Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av refabricated »

Sidan 7 GW faq.
Frågan(förenklad): dessa saker sker alla i start av movment (blessings, reserver, outflank), vilken gör man först?

"Answer: They occur simutaneously - as such, the player whos turn it is decides in what order these things occur as per page 9 of the Warhammer 40,000 rulebook."
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Halvar

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev:Står specifikt att du inte får göra så då blessings är start of turn och reserves är start of turn. FAQ svaret är på flera ställen i tråden ;)
men varför tror du att det är så då? tror du att det
A) är för att eftersom start of turn är innan man får gå in på bordet och därför inte får använda dessa förmågor: alltså att man inte är på bordet när det ska ske
B) för att det är just start of turn saker som inte får användas. (varför är det just start of turn saker och inte saker som att gå, skjuta eller konstigare saker som dooms aura som inte får användas? jag förstår det verkligen inte)
eller C) Falafel.
Ja' än't bittä'!

Max

Inlägg av Max »

Jag tänker inte lägga mig i diskussionen för mkt för jag är inte helt säker på vad jag tycker... Men det är väldigt märkligt att argumentationen från de som anser att den funkar är att "några förmågor står det uttryckligen att man får använda i reserv, några står det att man måste vara på bordet. Dom har glömt att skriva ut vilket som gäller på staven så uppenbarligen funkar den utanför bordet." Det är en väldigt svag argumentation. Att sedan kontra "motståndets" argument med att dom inte är starka, och jag tycker dom har lagt fram rätt bra poänger, är lite märkligt. Men som sagt, jag är inte säker på att jag inte tycker den fungerar utanför plan, detta är mer en åsikt på hur diskussionen ser ut utifrån efter tio sidor forumstext.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

@Halvar (och andra intresserade):
BRB sid 125 skrev:Unless stated otherwise, a unit cannot charge, or use any abilities or special rules that must be used at the start of the turn, in the turn it arrives from reserve.
(GWs fetmarkering.)
Q: Blessings are maifested 'at the start of the Psyker's Movement phase' - does this mean they happen simultaneously with Reserves rolls, Outfalnking rolls etc, and if so which is resolved first? (p68)
A: They occur simultaneously - as such, the player whose turn it is decides in what order these things occur as per page 9 of the Warhammer 40,000 rulebook.
Vet inte om detta hjälpte, men nu finns regeltexterna i alla fall att beskåda.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Halvar

Inlägg av Halvar »

kelaino skrev:@Halvar (och andra intresserade):
BRB sid 125 skrev:Unless stated otherwise, a unit cannot charge, or use any abilities or special rules that must be used at the start of the turn, in the turn it arrives from reserve.
(GWs fetmarkering.)
Q: Blessings are maifested 'at the start of the Psyker's Movement phase' - does this mean they happen simultaneously with Reserves rolls, Outfalnking rolls etc, and if so which is resolved first? (p68)
A: They occur simultaneously - as such, the player whose turn it is decides in what order these things occur as per page 9 of the Warhammer 40,000 rulebook.
Vet inte om detta hjälpte, men nu finns regeltexterna i alla fall att beskåda.
ja... det står där. men varför tror du att det är just start of turn saker som är speciella? är det pga falafel?
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Det som ställer till det i trollerisammanhanget är att jag trollar innan jag vet om jag kommer in den turnen.

Dvs. innan ",in the turn it arrives from reserve." blir definerat.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Cemal

Inlägg av Cemal »

DHettNeck skrev:Då kontrar jag med att epidums är förklarad med att han bara måste leva för att talyn ska räkna.
Fast nu snackade vi om wargear som instrument och kairos stav och inte en special regel på en modell. Hittar du något annat?

Poet

Inlägg av Poet »

Folk e ju helt sär..

Modeller som är off-table.. dvs i reserves (finns en anledning att dem räknas som döda om dem är kvar i reserve när spelet är slut)
ska ju självklart inte kunna använda sina abilities (Såvida det inte är en army upgrade, så som lysanders stubborn).. fattar inte ens att ni försöker få igenom detta..

Möter jag en demonspelare eller nidsspelare som försöker använda abilities off-table så har hela min arme 1+ invosave.. så kan ni hävda att dem inte har det.. men då får ju armen 2+ invo iaf.. eftersom det står så i regelboken.. muppar...

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Poet skrev:Folk e ju helt sär..

Modeller som är off-table.. dvs i reserves (finns en anledning att dem räknas som döda om dem är kvar i reserve när spelet är slut)
ska ju självklart inte kunna använda sina abilities (Såvida det inte är en army upgrade, så som lysanders stubborn).. fattar inte ens att ni försöker få igenom detta..

Möter jag en demonspelare eller nidsspelare som försöker använda abilities off-table så har hela min arme 1+ invosave.. så kan ni hävda att dem inte har det.. men då får ju armen 2+ invo iaf.. eftersom det står så i regelboken.. muppar...
-1

Nu är du bara full och dum Jimmy.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Poet

Inlägg av Poet »

Helt nykter faktiskt.. sluta vrid och vänd på reglerna så slutar ja använda mig av 1+ invo.

Skriv svar