mutanton skrev:I regelboken står det om deep strike; "first place one model from the unit ANYWHERE on the table, in the position you would LIKE the unit to arrive, and roll the scatter dice." Under deep strike mishaps står det; If any of the models in a deepstriking unit CANNOT be deployed because they would land off the table, in impassable terrain, on top of a friendly model, or on top or within 1" of an enemy model, something has gone wrong. The controlling player must roll on the deep strike mishap table and apply the results."
Observera att det bara står "place a model" inte move a model.
Om jag då vill att min Mawloc ska DS:a mitt i en smaskig spacemarine enhet, kan jag inte placera den där, ergo; en DS mishap, vilket gör att Mawlocens terror from the deep regel utlöses INNAN jag scattrar. Mawlocen träffar således automatiskt.
Uppenbarligen är tanken bakom regeln att man ska kunna sikta på en fiende-enhet, men sedan vara tvungen att scattra.
Men om jag skulle möta en sån infantil paragrafryttare som hävdar att jag måste hoppas på att scattra in i en fiende, skulle jag genast övergå till ovanstående tolkning, som även den är RAW, men uppenbarligen inte alls vad som är tänkt från början.
Chockerande att en sådan snedtolkning utav reglerna har smygit sig in i svenska 40kfaq:en!
Först, du hävdar RAW men faller på att mawlocen inte triggar sin punkt förren man scattrat klart. Vilket framgår rätt tydligt av hur du deployar från deep strike. (Du kan inte sluta läsa efter första paragrafen hur gärna du än vill)
Jag kan dock inte hitta något som säger att man inte får deploya eller placa modeller på andra fiender. Förutom när det handlar om movement.
Denna tolkning gör även att man får deploya egna modeller på varandra. Så inga mer emergency disembarks för mig då jag tänker ställa 10 marines på varandra med lite hjälp från häftmassa.
edit: Nej, jag är inte seriös
edit2: Får man deploya inom 1" från fiender eller rakt av PÅ SINA egna så uppstår en hel värld av dumma saker, så bäst vi låter den idén vara.