DHettNeck skrev:Efter att ha läst Shrikes regerl i nya SM-codexen är det nu väldigt tydlig RAI (enligt mej) att man FÅR joina enheter med IC innan deployment och sprida infiltrate till dom.
Jag tycker att det går emot RAW, men jag tycker att GW's intention är tydligt iom hur den gamla shrike fungerade.
Efter att ha läst Shrikes regel ser jag det helt tvärtom. Jag ser det som att just Shrike får göra det för han har en undantagsregel som säger att han får göra det. Ett undantag som bekräftar regeln?
Däremot kan jag också se hur det kan tolkas så som du tolkar det.
Han har ju inte alls nått undantag, han har ju bara infilitratet med en BEGRÄNSNING. Han har inget som säger att just han FÅR joina före deploy. Det hans regel gör är ju att ge en begränsning på vad han får joina, att han får joina före deploy är redan förutsatt av regelskrivaren.
+1
Läste regeln igen och såg att jag växlat ut några ord.
Hur står det beskrivet på honom? För paragrafen i regelboken är, IMHO, såpass specifik att det är svårt att säga något annat än att båda måste ha Infiltrate.
(Ja, jag vet att det debatteras vilt. IMHO, som sagt.*)
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
Jag håller med Mattias. Shrikes specialregel är designad för att han ska kunna infiltrera tillsammans med en enhet, men är ändå limiterad till en viss sort.
Detta öppnar dock verkligen inte till att alla andra ICn med Infiltrate helt plötsligt skulle börja få det.
Gah, den öppnar ju en del frågetecken, som den är skriven.
"Before deploying, he may only join squads of jump Infantry."
Det skulle ju kunna tolkas som (som djävulen läser bibeln) att han begränsas till dessa, men att han utan denna regeln skulle kunna infiltrera med alla trupptyper.
Skriva regler är, som vanligt, inte deras största färdighet.
"Shoot da choppy gits, chop da shooty gits"
S.O.R.K
Lottomannen skrev:Gah, den öppnar ju en del frågetecken, som den är skriven.
"Before deploying, he may only join squads of jump Infantry."
Det skulle ju kunna tolkas som (som djävulen läser bibeln) att han begränsas till dessa, men att han utan denna regeln skulle kunna infiltrera med alla trupptyper.
Skriva regler är, som vanligt, inte deras största färdighet.
Så kan man absolut läsa det. Texten antyder helt klart att undantaget är att han bara får joina hoppa squads, inte att han får joina före deployment.