Deep strike på andra modeller

Regelfrågor och förslag på husregler
Yautja

Re: Deep strike på andra modeller

Inlägg av Yautja »

Hoffa skrev:Raw argumentet är väldigt svagt.
Jag ber om ursäkt, och det här en en personlig åsikt (som man väl kan säga att RAI är) men argumenter står väl på samma grund. Skillnaden är att en sida skriker högre.
Hoffa skrev:Men det finns inget mer att diskutera här.
Jag håller med :)
speedfreek skrev:Jag tror att Snot för en gångs skull har fel.

Tror dock Swen har koll...

Hoffa

Inlägg av Hoffa »

Nej det är inte så det står.. man ska först ställa ut modellen, sen slå scatter, och då om modellen hamnar på andra modeller ska man lägga ut templaten osv..
Hur ska man veta var "directly over the spot the maveloc is emerging from" är ? Det är över den man ska placera templaten nämligen. (står inga närmare anvisningar än så. Inget om att man ska centrera templaten eller något liknande.)

Lägger man ut templaten först och scattrar den blir det inga problem alls. Men om man ska ställa ut modellen först och sedan slå scatter. Hur gör man då ?

Ska man mäta ut vart modellen skulle ha hamnat och sedan lägga ut templaten "på något odefinerat sätt" över den position modellen skulle ha stått på om det gått att ställa den där ?

Även om man tolkar "directly over" som "centrerad" så blir det en väldigt komplicerad och pillig mätning. Man blir tvungen att ha mavelocen i ena handen, templaten i den andra och måttbandet i en tredje hand. (Tur att man är nids).

PS Dags för en ny filosofisk RAW vs RAI tråd verkar det.
Benmannen:
Jag kompletterade med några mindre inköp här på svenska40ks köptråd så nu har jag nånstans mellan 2000 och 3000p av gammalt skräp!

mutanton

Inlägg av mutanton »

I regelboken står det om deep strike; "first place one model from the unit ANYWHERE on the table, in the position you would LIKE the unit to arrive, and roll the scatter dice." Under deep strike mishaps står det; If any of the models in a deepstriking unit CANNOT be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong. The controlling player must roll on the deep strike mishap table and apply the results."
Observera att det bara står "place a model" inte move a model.

Om jag då vill att min Mawloc ska DS:a mitt i en smaskig spacemarine enhet, kan jag inte placera den där, ergo; en DS mishap, vilket gör att Mawlocens terror from the deep regel utlöses INNAN jag scattrar. Mawlocen träffar således automatiskt.

Uppenbarligen är tanken bakom regeln att man ska kunna sikta på en fiende-enhet, men sedan vara tvungen att scattra.
Men om jag skulle möta en sån infantil paragrafryttare som hävdar att jag måste hoppas på att scattra in i en fiende, skulle jag genast övergå till ovanstående tolkning, som även den är RAW, men uppenbarligen inte alls vad som är tänkt från början.
Chockerande att en sådan snedtolkning utav reglerna har smygit sig in i svenska 40kfaq:en!

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

mutanton skrev:I regelboken står det om deep strike; "first place one model from the unit ANYWHERE on the table, in the position you would LIKE the unit to arrive, and roll the scatter dice." Under deep strike mishaps står det; If any of the models in a deepstriking unit CANNOT be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong. The controlling player must roll on the deep strike mishap table and apply the results."
Observera att det bara står "place a model" inte move a model.

Om jag då vill att min Mawloc ska DS:a mitt i en smaskig spacemarine enhet, kan jag inte placera den där, ergo; en DS mishap, vilket gör att Mawlocens terror from the deep regel utlöses INNAN jag scattrar. Mawlocen träffar således automatiskt.

Uppenbarligen är tanken bakom regeln att man ska kunna sikta på en fiende-enhet, men sedan vara tvungen att scattra.
Men om jag skulle möta en sån infantil paragrafryttare som hävdar att jag måste hoppas på att scattra in i en fiende, skulle jag genast övergå till ovanstående tolkning, som även den är RAW, men uppenbarligen inte alls vad som är tänkt från början.
Chockerande att en sådan snedtolkning utav reglerna har smygit sig in i svenska 40kfaq:en!
Först, du hävdar RAW men faller på att mawlocen inte triggar sin punkt förren man scattrat klart. Vilket framgår rätt tydligt av hur du deployar från deep strike. (Du kan inte sluta läsa efter första paragrafen hur gärna du än vill)

Jag kan dock inte hitta något som säger att man inte får deploya eller placa modeller på andra fiender. Förutom när det handlar om movement.

Denna tolkning gör även att man får deploya egna modeller på varandra. Så inga mer emergency disembarks för mig då jag tänker ställa 10 marines på varandra med lite hjälp från häftmassa.

edit: Nej, jag är inte seriös :P

edit2: Får man deploya inom 1" från fiender eller rakt av PÅ SINA egna så uppstår en hel värld av dumma saker, så bäst vi låter den idén vara.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

mutanton

Inlägg av mutanton »

Precis, jag kan inte deploya min modell på en fiendemodell, och om jag inte kan deploya så blir det en mishap. Klart som korvspad.
Om modellen inte kan ställas ut pga fiendemodeller när jag får placera den vart jag vill, behöver jag inte scattra.

Hur fånigt som helst, men inte värre än att ställa sin mawloc strax bredvid och hoppas på att scattra i rätt rikning.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

mutanton skrev:Precis, jag kan inte deploya min modell på en fiendemodell, och om jag inte kan deploya så blir det en mishap. Klart som korvspad. .
Fast den tolkningen är långt ifrån RAW, då det inte finns en regel som säger att du inte får deploya den på enemy models.

Det är bara att avsaknaden av den regeln gör spelet ospelbart. Vilket sätter oss i ett dilemma:

Antingen, kör vi RAW, förstör spelet helt genom att congesta figurer hej vilt (10 marines deployar ovanpå en rhino?) och sen får du deep strika mawlocen där du tänkt.

Eller, så får du inte ställa figurer på andra, och därmed får inte mawlocen heller sikta på units.

Ditt korvspad verkar rätt grumligt just nu.

edit: Mishappen händer dessutom först efter scatter, då han inte ännu deepstrikat på enemy models. För att vara så kär i RAW är du väldigt dåligt på att läsa reglerna :P
Saeculum Obscurums Forum

mutanton

Inlägg av mutanton »

Du missar poängen, tio marines kan inte deploya på en rhino. Mawlocen kan inte deploya på en enhet marines. Kan den inte deploya blir det en mishap.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Snot skrev:Jag kan dock inte hitta något som säger att man inte får deploya eller placa modeller på andra fiender. Förutom när det handlar om movement.

Denna tolkning gör även att man får deploya egna modeller på varandra. Så inga mer emergency disembarks för mig då jag tänker ställa 10 marines på varandra med lite hjälp från häftmassa.
Sidan 14: "Models may not be placed in impassable terrain"
Sidan 13: "Remember that other models, friends and enemies, also count as impassable terrain."

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

HeadWar skrev:Sidan 13: "Remember that other models, friends and enemies, also count as impassable terrain."
Coolt att de skriver "remember that" och syftar antagligen på "Models in the way" på sidan 11, där "Models in the way" beskriver något annat...
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Tack jon, jag hoppades på att den fanns, men jag o mattias letade förgäves efter den när vi snackade om det här tidigare idag.

Då var det avgjort.
Saeculum Obscurums Forum

Skriv svar