IC som lämnar enheter

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
speedfreek

Re: IC som lämnar enheter

Inlägg av speedfreek »

Men det gör ju att karaktärer trots hopplåda inte går snabbare än sin enhet eftersom enheten går som långsammaste modellen och eftersom "de flesta" inte spelar så, så är det fel.
(de flesta jag mött spelar med att snabba IC är snabba, även då de lämnar långsamma enheter)

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag tycker fortfarande att reglerna säger att man går som långsammaste modellen i en enhet även när en IC lämnar den. Jag har inga problem med att ignorera det eftersom (nästan) alla spelar att man kan åka snabbt ur en enhet, men det ger ju upphov till sådana konstiga saker som att man skulle kanske då även kunna lämna och sen gå med i samma enhet under samma movement phase.

När man väl ha ändrat ("förtydligat") reglerna på ett ställe, så kan man väl lika gärna knuffa in en regel till som säger att man inte får lämna och joina samma enhet under samma movement phase. Den "buggen" finns inte om man spelar att IC går som långsammaste ut ur en enhet, så då tycker jag allt att man ska rätta till det om man nu ska spela att IC kan hoppa ut snabbt.
Alexander Merinen

Halvar

Inlägg av Halvar »

jag kan inte hitta några belägg i den här regelutgåvan som stöder att de kan hoppa långt. jag vet inte vart min fjärde regelbok (ok, min andra, spelade inte rogue trader eller 3rd edition) är men jag har för mig att man sa till motståndaren att man gick in och ur enheter på den tiden och det kanske är därifrån folks spelande ligger.
Ja' än't bittä'!

egge

Inlägg av egge »

Jag tycker så här:

1. Karaktärer får lämna enheter under movement phase genom att flytta ur modellen under movementphase. Jag ser det som att sekunden du tänker lämna enheten och sluta modellens förflyttning utanför 2" från enheten så får karaktären gå som han vill.

2. Enheten räknas inte som att ha gått bara för att karaktären har joinat eller gått ur. Detta tyder för mig på att karaktärens joinande/avjoinande inte påverkar enheten. Han kan flyga in och därmed flyga ut.

Jag vet att reglerna inte täcker särskilt bra med just karaktärer men jag anser att om han kan flyga in och enheten inte räknas som att den har flyttat sig så bör han kunna flyga ut ur enheten då enheten ändå räknas som att den inte har rört sig.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 27 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
speedfreek

Inlägg av speedfreek »

apressiss

Leidermark

Inlägg av Leidermark »

100% egge.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

egge är som vanligt väldigt klok och rimlig.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Stefan

Inlägg av Stefan »

theWatchman skrev:
Stefan skrev:
Zurken skrev:Svar: nej
(fast reglerna är rätt tunna här)
Fast jag tycker ändå det är skumt att man inte får det, kan inte hitta några belägg för motsatsen på sida 48 i miniregelboken...
Gör du så mot mej så får du en dreadsock eller en sandfylld magväska i huvudet! ;)
Haha, ok jag ska chilla, men bara för att du är LBK:are ;)
egge skrev:Jag tycker så här:

1. Karaktärer får lämna enheter under movement phase genom att flytta ur modellen under movementphase. Jag ser det som att sekunden du tänker lämna enheten och sluta modellens förflyttning utanför 2" från enheten så får karaktären gå som han vill.

2. Enheten räknas inte som att ha gått bara för att karaktären har joinat eller gått ur. Detta tyder för mig på att karaktärens joinande/avjoinande inte påverkar enheten. Han kan flyga in och därmed flyga ut.

Jag vet att reglerna inte täcker särskilt bra med just karaktärer men jag anser att om han kan flyga in och enheten inte räknas som att den har flyttat sig så bör han kunna flyga ut ur enheten då enheten ändå räknas som att den inte har rört sig.
Jag tycker så här:

Fattar jag det rätt (jag är som sagt både trög o noob...), om jag unjoinar med min snabba IC 6,1-12 tum, får enheten jag har unjoinat inte röra sig?
Vore vettigt om det blev regler "klubbade" så hela Sverige kör likadant på turneringar.
Stefan "Krak" Hedström

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Självklart får enheten röra sig, men den räknas inte som den rört sig om den vill stå still (så de kan skjuta heavy weapons även om ICn lämnar den). Om enheten rör sig så får den inte röra sig inom 2" från ICn som lämnar.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

sve-faq diskuterar detta,

En möjlig lösning är att IC får lämna och joina hur när de vill utan att detta påverkan nån annan, men dock inte lämna och joina samma squad i samma movmentfas.

Skulle detta vara en bra lösning?
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Skriv svar