Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
refabricated
Svenska Mästaren i 40k 2014 & 2017

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av refabricated »

Orkar inte sätta mig in i hela fateweaver debatten. Den har gått lite för långt för min smak. Ett läger säger en sak, ett annat en annan och ingen kommer ändra på sig.

Men att trolla utanför planen e intressant.
Divination(med flera) har en del spells som targetar trollaren. Dessa skulle alltså ga att använda utanför planen?
Perfect timing, precognition, iron arm, warp speed ...

Så man skulle alltså få trolla detta när man inte står på spelplanen? Trams!

Det e just av denna anledningen jag anser att man bör förbjuda hellre än tillåta när det kommer till saker som ej är definerade. Prejudikat är ett helvete som jag tycker vi lämnar till juristerna...

Swe-faq:a detta i väntan på OM gw släpper ngt. men tänk på vad ni kan tänkas tillåta. Går detta igenom så skall jag lusläsa varenda bok och se vilka hål som finns för att ställa till det.
DHettNeck skrev:Kompmallsgrupen: "Ruining Daniels lista since 2013" ;)
Robert skrev:kickern blir inte förolämpad han förolämpar andra!

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

refabricated skrev:Orkar inte sätta mig in i hela fateweaver debatten. Den har gått lite för långt för min smak. Ett läger säger en sak, ett annat en annan och ingen kommer ändra på sig.

Divination(med flera) har en del spells som targetar trollaren. Dessa skulle alltså ga att använda utanför planen?

Det e just av denna anledningen jag anser att man bör förbjuda hellre än tillåta när det kommer till saker som ej är definerade. Prejudikat är ett helvete som jag tycker vi lämnar till juristerna...

Swe-faq:a detta i väntan på OM gw släpper ngt. men tänk på vad ni kan tänkas tillåta. Går detta igenom så skall jag lusläsa varenda bok och se vilka hål som finns för att ställa till det.
Tja då det står specifikt att du inte får trolla när du kommer in från reserven är detta inte ett problem. Dvs det är endast scryers gaze som man kan använda. Du kan gärna få lägga alla dessa powers men så länge du är kvar i reserven och då har de ju inte någon inverkan.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Orkar inte sätta mig in i hela fateweaver debatten. Den har gått lite för långt för min smak. Ett läger säger en sak, ett annat en annan och ingen kommer ändra på sig.

Dock får du inte trolla dom OM du kommer in från reserv samma runda ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Nu har jag inte wordingen helt klar för mig. Men antyder inte den att man måste trolla innan man går in?

Isf trollar jag först och går sedan in.

Först, trolla/ slå för reserver.
Sedan, flytta in reserver med troll aktiverat.

Men har inte den exakta wordingen klar för mig, men intentionen att detta inte skall funka e rätt uppenbar. Men vad har intentioner med regler att göra?
Senast redigerad av 1 refabricated, redigerad totalt 1 gånger.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

refabricated skrev:Nu har jag inte wordingen helt klar för mig. Men antyder inte den att man måste trolla innan man går in?

Isf trollar jag först och går sedan in.
Fast det står uttyckligen i regelboken att man inte får göra just det ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

On a turn that a psyker arrives from reserve (see page 124) he
cannot attempt to manifest any psychic powers that must be
manifested at the start of the Movement phase.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

då får du ogöra ditt trollande eftersom du inte får trolla när du kommer in från reserven.

Användarvisningsbild
refabricated

Inlägg av refabricated »

Hmm, bara för regelböjandets sak.
Jag trollar innan jag rullar för reserver. Vad händer då?

Trollaren stannar automagiskt av plan? Får inte rulla för att komma in? En reva i warpen?
Att bara säga att att trolleriet inte 'gäller' funkar inte(inget regelstöd).

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Det blir väll lite som när man anfaller genom terräng. Först gör men något som man får, sedan inser man att man inte fick göra på det sättet och måste korrigera detta. Vad som händer i psychic powers-fallet vet jag inte men anser att det nog inte är tänkt att man skall kunna trolla när man är av planen.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

inget av dem har något regelstöd. Den regel som finns är att du får inte trolla om du kommer in från reserven därför om du sitter i reserven måste du i sådana fall kolal först så du inte kommer in från reserven därför måste du rulla ditt reserveslag först. Hela denna diskussionen om psychci powers är dock ganska absurd då tanken till 99% är att GW inte vill att man skall trolla i reserven men de har bara inte skrivit ut det. Det har ju fastslagist ett flertal gånger att de inte är några mästare på att skriva regler.

För att återgå till orginalfrågan om hurvuda fateweaver kan rerolla från reserven eller inte. Så finns det inga regler som på någotvis antyder att han inte skall kunna få göra detta. Det enda som finns är folks åsikter om vad de anser och det väger inte särkilt tungt i en regeldiskussion.

Skriv svar