Enhet kan inte komma in från reserv = död?
Enhet kan inte komma in från reserv = död?
Detta uppkom i en liten diskussion på ett annat forum.
Om en enhet inte kan gå in från reserve, tex. pga. att fiendeenheter blockerar hela den bordsidan de ska in ifrån. Dör enheten då?
Jag har inte hittat något i regelboken om det men är rätt säker på att det var så i 5th edition. Jag har spelat så också även i 6th.
Allmän konsensus verkar vara att de dör men var finns regelstödet?
Om en enhet inte kan gå in från reserve, tex. pga. att fiendeenheter blockerar hela den bordsidan de ska in ifrån. Dör enheten då?
Jag har inte hittat något i regelboken om det men är rätt säker på att det var så i 5th edition. Jag har spelat så också även i 6th.
Allmän konsensus verkar vara att de dör men var finns regelstödet?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Re: Enhet kan inte komma in från reserv = död?
Enheten kan inte placeras, då dör den. Samma sak som omringad transport. Exakt var regelstödet finns vet jag inte.
Läs 7:e paragrafen under Arriving from reserves, står väldigt tydligt hur det fungerar. Men det korta svaret är att de dör inte.
Det står itne att det måste vara den board edgen som man kommer ifrån utan man får väl då sätta dem mot en board edge närmast där de kan komma ifrån.Rulebook pg 124 skrev:If for some reasons a model's maximum move is not sufficientto fit the entire modelonto the board, or it becomes Immobilised itself whilst moving onto the board, place the model so its rear end is touching the board edge - the model cannot move further during the movement phase, nor may it shoot, run or move flat out.
- guildmaster
- Kontakt:
Nja. Den paragrafen handlar bara om movement inte räcker. Den pratar även on THE board egde, inte A board edge.
Kan man inte placera modellen är den väl död. Som mina dakka jets med fixed velocity som flyger en tum inom en alvtå.
Kan man inte placera modellen är den väl död. Som mina dakka jets med fixed velocity som flyger en tum inom en alvtå.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!
Jag skulle säga att de inte dör. Enligt Reserves måste enheten gå på bordet. Regeln som säger att de inte får det är att de inte får flytta inom 1" från en fiende. (Models in the way. s10)
Däremot är den regeln en Basic Rule (de som finns på sidorna 10 till 31), medan Reserves är Advanced (resten). Advanced gäller över Basic (enligt s7) om de krockar.
Däremot är den regeln en Basic Rule (de som finns på sidorna 10 till 31), medan Reserves är Advanced (resten). Advanced gäller över Basic (enligt s7) om de krockar.
Frågan är då. Vad händer i så fall?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
- Pappersbåt
Emergency disembark som när man inte kan komma ut ur ett fordon?
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Sent from my GT-N7105 using Tapatalk
Carl Lagerblad
Lottomannen skrev: Jo, det brukar ju vara lite som en fransk bakfylla. Antingen för mycket ost eller för mycket whine.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Jag tycker att dom dör. Kan dom inte gå in så kan dom inte gå in.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
men det finns inget som säger att de skulle dö, det är en kvarleva från 5th.DHettNeck skrev:Jag tycker att dom dör. Kan dom inte gå in så kan dom inte gå in.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Visst är det så, men det finns inget alls om detta i reglerna och som jag ser det så är man död om man inte är på bordet eller i reserv. När man har rullat att dom ska komma in är dom inte längre i reserv och kan inte gå in på bordet = död.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis