Take aim ordern...

Regelfrågor och förslag på husregler
SnuffyN

Re: Take aim ordern...

Inlägg av SnuffyN »

Ogglas skrev:Extremt underhållande tråd.

Ska inte swefaq ta upp detta som står fetstilt under line of sight reglerna oxå:

"For one model to have line of sight to another, you must be able to trace a straight, unblocked line from its eyes to any part of the target's body(the head, torso, arms or legs).

Finns väl inget att diskutera här heller. Står ju glasklart i reglerna. Har modellen inte ögon så har den inte line of sight. Finns inget tolkningsutrymme.
Antar att greenstuffa ögon på wraithguards är modeling for advantage? Eller ett extra öga på alla stackars enögda modeller.. Står ju eyes och inte eye..
+1 Jag gillart!
DHettNeck skrev: Fast med den digitala codexen så är det ju uppenbart vad GW menar med regeln. Det finns ju inte något tolkningsutrymme kvar.
[/quote]

Digitala codexen står väl samma i deras codex eller?

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Det är bara i den digitala som "glossaryn" finns.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

SnuffyN

Inlägg av SnuffyN »

DHettNeck skrev:Det är bara i den digitala som "glossaryn" finns.
Då får man väl hoppas på att alla IG spelare har pada och codex i den. Så blir det ingen diskussion :D

Tycker att det låter mer och mer som GW tappat sig lite som vanligt, och gott den enkla vägen när dom skrev glossaryn lite fel eller föränkla den.
Detta är bara vad jag tycker.
Jag tycker fortfarande bara att det är kul att kasta tärning, så jag är helt på att spela som du vill.

Bronson

Inlägg av Bronson »

Det är ingen tvekan vad dom menar med precision shots anser jag. Jag lirar inte guards själv och tycker regeln är helt ok att alla får precision shots.
Det är ju inte direkt per automatik man kan snipea ut saker. Det är en hel del slag som ska gå vägen också och man bör ju bränna ett prescience på enheten innan man skjuter för att få ut nåt av det. Och man ska ha lite flyt för att få ignore cover också vilket är en förutsättning för att det ska bli brutet.
En 50a manna blobb är inte helt gratis heller ska man komma ihåg. Räknar man ihop poängen för blobben, psykern och de som ger order så bränner man en hel del poäng för att försöka få in några skott.
Och hade jag varit dig Halvar så hade jag inte varit alltför rädd att köra wraiths. Blir du beskjuten av 2 såna blobbar på dina wraiths är det bara tacka och ta emot. Säg att dom får in alla slag dom behöver och totalt 8 träffar vilket borde vara lite i överkant av snittet med reroll på BS3. Det blir 7 wounds i överkant och 3 wraiths dör (om allt ligger i överkant från guardspelaren). Jag skulle vart ganska nöjd med det bytet. Jag har dålig koll på poängkostnaderna men 50a manna blobb med 5 lascannons är väl typ 350p? Räknar på 50p för gubbs och 20 för laser. Primaris typ 70p eller nåt? Order gubbsen 50p? Vet inte hur dom kastar order men säg att en command squad kan kasta på båda blobbarna så blir det ca 900p för dom 10 skotten? Vill man ha plasmor och lite extra lull lull så kostar det ännu mera.
Ordern kan vara väldigt bra men sällan särskilt bruten för dom poängen. Jag är mer rädd för helheten guards kan presentera nu. Russar som blivit mycket billigare (executioner speciellt) conscripts typ gratis som man kan skydda tanksen med. Flyg är dom lite sämre mot men vilka flyg har dom att oroa sig för?
Dom blir helt klart farliga men inte pga take aim ordern. Den kan vara bra som krydda men att bygga en lista kring det vettefan om det lönar sig.

Mina 5 cent.....
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Halvar

Inlägg av Halvar »

det var inte jag som nämnde wraiths, det är crypteks som gör crons speciella. och dör mina crypteks innan jag hinner få min första runda kan jag lika grna spela yatzy eller en skyttearmé.
och det kostar absolut inget extra, det tar inget extra FoC-slot och inallieringsmöjligheten är inte överdrivet minimal, så det är faktiskt "helt gratis" eftersom det är saker som alla guardspelare och många andra kommer ha.
Ja' än't bittä'!

Bronson

Inlägg av Bronson »

Spelar ingen roll vad det är för gubbar man inte vill bli av med. Det går i viss mån att spela runt också, ställa utanför LoS. Speciellt som Sverige generellt bygger mer och mer LoS block terräng. Det går att ha saker i transporter. Man kanske får skippa sina HYMP bredsidor etc. Det är väl bara bra om en ny codex kommer och ställer allt på ända? Man får tänka om lite. Hursom är det inte gratis att skjuta så många skott.
Hur får man in det gratis? Man måste ju betala poäng för allt. Orders, psykers, soldater ingår ju inte direkt. Du måste köpa dem för poäng som allt annat.
Papa D skrev:Jag äger inte 1500p så dåliga modeller....

Användarvisningsbild
LillePer

Inlägg av LillePer »

Laserkanonerna är dessutom rätt statiska och låga, så går att gömma sig rätt bra.

Halvar

Inlägg av Halvar »

det är saker alla IG-spelare tar automagiskt, och du betalar inte för förmågan att när det behövs få automagiska precision shots (tydligen även med snap shots, olikt allt annat som får autoprecisionshots) eftersom du samtidigt får ignores cover, frfsrf, prefered enemy och whatever. inte direkt som pathfinders som betalar mer än 100% av sin egen poängkostnad plus en illic för att få den förmågan på sniper rifles, som redan har vanliga precision shots.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Du kan inte kombinera orders. Så fort du kastar ordern står det "the ordered unit must make a shooting attack".

Så du kan inte ha precision shots OCH ignores cover.

Sedan är det viktigt att poängtera att man måste designera VARJE wound mot en enhet. Så om man skjuter på 6 wraiths med d-lord kan man inte bara säga "lägger alla på wraiths" utan du måste säga exakt hur många som läggs på vilken wraith modell. Eftersom precision shots heller inte går över till andra modeller när man failat saves så discardas dessa wounds.

Alltså, du sätter 18 wounds på enheten, du väljer att lägga 3 wounds på varje wraith. Alla wraiths slår sina saves separat och 5 av dem tar 1 wound medan den sjätte tar 3 wounds (men det tredje discardas eftersom de bara har 2 wounds).

Detta kommer även sega ner spelet lite grann.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

nej flogger. du allokerar woundsen ett i taget, slår svae och sen tar man nästa. Detta står under allocating wounds i regelboken.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar