Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kombat

Sv: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av kombat »

Katarsis skrev:Oberon och Vargards Duty? Kommer Oberon då in från reserves?

Blessings på sin egen enhet?

Wierdboy powers?

Heldrake Vector Strike i ongoing reserves?

Finns säkert en massa fler men jag tycker i alla fall att det känns som att reglerna är skrivna utifrån att man bör vara på bordet för att få använda en regel.

Bonus: Autarch - Vad betyder "army contains" egentligen? Armén som den är på bordet (eller av) eller armélistan?
Nu tycker jag du tar upp ganska irrelevanta exempel förrutom obyron regeln har inte boken framför mig men står det inget annat så kan han komma från reserven. Psychic powers tror jag det står i boken att man måste vara på bordet och det täcker upp för weirdboy powers med eftersom de är psychic powers. Heldraken kan inte flyga över något i reserven och kan därför inte vector strikea dem. Till sist army contains är allt vad som står på din armelista som är vid liv.

Skickat från min GT-I9505 med Tapatalk 4 Beta

Halvar

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av Halvar »

Flogger skrev:Det är utgångspunkten. Står det inget som begränsar så är det hela tiden, på eller av bordet.

Det känns väl rimligt att anta då de andra sakerna har begränsningar utskrivna.
men jag förstår fortfarande inte hur det rimmar med FAQ-svaret om att sakerna som kommer in från reserv inte kan aktivera sina förmågor eftersom de inte är på bordet när förmågorna ska aktiveras.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ancalagon skrev:Obyron: Får göra det istället för sin vanliga förflyttning. att komma in från reserves följer egna regler för movement. Han blir också "removed from the tabletop" och omplacerad. För mig innebär det att han måste vara på planen för att kunna tas bort.

Blessings på egen enhet: Osäker på om det är någon speciell blessing du tänker på här, men blessings targetar "a friendly unit(s)" om det inte står nåt annat på blessingen. Den egna enheten är en friendly unit.

Weirdboy powers: Osäker på vad specifikt du menar är oklart här (och har inte kollat efter någon FAQ ändring.

Heldrake Vector Strike i ongoing reserves: Jag antar att du menar om man Zoomar över något och avslutar sin movement genom "leaving combat airspace" och hamnar i ongoing reserves? Man har Zoomat, och man har flugit över något i sin movement fas. Alltså får man göra Vector Strike. Det finns ingen "unless you leave the board" som limiterar detta.
Obyron: Inte Ghostwalk Mantle utan Vargards Duty som sker när Zahndrekh blir anfallen i närstrid.

Blessings: Tänker t.ex. på Scriers Gaze som targettar Psykern själv. Jag hittar inget som säger att man inte skulle kunna göra det off table.

Weirdboy: Det är väll bara teleporten som blir konstig om man kan göra den från reserves.

Heldrake: Jo, men då användare draken en fömåga medan han inte är på planen, det var min enda poäng.

@Kombat: Du får gärna citera stycket där det står att man inte kan lägga psychic powers off table och exakt vad army contains betyder.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Katarsis skrev: Obyron: Inte Ghostwalk Mantle utan Vargards Duty som sker när Zahndrekh blir anfallen i närstrid.
Han får inte komma in från Reserves eftersom villkoren för att få komma in från Reserves inte är uppfyllda (de under Arriving from Reserves).

Dessutom står följande:

"If a unit has a special rule forcing it to move in a specific direction or that could stop it from moving, the rule is ignored
in the phase when it arrives from reserve."

Vargard's duty tvingar Obyron att flytta till Zahndrekh, men den regeln ignoreras ÄVEN om han nu skulle få komma in från reserves.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Fast det finns ju codexregler som overrule:ar regelbokens regler, varför skulle inte Vargards Duty vara en sådan (typ som Zhandrekhs Phased Reinforcements)? Codexregeln säger ju explicit hur förflyttningen skall fungera och bör således ignorera vad som än står i regelboken om hur man kan komma in från reserves.
Men det spelar egentligen ingen roll för min argumentation i sakfrågan. Jag anser fortfarande att endast modeller som faktiskt är på spelplanen kan affektera spelet förutom om de har en regel som explicit säger något annat.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Katarsis skrev:Fast det finns ju codexregler som overrule:ar regelbokens regler, varför skulle inte Vargards Duty vara en sådan (typ som Zhandrekhs Phased Reinforcements)? Codexregeln säger ju explicit hur förflyttningen skall fungera och bör således ignorera vad som än står i regelboken om hur man kan komma in från reserves.
Fast både Zahndreks regel och t.ex Deathmarks har regler som påverkar och ändrar Reservesreglerna och där står det väldigt tydligt hur de fungerar istället. Då är det regler som direkt ersätter de vanliga reservereglerna.

Jag håller egentligen med dig om att saker i reserves inte ska påverka spelet som sker på spelplanen i någon utsträckning. Däremot finns det ingenting som säger att vissa saker faktiskt inte kan göra det, och utan att hitta på en house rule, eller komma överens med motspelaren innan, så kan man faktiskt inte argumentera emot det.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Katarsis skrev:Men det spelar egentligen ingen roll för min argumentation i sakfrågan. Jag anser fortfarande att endast modeller som faktiskt är på spelplanen kan affektera spelet förutom om de har en regel som explicit säger något annat.

Varför finns det då "while on the table" skrivet i flertalet saker i spelet? En sådan mening antyder att allt annat är ok även "off table".

Angående Heldrakes och även FMCs så får de absolut vector strika när de flugit av. Helt solklart och aldrig spelat mot någon som spelar annorlunda.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Katarsis skrev:
Men det spelar egentligen ingen roll för min argumentation i sakfrågan. Jag anser fortfarande att endast modeller som faktiskt är på spelplanen kan affektera spelet förutom om de har en regel som explicit säger något annat.
Men denna tolkning har inget regelstöd överhuvudtaget.

Angående army så den enda gången det begreppet änvänds är när man pratar om army list.

Och angående psychic powers så har du rätt det verkar som man kan trolla utanför spelplanen. Dock kan det vara svårt att targetta saker man inte har line of sight till vilket man inte kan dra när man är i reserven och tex scryers gaze kräver att man targettar psykern.

Som sagts heldrake kan utan problem vector strikea och sen flyga av finns inget som förhindrar detta.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Om psykern sitter i en transport kan han ju trolla utan LoS ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

DHettNeck skrev:Om psykern sitter i en transport kan han ju trolla utan LoS ;)
fine om han sitter i ett fordon i reserven så kan han få lägga scryers gaze jag bryr mig inte faktiskt :P kan tom sträcka mig så att du inte ens behöver sitta i en transport.

faktum kvarstår är att alla ni som anser att fateweaver inte kan använda sin reroll bygger sin argumentation bara på hur ni anser att det skall vara det finns inget regelstöd för den tolkningen. Vad man kan hittar är att GW själva är ganska slarviga med att skriva hur de vill ha det och det finns en del konstiga saker så som psychic powers i reserven eller obyron som hoppar in från reserven. I Obyrons fall är det inga problem och det är så som reglerna står så är det klart att han gör det. Psychic powers är lite krångligare då man kan trolla om man sitter i reserven men inte om man kommer in från reserven. Dessutom efetr att ha kollat igenom alla powers så är det bara scryers gaze som har en inverkan på spelet om man trollar den från reserven.

Skriv svar