IA på turneringar
Re: IA på turneringar
True,
Mina argument är väl mest emotionella än logiska, inte direkt så att jag djupt hatar allt som har med IA att göra (och jag är medveten att det finns många 'enkla' saker som bara är en variation av en modell som redan finns), men det känns lite... fel. Är väl inte så bra på att förklara mig.
Mina argument är väl mest emotionella än logiska, inte direkt så att jag djupt hatar allt som har med IA att göra (och jag är medveten att det finns många 'enkla' saker som bara är en variation av en modell som redan finns), men det känns lite... fel. Är väl inte så bra på att förklara mig.
Alexander Merinen
Känslor hör inte hemma bland män!
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Fast IA innehåller fler obalanserade enheter än codexarna eller du håller inte med?Asplund skrev:De flesta enheter i codexar är "skruvade, på ett eller annat sätt, både till det bättre och det sämre".xdanskx skrev:men faktum är ju att de flesta av IA-sakerna är skruvade, på ett eller annat sätt, både till det bättre och det sämre, och jag förstår inte riktigt varför man skall lägga till en massa saker som inte finns i codexarna.
Samt att du får det att låta som att IA är samma sak som att uppfinna sina egna enheter, fullt så frikostigt är det inte.
Man måste ju också dra gränsen vad från IA ska vara tillåtet och det blir mest rättvist om vi bannar IA. Jag vill tex. spela med dreadclaws till mina chaos terminators men det har swefaq rulat bort. Varför ska SM spelare få spela med halvdussin olika land raider varianter?
att du HAR chosen betyder inte att du ÄR chosen. Det betyder att du e sepe.
Nu antar jag att du inte inkluderar Flyers, Gargantuan, Super Heavys o.s.v.? På vilket sätt ska vi kolla om IA har mer obalanserat?n00bn skrev:Fast IA innehåller fler obalanserade enheter än codexarna eller du håller inte med?Asplund skrev:De flesta enheter i codexar är "skruvade, på ett eller annat sätt, både till det bättre och det sämre".
Samt att du får det att låta som att IA är samma sak som att uppfinna sina egna enheter, fullt så frikostigt är det inte.
Man måste ju också dra gränsen vad från IA ska vara tillåtet och det blir mest rättvist om vi bannar IA. Jag vill tex. spela med dreadclaws till mina chaos terminators men det har swefaq rulat bort. Varför ska SM spelare få spela med halvdussin olika land raider varianter?
* Fler brutna än obrutna per IA / Codex? Där kan man hitta vilken statistisk som helst, beroende på codex / IA.
* Fler brutna i alla IA vs alla codexar? Där vinner codexarna, lätt.
* Ett snitt av brutna? Ingen aning, rätt lika?
Nej, jag håller nog inte med faktiskt.
När man spelar med komp går det alltid balansera upp de mest skruvade enheterna (åt båda håll, många är ju fantastiskt dåliga). Så bruten-argumentet tycker jag inte riktigt räcker.
Sen förstår jag inte riktigt Dreadclaw exemplet. Tycker du Flyers och/eller Super Heavys borde tillåtas? Jag tror de är bannade på grunder som skiljer sig från de enheter som diskuterats på sistone.
Super Heavys m.fl. har jag inte satt mig in i varför de bannats, men personligen kan jag tänka mig att det är för att de i princip kräver en annan Super Heavy för att ta ut, eller poängsummor högre än de vi har på turneringar. Flyers "kräver" speciella vapen för att kunna skjutas ned m.m.. Vapen som inte finns i codexar. Sådana problem har jag full förståelse för att de leder till bann av vissa enheter. Det som diskuteras nu att bannas är inte sånt som är omöjligt att hantera för en arme helt byggd ur codex. Dom är bara för billigt prissatta.
Jag tror det allmänt målas lite fan på väggen nu. Visst, det blir lite ramaskri vid varje ny IA, vilket det även blir vid nya codexar. Men hur mycke IA spelas det egentligen med därute? På turneringar tror jag jag mött två-tre olika IG grejer från IA, multi-melta Razors, nån Damocles Rhino och själv har jag även spelat med en Siege Dread. Inga direkt super-otäcka grejer. Eller svåra grejer att lära sig för den delen. Dom ruggigare grejerna skulle antagligen kompas betydligt hårdare än de förtjänar för att spelas med ändå.
Bra skrivet, håller med dig
-
ErikJohannesson
Flyers och super heavys kräver att man lär sig ännu en uppsättning regler, vilket jag anser onödigt på turneringar. Min röst var på 'tillåt allt med några undantag', men jag börjar faktiskt ändra mig. Man kan använda sina coola FW modeller i 'friendly games', happenings osv, de behöver egentligen inte tillåtas på turneringar.
Finns det något sätt att ändra sin röst?
Finns det något sätt att ändra sin röst?
/Erik Kullberg (fd Johannesson)
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition
"Att inte avsluta sina liknelser är som att bada med flodhästar..."
Spelar (men sällan): CSM (Black Legion), AM (Steel Legion), Craftworld (Saim-Hann), Grey Knights, Inquisition
Jag tror de flesta är rörande överens om att Flyers & Super Heavys ska fortsätta vara bannnade, även jagErikJohannesson skrev:Flyers och super heavys kräver att man lär sig ännu en uppsättning regler, vilket jag anser onödigt på turneringar. Min röst var på 'tillåt allt med några undantag', men jag börjar faktiskt ändra mig. Man kan använda sina coola FW modeller i 'friendly games', happenings osv, de behöver egentligen inte tillåtas på turneringar.
Jag håller med Asplund så mycket så att det faktiskt gör lite ont.
IA berikar spelet. Att man inte har koll på allt i IA förändrar väl inget mot hur det är i normala fall, eller är det så att spelare i gemen memorerar alla codexar för att undvika överraskningar? Jag tycker att det är ganska vanligt att man inte har koll på allt som dyker upp och att det är en del av charmen med det generellt rätt knäppa sällskapsspelet Warhammer 40K.
Är det nu så att det finns ett fåtal enheter i IA som är totalt brutna så förbjud just dem då, men banna inte hela IA för ett fåtal enheters skull. Gör man det så kanske man skulle ta och begränsa antalet tillåtna codexar på turneringarna också till ca 4 st så att alla har en chans att kunna allt om allt.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: 40K är inte ett spel som är skrivet för seriös tävlan. Det vore betydligt mer meningsfullt med VM i Fia med knuff än i WH40K. Det är för många variabler som baserar sig på slumpmoment etc för att det ska bli vettigt. Min allmänna uppmaning är kort och gott: Slappna av, kom in i matchen, lek med oss andra och ha kul!
IA berikar spelet. Att man inte har koll på allt i IA förändrar väl inget mot hur det är i normala fall, eller är det så att spelare i gemen memorerar alla codexar för att undvika överraskningar? Jag tycker att det är ganska vanligt att man inte har koll på allt som dyker upp och att det är en del av charmen med det generellt rätt knäppa sällskapsspelet Warhammer 40K.
Är det nu så att det finns ett fåtal enheter i IA som är totalt brutna så förbjud just dem då, men banna inte hela IA för ett fåtal enheters skull. Gör man det så kanske man skulle ta och begränsa antalet tillåtna codexar på turneringarna också till ca 4 st så att alla har en chans att kunna allt om allt.
Jag har sagt det förut och jag säger det igen: 40K är inte ett spel som är skrivet för seriös tävlan. Det vore betydligt mer meningsfullt med VM i Fia med knuff än i WH40K. Det är för många variabler som baserar sig på slumpmoment etc för att det ska bli vettigt. Min allmänna uppmaning är kort och gott: Slappna av, kom in i matchen, lek med oss andra och ha kul!
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
...
Senast redigerad av 1 paintner, redigerad totalt 2 gånger.
- black templars @ time of ending -
-
Silversixx
Argumentet för att det blir merjobb för kompmallsskrivarna verkar lite konstigt. Den autiska fauna (nu säger jag det från ett kamratligt perspektiv) som sitter och har hand om respektive del kan nog, relativt bra, kunna sätta ett minus som reflekterar ett IA-vals påverkan för arméuppbyggnaden.
Jag håller med Asplund för att han är vettig i just den här frågan.
Jag håller med Asplund för att han är vettig i just den här frågan.