Hajs. Jag har funderat på och försökt utröna om följande situation och tillvägagångssätt är fusk, okej eller bara lite småfult när det kommer till LoS-smaskerier.
Den givna situationen är som följer:
En Ic (independent character) står främst i en enhet.
Enheten i sig består av 2 modeller utöver IC´n.
Ic´n står i bas med båda modellerna aka eqidistant med de båda.
Enheten tar en skyttesalva från valfri enhet, ponera en grupp marines. (Ja, DET är exemplet bara för att djeflas med folk)
Det står klart att Ic´n är närmst den fientliga enheten och tillåts därmed att använda Look out sir.
Min fråga är: Om 2 eller flera modeller är "närmst" Ic´n i fråga, är det då okej att allokera wounds till olika modeller från samma skyttesalva?
Har skrotat runt lite i reglerna och jag skäms inte för att säga att jag nyttjat just bristen på klarhet i reglerna.
Om ni har någon fin feedback på det här så vore det intressant/kul att höra den.
Märk väl att frågan bara gäller skytteattacker, då närstrid är hyffsat tydligt i jämförelse, och att närstridsLoS refererar till skytteLoS.
Look out sir - Multipla "closest model"
Look out sir - Multipla "closest model"
Kosh Vinner
Tydligen Sveriges näst trevligaste 40kspelare
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Look out sir - Multipla "closest model"
Nej. För varje skyttesalva slumpas det vem som är närmast. Denna model är då närmast tills skyttet är resolvat eller den dött.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Tuffigt.
Har du sidreferenser till regelboken?
Har du sidreferenser till regelboken?
Kosh Vinner
Du får kolla Rulebook FAQ då det som står i regelboken har ändrats, det som står där nämner nämligen ingenting om att det måste vara den närmaste modellen 
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Vad snackar du om Robin?Neth_Oni skrev:Du får kolla Rulebook FAQ då det som står i regelboken har ändrats, det som står där nämner nämligen ingenting om att det måste vara den närmaste modellen
Page 16 – Shooting Phase, Look Out, Sir
Change the second sentence of the second bullet point to:
“Determine which model in the unit is closest to the character,
and resolve the Wound against that model instead.”
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis
Ja, precis det snackar jag om. Det är vad som står i FAQn, i regelboken var det valfri modell inom 6" 
Re: Sv: Look out sir - Multipla "closest model"
Fast det står inte "randomly determine".DHettNeck skrev:Vad snackar du om Robin?Neth_Oni skrev:Du får kolla Rulebook FAQ då det som står i regelboken har ändrats, det som står där nämner nämligen ingenting om att det måste vara den närmaste modellen
Page 16 – Shooting Phase, Look Out, Sir
Change the second sentence of the second bullet point to:
“Determine which model in the unit is closest to the character,
and resolve the Wound against that model instead.”
Determine kan lika väl vara "se vilken som är närmst, är de lika nära så välj".
Vad baserar du att determine=random på?
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen
Jag gissar att han baserar det på att det är så man gör i normalfallet med skytte när man inte kan bestämma vem som är närmast.
Mina 50öre:
Jag lite rostig på reglerna, men finns det något läge (förutom LoS! innan Faq'n) där man som kontrollerande spelare till en skadad eller på-annat-sätt-påverkad-av-något enhet själv får välja vem som drabbas? Eller kontrollerande spelare till den skadande enheten för den delen? (Precision shot och fokus witch fire kommer jag på, men de ser jag som specialfall).
Jag har svårt att komma på något hyfsat allmänt och då känns det rimligt att följa det etablerade förfarandet för shooting (ergo: i första hand närmsta, om oklart: random).
Mina 50öre:
Jag lite rostig på reglerna, men finns det något läge (förutom LoS! innan Faq'n) där man som kontrollerande spelare till en skadad eller på-annat-sätt-påverkad-av-något enhet själv får välja vem som drabbas? Eller kontrollerande spelare till den skadande enheten för den delen? (Precision shot och fokus witch fire kommer jag på, men de ser jag som specialfall).
Jag har svårt att komma på något hyfsat allmänt och då känns det rimligt att följa det etablerade förfarandet för shooting (ergo: i första hand närmsta, om oklart: random).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
I närstrid är det ju att spelaren som tar emot stryk väljer vem som är närmst om flera är lika.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!