Ny regelboks FAQ!!!

Regelfrågor och förslag på husregler
RobinF

Re: Ny regelboks FAQ!!!

Inlägg av RobinF »

Man kan ju alltid hoppas att detta är GWs nya idé. Att faktist ha en aktuell faq som tar upp viktiga frågor, och som dessutom kanske uppdateras mer än en gång vvartannat år!
FYI, det har varit så för fantasy 8th edition ett tag nu. Kom en massa WHFB-arméboksspecifika ändringar i samband med 40k-releasen med (tack, FAQ-checker).

GW har tagit tag i FAQ:arna ordentligt verkar det som, och har även gjort en del regeländringar i WHFB-böckerna i sina senare FAQs, here's hoping for some updates i gamla codexar med...

paintner

Inlägg av paintner »

RobinF skrev:
Man kan ju alltid hoppas att detta är GWs nya idé. Att faktist ha en aktuell faq som tar upp viktiga frågor, och som dessutom kanske uppdateras mer än en gång vvartannat år!
FYI, det har varit så för fantasy 8th edition ett tag nu. Kom en massa WHFB-arméboksspecifika ändringar i samband med 40k-releasen med (tack, FAQ-checker).

GW har tagit tag i FAQ:arna ordentligt verkar det som, och har även gjort en del regeländringar i WHFB-böckerna i sina senare FAQs, here's hoping for some updates i gamla codexar med...
de kanske insett att de inte bara funkar att göra regler som är 'so so' och modeller som inte riktigt är lika snygga som konkurenternas, de måste hålla communityn glad vad gäller regler också och inte bara pyttsa ut saker och sen tro/hoppas pengarna kommer in i mängder utan at underhålla det ...

det är den attityden jag fått mer och mer av GW som företag sedan några år.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Två saker som är ologiska och i min mening bör SWE-FAQ:as är:

"Q: Can you ram a building? (p79)
A: No. The vehicle will simply stop if it contacts a building."

En byggnad som har ett AV (ej ruin som är terräng) bör ju rimligtvis kunna gå att krasha in i.

"Q: What happens when a unit arrives from reserves but is
unable to completely move onto the board? (p94)
A: The unit is destroyed and removed from play."

Detta bör helt ignoreras och ersättas med att modellerna i fråga får hänga ut från spelplanen om det gäller tanks, alternativt flyttas in på spelplanen med minsta möjliga marginal i fall med 40+mm-figurer med slow and purposeful. I annat fall är det omöjligt att spela med baneblades och liknande fordon. Även en Land Raider bör ju inte tvingas åka 12" för att ta sig in på planen.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Seregon skrev:Två saker som är ologiska och i min mening bör SWE-FAQ:as är:

"Q: Can you ram a building? (p79)
A: No. The vehicle will simply stop if it contacts a building."

En byggnad som har ett AV (ej ruin som är terräng) bör ju rimligtvis kunna gå att krasha in i.

"Q: What happens when a unit arrives from reserves but is
unable to completely move onto the board? (p94)
A: The unit is destroyed and removed from play."

Detta bör helt ignoreras och ersättas med att modellerna i fråga får hänga ut från spelplanen om det gäller tanks, alternativt flyttas in på spelplanen med minsta möjliga marginal i fall med 40+mm-figurer med slow and purposeful. I annat fall är det omöjligt att spela med baneblades och liknande fordon. Även en Land Raider bör ju inte tvingas åka 12" för att ta sig in på planen.
Ingen spelar med buildings med AV på turneringar ivf, så det är löst.

Den sista är ju ASKUL för obbar/broadsides som slår snakeeyes!
Och det spelas just nu med att en raider måste åka över 6"
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

SweFAQ tillåter inte Baneblades, så det finns ingen större anledning att skriva regler om dem där.

the godfather

Inlägg av the godfather »

man får köra in med sidan före..
I'll make you an offer you can't refuse

rankinglänk

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Seregon skrev:Detta bör helt ignoreras och ersättas med att modellerna i fråga får hänga ut från spelplanen om det gäller tanks, alternativt flyttas in på spelplanen med minsta möjliga marginal i fall med 40+mm-figurer med slow and purposeful. I annat fall är det omöjligt att spela med baneblades och liknande fordon. Även en Land Raider bör ju inte tvingas åka 12" för att ta sig in på planen.
Vendettor skulle bli sjukt mycket bättre om de kunde komma in plå plan och skjuta fullt, men det är inte så reglerna är inte heller faqn tillåter det.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Vendettor står på en bas som är knappt 5" lång. De kan åka in och skjuta allt.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Seregon skrev:Vendettor står på en bas som är knappt 5" lång. De kan åka in och skjuta allt.
Fast hela modellen måste vara inne på planen, inte bara basen.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

paintner

Inlägg av paintner »

Seregon skrev:Vendettor står på en bas som är knappt 5" lång. De kan åka in och skjuta allt.
beror på hur du räknar väl? fram till bas eller hull ... hullet är väl större än basen? och det tycks som att i många fall används hullet som modellens verkliga storlek och basen är en bas.
- black templars @ time of ending -

Skriv svar