Infiltrate ic med enhet utan infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Infiltrate ic med enhet utan infiltrate

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Allt avgörs på när man kollar efter illegala placeringar. Är det:
- Sätt ut gubbe, kolla om han står rätt? Eller
- Matchen startar, står allt korrekt?
Klart man kollar för varje gubbe. Spelare 1 kan ju inte deploya olagligt, låta spelare 2 deploya och sen flytta om sina gubbar innan matchen börjar.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Varför inte? Kanske är lite ologiskt att göra på det viset. Men nog kan man :)
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Denkan
Kontakt:

Inlägg av Denkan »

refabricated skrev:Skall man nu titta på regel infiltrate så finns det 4 olika möjliga alternativ när man joinar IC:s med squads och infiltrate e inblandad.
Regeln säger: IC utan infiltrate kan inte infiltrera med enhet med infiltrate (fritt översatt). Det står även: Enheter som har minst en modell med infiltrate får infiltrera.

1: Ingen har infiltrate - Då får man såklar inte infiltrera.
2: Både IC och enhet har infiltrate - Då får man såklart göra det.
3: Enhet har infiltrate, IC har det inte. - Då läser man regeln och ser att detta fallet är täckt och det står att de inte får infiltrera tillsammans.
4: IC har infiltrate, enhet har det inte - Detta är det intressanta fallet. Regeln antyder att du får infiltrera då minst en modell har regeln. Personligen så tycker jag inte att det är ngt problem att deklarera i deployment att: "Shadowsun joinar enhet x, de kommer infiltrera.".

Visst kan man ta upp saker som "man joinar först när spelet startar, då joinar alla ic:s enheter de står i coheresy med". Visst, men som jag ser det så har jag satt ut mina enheter på spelbrädet och när spelet startar så står inget illegalt placerat.
Allt avgörs på när man kollar efter illegala placeringar. Är det:
- Sätt ut gubbe, kolla om han står rätt? Eller
- Matchen startar, står allt korrekt?

Enligt första fallet får jag inte infiltrera, enligt det andra får jag.
+10
mvh:
Dennis
Pärssi skrev:
Denkan skrev:jag vet att ni saknar mig så jag kommer ;)
klart vi gör, jag vill inte vara ensam gris...
http://www.garagegamers.se

-|Eldar|-|Space Wolves|-|SM - https://www.youtube.com/watch?v=FE1KCjheAwg|-

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Varför inte? Kanske är lite ologiskt att göra på det viset. Men nog kan man :)
Man kan ju inte få vara klar med sin deployment om den är olaglig, det skulle ju vara helt absurt.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Inlägg av refabricated »

Vem säger att man har en _egen_ deployment? Det finns en deployment-fas, inte två. I denna sätter båda spelarna upp sina armer i viss turordning. Du är inte klar med deploymenten förrän alla modeller som inte är i reserv står på bordet. DVS efter att infiltrators har deployats.

Har inte regelboken med mig nu, men har för mig formuleringen är ngt i stil med "During the deployment the players takes turns deplying their armys ...". Det antyder att deployment inte e klar förrän alla modeller står på bordet och därefter kollar man om det finns illegalt placerade modeller.

Tycker inte detta e absurt.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

refabricated skrev:Vem säger att man har en _egen_ deployment? Det finns en deployment-fas, inte två. I denna sätter båda spelarna upp sina armer i viss turordning. Du är inte klar med deploymenten förrän alla modeller som inte är i reserv står på bordet. DVS efter att infiltrators har deployats.

Har inte regelboken med mig nu, men har för mig formuleringen är ngt i stil med "During the deployment the players takes turns deplying their armys ...". Det antyder att deployment inte e klar förrän alla modeller står på bordet och därefter kollar man om det finns illegalt placerade modeller.

Tycker inte detta e absurt.

Det är inte absurt. Det är bara inte praxis.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jäklar vad knepigt det börjar bli. Jag har suttit ett bra tag och försökt förstå på vilken sida de inblandade står egentligen, jag tycker att det ser ut som att alla tycker likadant!
Men, jag har tråkigt på jobbet, så jag försöker bli av med lite frustration genom att skriva vad jag tycker:

Utan att ha regelboken här och riskera att klanta till min utläggning nu, så är det väl så att IC+enheter deployas tillsammans som en enhet om de exempelvis vill dela transport, komma in tillsammans från reserv eller infiltrera ihop. Spelaren väljer själv vilka som skall deployas ihop eller inte i sin deploymentfas, och NÄR detta sker är uppenbarligen INTE efter att alla gubbar är deployade, -för i sådant fall skulle ju aldrig en IC kunna deployas tillsammans med en annan enhet i en transport. (I själva verket skulle jag vilja säga att IC:s joinar enheter först, och sedan deployas dom, det är dock lite poänglöst att sitta och deklarera det då eftersom motståndaren ändå fattar vad som hänt när allt deployats klart.)

Det finns det en regel som säger att om en enhet innehåller minst en modell med regeln infiltrate, så får enheten infiltrera. Finns det något fall överhuvudtaget där en enhet kan innehålla modeller både med och utan infiltrate som INTE innehåller en IC? Om inte, så är den regelns enda syfte att berätta att en IC med infiltrate kan ta med sig valfri enhet och infiltrera tillsammans.

Det undantag som finns, att en IC utan infiltrate aldrig får infiltrera (typ), pekar ju på att det omvända borde gälla, för annars är undantaget poänglöst.

Slutligen tycker jag faktiskt att Shrikes regel är såpass tydlig att man kan utgå från att det som står mellan raderna där gäller för alla.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Shrike och Illic i all ära, men vill vi verkligen se Stealth+Shrouded Infiltrerande Gravcannon Centurion devastators? 10 Terminators? Full-kittade Sternguard? Broadside enheter? Crisis enheter? 20 Bladestormande Guardians? Riptide? etc etc. finns säker massa bättre kombinationer i SM/Eldar/Tau boken.

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Jag förstår hur du tänker, men att det är äckligt, ostigt och otrevligt ändrar ju inte reglerna.

Fast jag tycker inte att det är infiltreringen i dina exempel som är det mest äckliga, utan stealth + shrouded.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Själva grunden till varför vissa anser att ICs inte kan ge infiltrate till enheter är för att de inte ställer upp tillsammans med resten av armén under deployment.

Först ställer ena spelaren upp alla sina enheter och exkluderar de som valt att använda sin Infiltrate regel.
Enheter utan infiltrate kan alltså inte välja att vänta utan måste ställa upp med resten av armén.

ICn väljer Infiltrate, men eftersom han måste deployas i Coherency eller joina en unit i Reserves för att räknas som en del av en enhet kan han omöjligt ha joinat en enhet, eftersom enheten utan Infiltrate måste ställa upp med resten av armén.

Efter allt icke-infiltrerande ställt upp, går man vidare och ställer ut de enheter som valt att använda Infiltrate. Då blir det ICn tur att ställa ut, och han kan då enbart joina en enhet genom att ställa sig i coherency med dem.

Det kan i vissa fall vara rätt tydligt RAI att man ska/bör/kan joina enheter innan man ens börjar sin deployment, men som alltid med RAI finns det lika många tolkningar som det finns spelare, och detta är oftast färgat av hur man "vill" att det ska vara.

Skriv svar