IC och outflank genom infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: IC och outflank genom infiltrate

Inlägg av Ancalagon »

Vilket inte påverkar det faktum att en IC inte får joina en enhet förutom om han deployas med den eller sätts i reserves.

Deployar han i coherency med en enhet under deployment? Nej.
Är han i Reserves? Nej.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Under Summaryn på sidan 424 ser du också följande:

The played deploying first then deploys their entire force within their deployment zone, excluding units using their Infiltrate special rule and any units being kept in Reserves.

Du måste alltså deploya alla enheter förutom de som ska använda sin Infiltrate regel. Vilka enheter ska använda sin Infiltrate regel? ICn, ingen annan. Alltså är det bara han som ska exkluderas. Resten ska deployas, eller sättas i Reserves.

Med det är jag klar med den här diskussionen. Jag vet ju hur jag och "alla andra" spelar, och vi verkar inte komma någonstans längre.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Det är sant att vi inte kommer så mycket längre i denna diskussion, och jag har redan svaret med stöd från regelboken på de frågeställningar då återigen tog upp i dina senaste poster.

Jag vet hur de flesta kör, det betyder dock inte att det är rätt. Därav denna diskussion
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

MicroMonkey

Inlägg av MicroMonkey »

Jag spelar inte på turneringar så därför måste jag fråga detta.

Detta är väl OP?

Med detta kan jag outflanka in dark reapers med hjälp av en IC. Blir inte detta förbjudet på turneringar? Husreglas inte detta bort? Just nu tänker jag vilken kombo som måste vara bäst som jag ska utnyttja.

Halvar

Inlägg av Halvar »

MicroMonkey skrev:Jag spelar inte på turneringar så därför måste jag fråga detta.

Detta är väl OP?

Med detta kan jag outflanka in dark reapers med hjälp av en IC. Blir inte detta förbjudet på turneringar? Husreglas inte detta bort? Just nu tänker jag vilken kombo som måste vara bäst som jag ska utnyttja.
det första jag tänker på är karandras med wraithguards. antingen vanliga wraithcannons eller kanske d-scythes, fast då blir det bara goodies i andra rundan eftersom det är helt omöjligt att gömma sig från en hel armé.
Ja' än't bittä'!

MicroMonkey

Inlägg av MicroMonkey »

jag tänkte shadow sun med Dark reapers. De kan ju alliera sig och joina varandra så. De kan till och med komma in och skjuta.

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

MicroMonkey skrev:jag tänkte shadow sun med Dark reapers. De kan ju alliera sig och joina varandra så. De kan till och med komma in och skjuta.
Varför vill du outflanka med Dark Reapers??

Tappa skyttefaser med en enhet som skjuter 48" samt kan gå och skjuta. Om fienden dumpar ner poäng i Shadowsun för att outflanka Dark Reapers får jag ett joker leende.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Outflanka med hjälp av IC har man ju kunnat länge.

MicroMonkey

Inlägg av MicroMonkey »

Mag-El skrev:
MicroMonkey skrev:jag tänkte shadow sun med Dark reapers. De kan ju alliera sig och joina varandra så. De kan till och med komma in och skjuta.
Varför vill du outflanka med Dark Reapers??

Tappa skyttefaser med en enhet som skjuter 48" samt kan gå och skjuta. Om fienden dumpar ner poäng i Shadowsun för att outflanka Dark Reapers får jag ett joker leende.
Du har nog väldigt rätt. är nog rätt tröt. Satt och tänkte på vad som skulle få stort momentum av att komma in och panga på något hårt.

Skriv svar