Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
- refabricated
- Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017
Re: Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
Men du missar ju helt min poäng.
Jag anser att deploymenten inte är över förrän _alla_ modeller som inte är i reserv står på brädet. Därefter kollar man så inga modeller placerats illegalt. Iaf så jag tolkar reglerna.
Jag anser att deploymenten inte är över förrän _alla_ modeller som inte är i reserv står på brädet. Därefter kollar man så inga modeller placerats illegalt. Iaf så jag tolkar reglerna.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013"
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!
Jag förstår hur du menar, men det är också klart i reglerna att det sker i olika ordning. Först måste alla icke-infiltrerande grejer ställa in. Efter det är gjort går man vidare till Infiltrators.refabricated skrev:Men du missar ju helt min poäng.
Oavsett när du kollar om något står illegalt eller inte absolut sist efter allt är klart ser jag inte hur du skulle få ställa en icke-infiltrerande enhet utanför din deployment zone legalt innan du sätter ut Infiltrators?
Eller menar du att du först ställer ut en enhet som om de var infiltrators, går vidare och ställer dit ICn sist och då kollar om allt står enligt reglerna?
Det löser liksom ingenting eftersom icke-infiltrators måste ställa upp, i sin deployment. Du får alltså inte tillåtelse att ställa den utanför deployment zone, även om de senare kommer bli legala.
Det var det bästa inlägget hittills i hela debatten.Ancalagon skrev:Shrike och Illic i all ära, men vill vi verkligen se Stealth+Shrouded Infiltrerande Gravcannon Centurion devastators? 10 Terminators? Full-kittade Sternguard? Broadside enheter? Crisis enheter? 20 Bladestormande Guardians? Riptide? etc etc. finns säker massa bättre kombinationer i SM/Eldar/Tau boken.
Jag inser att det inte egentligen har någon relevans. Regler är regler och det är inte vi som skriver dem.
Men till alla er som argumenterar för att ICs med infiltrate ska kunna ta med en enhet och försöker övertyga andra om att ni har rätt, vill ni spela på det sättet? Tycker ni att spelet blir roligare med kombinationer som dem ovan?
(läste inlägget och misstänker att det kan låta ganska anklagande. Därför gör jag följande tillägg:
Det här är alltså en seriös fråga om det finns folk som vill spela så här.
Om reglerna disskuteras utan att någon tycker att det förbättrar spelet känns det här ganska poänglöst och direkt kontraproduktivt för hobbyn.)
Vad reglerna säger skall göras genom regeltolkningar som SWEFAQ och liknande.
Om reglerna är bra/balanserande skall göras genom komp och liknande.
Blir bara pannkaka om man blandar dessa två.
Om reglerna är bra/balanserande skall göras genom komp och liknande.
Blir bara pannkaka om man blandar dessa två.
Fast det vore verkligen inte första gången som regler ändras mer eller mindre med utgångspunkt att vissa saker är för bra. Flyers fick en gimp i och med 8" hitte-på regeln lite med motiveringen "Flyers är redan bra, gör dom inte bättre".
I just det här fallet tycker jag i alla fall att det är en fråga om SvFaq vill börja tillåta att IC sprider Infiltrate, inte huruvida vi vill börja banna dem för att de är för bra.
I just det här fallet tycker jag i alla fall att det är en fråga om SvFaq vill börja tillåta att IC sprider Infiltrate, inte huruvida vi vill börja banna dem för att de är för bra.
Infiltrate ic med enhet utan infiltrate
Jag har följt den här tråden med stort intresse sen den startades.
Men ärligt, samma anledningar, orsaker, personliga åsikter och khornes moster har bollats fram och tillbaka i evighet känns det som.
Är det inte dags att stänga tråden och låta SWEfaq teamet ta över?
Sätt er sen skönt i soffan och luta er bakåt med en god whisky och känn er stolta över att ha haft en bättre debatt/diskussion än det brukar vara i valtider.
Men ärligt, samma anledningar, orsaker, personliga åsikter och khornes moster har bollats fram och tillbaka i evighet känns det som.
Är det inte dags att stänga tråden och låta SWEfaq teamet ta över?
Sätt er sen skönt i soffan och luta er bakåt med en god whisky och känn er stolta över att ha haft en bättre debatt/diskussion än det brukar vara i valtider.
mvh:
Dennis
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Dennis
http://www.garagegamers.sePärssi skrev:klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer
-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-
Nja, nu blev det väl ändå ännu mer osäkertDHettNeck skrev:Absolut, men det är nu väldigt tydligt hur GW vill att det ska vara iaf.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Jag är inte säker, men jag tror jag blir mer osäker när imp är osäker. Det är säkert.imp skrev:Nja, nu blev det väl ändå ännu mer osäkertDHettNeck skrev:Absolut, men det är nu väldigt tydligt hur GW vill att det ska vara iaf.
On Topic:
Vi diskuterar det redan i SvFaq. Det kommer med i nästa version.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Wolf scouts med wolfguard är väl ett exempel.Gonka Koff skrev:Det finns det en regel som säger att om en enhet innehåller minst en modell med regeln infiltrate, så får enheten infiltrera. Finns det något fall överhuvudtaget där en enhet kan innehålla modeller både med och utan infiltrate som INTE innehåller en IC? Om inte, så är den regelns enda syfte att berätta att en IC med infiltrate kan ta med sig valfri enhet och infiltrera tillsammans.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Den regeln har ju bara med att göra att det är väldigt svårt att mäta 22,5° på ett bra vis.Ancalagon skrev:Fast det vore verkligen inte första gången som regler ändras mer eller mindre med utgångspunkt att vissa saker är för bra. Flyers fick en gimp i och med 8" hitte-på regeln lite med motiveringen "Flyers är redan bra, gör dom inte bättre".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Uppsala - Atlantis