Håller verkligen med.Ancalagon skrev:Precis som Mortarion frågar.
Kan man verkligen applicera regeln "Out of Sight" för saker som inte behöver Line of Sight?
Mitt enkla svar är Nej. Om man inte behöver line of sight med ett vapen kan man inte heller använda regler som limiterar vapen som kräver det.
Swooping Hawk Grenade Pack ((blast utan LoS))
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Swooping Hawk Grenade Pack
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
- Lottomannen
Jupp. Borde kanske varit en smileyeller två efter min kommentar, ber om ursäkt om det missuppfattades.Ta det lugnt RUNE. Några av oss förstår fortfarande din poäng och kan greppa ironi. Jag tror/hoppas till och med att Lottomannen var ironisk i sitt svar. Om inte vet jag inte riktigt vem jag ska tycka mest synd om... (Nu var jag ironisk på flera sätt.)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
S.O.R.K
För mig så ligger svaret med blast wounds i sista stycket. "Once the number of hits inflicted on the unit has been worked out, roll To Wound and save as normal. Any unsaved wounds are then allocated on the unit as for a normal shooting attack"
Som jag läser regeln så dödar en scattrande blast/large blast dom som är under plattan först, sen när den är avklarad så går man över till vanliga wounds. Just för att som det står i regeln "missile blasting through cover". DVS den går genom väggen/skyddet whatever...
Står även i startdelen för special rules, att dom vapen som bryter eller böjer grundreglerna (skytteregler) har specialregler som tar över (blast/large blast)... För mig är det ett solklart fall...
Som jag läser regeln så dödar en scattrande blast/large blast dom som är under plattan först, sen när den är avklarad så går man över till vanliga wounds. Just för att som det står i regeln "missile blasting through cover". DVS den går genom väggen/skyddet whatever...
Står även i startdelen för special rules, att dom vapen som bryter eller böjer grundreglerna (skytteregler) har specialregler som tar över (blast/large blast)... För mig är det ett solklart fall...
Det gör det!Apocswe skrev:För mig så ligger svaret med blast wounds i sista stycket.
Regler för detta hittas tidigare i regelboken, ganska standard stuff. Slå detta eller detta, bla bla...Once the number of hits inflicted on the unit has been worked out, roll To Wound and save as normal.
Så när man har woundat och rullat saves, så allokerar man de kvarvarande wounden enligt de vanliga skyttereglerna, dvs närmast först.Any unsaved wounds are then allocated on the unit as for a normal shooting attack
Träffa, wounda, savea och allokera är helt olika steg i processen. "Wounds" och "unsaved wounds" är inte detsamma...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Folk i den här tråden pratar förbi varandra eftersom hälften skriver om reglernas intention (RAI) och hälften om bokstavstolkningar (RAW). RAW är det klart att blasts inte kan skada saker de inte ser eftersom det inte står utskrivet att de är undantagna från wound allocation-reglerna. RAI är det dock (åtminstone enligt mig) helt uppenbart att blasts är tänkta att kunna skada saker under blasten. Det står att blasten kan scattra bortanför LoS och att man skall slå för att skada de modellerna och att regeln är till för att representera rikoschetter eller att projektilen går genom skyddet. Syftet med regeln står alltså utskrivet i regeln, att det faktiskt är modellerna under blasten som träffas, och därmed kan ta skada.
Men vid en bokstavstolkning av reglerna kan man inte skada saker under blasten. Med en RAW-tolkning kan inget vapen i hela spelet skada saker de inte kan se eftersom inget vapen har något undantag från att förluster måste tas bland synliga modeller, inte ens de vapen som inte kräver line of sight. Skall man verkligen hårddra RAW-tolkningarna kan inte Barrage-vapen heller skada saker som inte skytten ser. Men GW skriver inte tillräckligt bra regler för att man skall kunna bokstavstolka dem. Man måste se till intentionerna.
Men vid en bokstavstolkning av reglerna kan man inte skada saker under blasten. Med en RAW-tolkning kan inget vapen i hela spelet skada saker de inte kan se eftersom inget vapen har något undantag från att förluster måste tas bland synliga modeller, inte ens de vapen som inte kräver line of sight. Skall man verkligen hårddra RAW-tolkningarna kan inte Barrage-vapen heller skada saker som inte skytten ser. Men GW skriver inte tillräckligt bra regler för att man skall kunna bokstavstolka dem. Man måste se till intentionerna.
PÅ vapen som inte kräver LOS och på barrage (dock tror jag det står att man räknar LOS från hålet på blasttemplaten) vapen har jag samma RAI tolkning men på Blasts har jag inte samma RAI tolkning som de andra då de ganska tydligt följer de vanliga shooting reglerna. Smart missile system och impalercannons är också skrivna för ett annat regelsystem så att de missar det är inte så konstigt.
För att förtydliga angående range på blastweapons.
Antag att du skjuter på enhet A som är 46" bort med en Missile Laucher. (Range: 48")
Du scattar 8" och träffar enhet B som är 52" bort från skytten.
Hade du träffat enhet A så kan du också wounda (och döda) modeller i enhet A som är längre bort än 48". Detta eftersom du har range till minst en figur i enhet A.
Men enhet B däremot har du aldrig haft range till.
Du kan träffa och wounda den i vanlig ordning. Men om du följer reglerna för normalt skytte så borde väl enhet B vara omöjlig att döda någon ur? Eftersom samma krav som ställs på line of sight, ställs även för range.
Antag att du skjuter på enhet A som är 46" bort med en Missile Laucher. (Range: 48")
Du scattar 8" och träffar enhet B som är 52" bort från skytten.
Hade du träffat enhet A så kan du också wounda (och döda) modeller i enhet A som är längre bort än 48". Detta eftersom du har range till minst en figur i enhet A.
Men enhet B däremot har du aldrig haft range till.
Du kan träffa och wounda den i vanlig ordning. Men om du följer reglerna för normalt skytte så borde väl enhet B vara omöjlig att döda någon ur? Eftersom samma krav som ställs på line of sight, ställs även för range.
Varje meddelande av innebörd, att forumet Svenska40k.se skall nedläggas, är falskt.
Om kriget kommer, 2019
Om kriget kommer, 2019
Range spelar ingen roll. Du kan alltid döda modeller utanför range (du kan bara inte targeta utanför range).
10 bolter killar kan döda en hel squad så länge en modell i fiende enheten är inom 24", t.ex.
10 bolter killar kan döda en hel squad så länge en modell i fiende enheten är inom 24", t.ex.
Alexander Merinen
Re: Swooping Hawk Grenade Pack ((blast utan LoS))
Gällande barrage regler så har Kombat rätt.. GW har till och med skrivit ut att man wound allokerar från hålet i plattan.