano med sandfylld magväska i andra omgången
vladdi skrev:Spying? I'm not spying. Just reading an interesting forum;)

PeterWelzien

Inlägg av PeterWelzien »

HeadWar skrev:Och i vilket fall ser infanteri 360 grader, eftersom man ignorerar modeller i den egna enheten, inklusive insidan på sin egen hjälm.
BRB s. 16:
Line of sight literally represents your warriors' view of the enemy.
och
This means getting down to the level of your warriors, taking in the view from behind the firing models[...]
(min fetmarkering)

Detta tolkar jag som att du bara har LOS "framåt".
/Peter Welzien

egge

Inlägg av egge »

brb s16. Firing models can always draw a LOS through members of their own unit....

Räcker för mig. Detta betyder i grund att infanteri ser runtomkring då inget på den egna modellen täcker för LOS. Annars skulle en modell som har en sköld framför ansiktet inte se något och då alltså alltid måste använda rage på de modeller som har det.

Så nej. Du kan inte bygga en carnifex vars händer täcker för ansiktet för att han skall ha rage. Hur mycket förespråkare för detta än vill så kommer ingen turnering, som är vettig, att tillåta folk att tro att rage modeller inte tittar sig omkring. Om jag modellerar en modell som inte har ögon, skulle jag alltså inte behöva ens bry mig om rage regeln? Argumentet att Rage modeller springer baklänges håller helt enkelt inte. Kanske litterärt i regelboken men inte i huvudet på en normalt funtad arrangör.

s11. "This represent most creatures moving at a reasonable pace but stopping several times so scan the surrounding for enemies..." Under movement distance. Alltså kollar enheter runt sig genom att stoppa. Står dem still i början? Jag tycker inte mina modeller rör sig så mycket när jag flyttat dem. Alltså har de tittat sig runtomkring :lol:
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

PeterWelzien skrev:
HeadWar skrev:Och i vilket fall ser infanteri 360 grader, eftersom man ignorerar modeller i den egna enheten, inklusive insidan på sin egen hjälm.
BRB s. 16:
Line of sight literally represents your warriors' view of the enemy.
och
This means getting down to the level of your warriors, taking in the view from behind the firing models[...]
(min fetmarkering)

Detta tolkar jag som att du bara har LOS "framåt".
Man är bakom sin modell även om man är från hans framsida, sålänge du tittar förbi honom.

Skriv svar