Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Jag tycker ni får ta diskussionen mer utförligt efter jag spelat färdigt i Serbien. Då kan han gammelfågeln bli sämre.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Katarsis »

kombat skrev:Hela denna diskussionen om psychci powers är dock ganska absurd då tanken till 99% är att GW inte vill att man skall trolla i reserven men de har bara inte skrivit ut det. Det har ju fastslagist ett flertal gånger att de inte är några mästare på att skriva regler.

För att återgå till orginalfrågan om hurvuda fateweaver kan rerolla från reserven eller inte. Så finns det inga regler som på någotvis antyder att han inte skall kunna få göra detta.
Så för att summera:
Psychic Powers: Står inget om att de inte får användas off table = 99% säkert att det inte är tänkt att de får användas off table

Fateweavers re-roll: Står inget om att den inte får användas off table = 100% säkert att det är tänkt att den får användas off table

Jag köper det.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Gillar hur detta spårar :D

Min idé för att öppna upp för warpen:
- GW faq säger att jag kan välja vad som händer först. Blessings eller rulla reserves.
- Delvisa åsikten på detta forum, allt som ej är förbjudet är tillåtet. Dvs jag kan trolla i reserven.

Så jag trollar först en blessing och rullar sedan in killen som inte får trolla om han kommer in från reserven. Men jag visste inte om han skulle komma in när jag trollade. Vióla!

Undrar om man kan komma på mer vansinne i denna andan? En kopp kaffe till så skall vi se vad vi kan komma på.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Det som stör mig är att man gör skillnad på hans reroll och på hans warlord trait. Det är helt efterblivet. Antingen får han använda båda eller ingen alls.
Blir det det sistnämnda kommer vi aldrig se Kairos spelas igen då enda anledningen man köper honom är dessa rerolls.

Sedan om min motspelare inte tillåter detta kan hen glömma att få använda saker som Acute Senses och dylika förmågor. Det är precis lika tramsigt att tjabba om och om min motspelare vill bråka så har jag inga problem att bråka tillbaka.

Detta har aldrig varit en issue. Har någon spelat mot en Kairos som inte flugit av bordet? Om ni har det antar jag att den Kairos dog nästa runda då han är just så fullkomligt värdelös.

Kombat har rätt i hans argument. Om detta innebär att jag får tillåta folk att kasta scriers gaze eller psychic communion så får det väl göra det. MEN Jag tror inte det går pga. att man inte kan mäta till modellen. Hur funkar runepriests runic weapon när man kastar powers av bordet? Psychic Hoods? Där tycker jag det känns som att man måste kunna mäta till modellen för att den ska kunna kasta powers.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:Där tycker jag det känns som att man måste kunna mäta till modellen för att den ska kunna kasta powers.
Men det är ju alltid upp till den aktive spelaren att bevisa att något går att göra. Ta Scriers Gaze som exempel. Psykern bör ha LOS till sig själv (i alla fall om han sitter i en transport i reserven) och det är de enda kraven för att få kasta powern och psykern ha bevisat att denne uppfyller dessa. Sedan vill en Priest med Runic Staff ta bort den powern. Priesten försöker mäta 24" till psykern men kan inte bevisa att denne är inom range. Ingen nullifiering kan således göras.

Roliga situationer kan uppstå dock om man kastar powers off table. Vad händer om psykern dör pga perils? Slår enheten moral? Hur flyr dem i så fall? Vad händer om enheten satt i ongoing reserves pga en felscattrande Gate och nu inte längre har sin psyker?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:
Flogger skrev:Där tycker jag det känns som att man måste kunna mäta till modellen för att den ska kunna kasta powers.
Men det är ju alltid upp till den aktive spelaren att bevisa att något går att göra. Ta Scriers Gaze som exempel. Psykern bör ha LOS till sig själv (i alla fall om han sitter i en transport i reserven) och det är de enda kraven för att få kasta powern och psykern ha bevisat att denne uppfyller dessa. Sedan vill en Priest med Runic Staff ta bort den powern. Priesten försöker mäta 24" till psykern men kan inte bevisa att denne är inom range. Ingen nullifiering kan således göras.

Roliga situationer kan uppstå dock om man kastar powers off table. Vad händer om psykern dör pga perils? Slår enheten moral? Hur flyr dem i så fall? Vad händer om enheten satt i ongoing reserves pga en felscattrande Gate och nu inte längre har sin psyker?

Hur ska en enhet slå moral om du kastar scriers gaze?
Om du dör så dör du.
En enhet blir kvar i ongoing oavsett om psykern är med eller inte, varför skulle det vara annorlunda?

Däremot tycker jag ju då att bevisbördan av Kairos reroll ligger hos de som inte tycker den ska användas. Mitt codex säger att om Kairos är i min armé, då får jag använda en reroll per player turn och rerolla warpstormen. Det säger mitt codex.

Sedan vill någon komma och hävda att detta bara gäller ibland (de gångerna kairos är på bordet) och då är det deras jobb att bevisa att det är så. Allt tjafs om "praxis", "det bör vara" eller min favorit "FÖRR var det så" är helt irrelevanta utan regelstöd.

Vad sägs om att jag använder Kairos reroll precis som jag och alla demonspelare alltid har gjort och så använder du din skit som du alltid har gjort och blir det bråk vid bordet så får det bli bråk vid bordet? Vad är problemet med det?

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Flogger skrev:Hur ska en enhet slå moral om du kastar scriers gaze?
Om du dör så dör du.
Två modeller, en psyker med Gate och Gaze samt en grunt, har mishappat i och med Gate och sitter nu i ongoing reserves. Psykern lägger Gaze, får perils och dör. Grunten måste väll nu ta ett morale test eftersom det sker i movementfasen? Vad händer sedan?

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Jag köper det sålänge det e ok att trolla iron arm och sedan flyga in.
Den har target 'self' (det går att targeta self utan LOS, man kan trolla på sig själv när man sitter i bil)

Så hela förfarandet blir:
Min tur:
Enligt gw faq väljer jag att trolla blessings _innan_ jag rullar för reserver.
- Jag trollar iron arm på min DP.
- Jag rullar för reserver och flyger in min iron armade DP.

Det är uppenbart att man inte skall göra på detta viset men regler och i vilken ordning dessa gäller säger att jag får.
Hade jag däremot valt att rulla reserver innan jag trollade så hade jag inte fått troll om prinsen skulle råka komma in.

@ Katarsis - En öppning till warpen och massa demoner väller fram :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:
Flogger skrev:Hur ska en enhet slå moral om du kastar scriers gaze?
Om du dör så dör du.
Två modeller, en psyker med Gate och Gaze samt en grunt, har mishappat i och med Gate och sitter nu i ongoing reserves. Psykern lägger Gaze, får perils och dör. Grunten måste väll nu ta ett morale test eftersom det sker i movementfasen? Vad händer sedan?
Också en intressant grej, har man en movement fas om man inte är på bordet?

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:Jag köper det sålänge det e ok att trolla iron arm och sedan flyga in.
Den har target 'self' (det går att targeta self utan LOS, man kan trolla på sig själv när man sitter i bil)

Så hela förfarandet blir:
Min tur:
Enligt gw faq väljer jag att trolla blessings _innan_ jag rullar för reserver.
- Jag trollar iron arm på min DP.
- Jag rullar för reserver och flyger in min iron armade DP.

Det är uppenbart att man inte skall göra på detta viset men regler och i vilken ordning dessa gäller säger att jag får.
Hade jag däremot valt att rulla reserver innan jag trollade så hade jag inte fått troll om prinsen skulle råka komma in.

@ Katarsis - En öppning till warpen och massa demoner väller fram :)
Står specifikt att du inte får göra så då blessings är start of turn och reserves är start of turn. FAQ svaret är på flera ställen i tråden ;)

Skriv svar