Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Re: Necron rules?

Inlägg av Katarsis »

tutten skrev:Vi vill inte ha en diskussion om kompen utan enbart motiveringar till val och bestämmelser.. och gärna mera djupgående än just "för att det inte går att kompa annars" för det duger inte, förklara hellre för mycket än för lite
Jag ser inte riktigt varför det argumentet räcker. När det diskuterades i SVFAQn så var detta huvudargumentet för att asigna dem i armélistan och då när det beslutet togs verkade det inte vara så stort motstånd för denna regel. Jag tycker dessutom att det har kommit upp ett par andra bra argument för detta beslut i denna tråden.
Jochen skrev:Alltså, sida 5 SW faq. Nere i högra hörnet.
Då vet vi i alla fall lite tydligare vad GW vill och dte förändrar ju en del, men inte allt. Faktum kvarstår att det fortfarande är svårare att kompa, svårare att komma ihåg vart alla specialgubbar satt, osv.
Jochen skrev:Det här betyder väl bara att kompen för just wolf guards behövs jobbas lite på nu.
Det kan jag hålla med om. Förslag?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

daskad

Inlägg av daskad »

Jag tycker kompen ska göras så att man tar bästa alternativet och kompar efter det, då det antagligen är så folk kommer spela det! De får minus om det finns vissa enheter i armén som de kan vara hos och självklart ska det kompas efter vilken equipment den har.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Jochen

Inlägg av Jochen »

En variant kan vara att ta bort de utsatta wg priserna och bara hålla dem till sin unit (som cryptek courtet ser ut nu), det är minimal förändring men WG unitsen kommer fortfarande vara snordyra i komp som de är i nuläget. Bekvämast förändring och kompen blir exakt som nu för en likadan armé.

En wg fist i en bike unit kostar -3
I egen unit kostar en wg på bike -1, -2 extra om han har en fist.

En cyclone i en grey hunter eller blood claw unit kostar -3
I egen unit kostar den -1 för terminator armour, -2 extra för CML

En assault cannon kostar -1 i GH och BC units
I egen unit kostar den -1 för terminator armour.

Samma med cmeltas osv.

För att göra WG units marginellt rimligare om man vill spela twinkade sånna med logan så kan man istället införa diminishing returns på en del wargear, dvs fists,chains,hammers, shields etc.. allt som blir sämre i uniten om den behålls som en hel unit, desto fler man tar av itemen, och som samtidigt kostar multum i pts.
T.ex betala 2 komp/item för upp t.o.m 4 fists/hammers etc (det här är för varje WG unit såklart).

Argumentet mot just diminishing returns är då att man tar en stor unit, sätter ut sina 4 fists och sen är varje fist efter det kompfria. Det kanske är rimligt i space wolf compen ändå. De saker som kan ha en wolfguard kan inte riktigt bli spammade utan att redan få monsterkomp eller bli points prohibitive.

Kompundantagen för terminator armor finns redan där också så det är ju lugnt redan, finns inbyggt straff i att sätta ut terminators i andra units redan så komp slipper man bry sig om lite där.

On the top of my head då, jag hoppas att något är värt att diskutera iaf.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Man skulle kunna sätta upp det på något sätt som detta (siffrorna är typ bara tagna ur luften):

Wolf Guards
-2 each Power Fist (up to a maximum of -2 * asignable units* - 2)
-1 each Combi-weapon (up to a maximum of -1 * asignable units* - 3)
OSV

*Grey Hunters, Blood Claws, Wolf Scouts, Long Fangs, Swiftclaw Bikers, Skyclaws

Ganska krångligt men det löser lite problemet med att enheter Wolf Guards med mycket equipment kompar för dåligt men det löser inte riktigt problemet att när man asignar så gör man det på ett suboptimalt sätt.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Re: Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)

Inlägg av Zurken »

Jag missade den biten av faqen, men när swefaqen skrevs så hade inte GW faqat det. Bara för att ge lite bakgrund.

Dock så för just Wolf Guards är det en ganska onödig diskussion, 95% av alla listor skickar sina wolfguards till samma ställe oberoende av motstånd. Crypteks däremot kan man trixa mer med, men även där är nog majoriteten av listor väldigt straight foward.
Alexander Merinen

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

För min necronlista är det mycket viktigt om jag kan flytta runt cryptecs eller inte. Om den möjligheten house-rulas bort i swefaq:n måste jag nog bygga om min armé ganska mycket. Inte jordens undergång, men inte speciellt kul heller, speciellt inte eftersom jag troligen inte kommer spela en kompad turnering på ganska lång tid framåt.
Får jag inte flytta runt Cryptecs på Rydcon kanske jag ställer in den turneringen om jag inte kommer på en lösning innan dess.
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

daskad

Inlägg av daskad »

Tycker inte att man ska pilla på GWs TYDLIGA regler vilket detta är. Man ska få flytta runt dem mellan varje match. FAQ:s ska vara till för att ta bort otydligheter imo
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Jochen

Inlägg av Jochen »

Katarsis skrev:Man skulle kunna sätta upp det på något sätt som detta (siffrorna är typ bara tagna ur luften):

Wolf Guards
OSV

Ganska krångligt men det löser lite problemet med att enheter Wolf Guards med mycket equipment kompar för dåligt men det löser inte riktigt problemet att när man asignar så gör man det på ett suboptimalt sätt.
Ja precis och bara arrangera tröskeln beroende på itemtypen.

Det svåra med att försöka kompa något suboptimalt dock är ju att det också är subjektivt och utan relation till mål och mening i combo med resten av tänkt armé så är det sjukt svårt.

Det går trots allt inte att hindra folk från att spela udda eller dåligt om det vill sig så, då assignmenten av wolfguardsen kan ses som en del av speltaktiken och inte av listbyggandet så kan man likställa det med en kass, eller sneaky.. deployment eller dyl och det går ju inte att kompa hur man än försöker.

Sen kan man såklart försöka komma så nära som möjligt och fortfarande ha det spelbart, men imho så är det inte värt att lägga ner för mycket möda på just den aspekten i det här fallet.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Mag-El

Inlägg av Mag-El »

Katarsis skrev:Man skulle kunna sätta upp det på något sätt som detta (siffrorna är typ bara tagna ur luften):

Wolf Guards
OSV

Enda där är att man kan få problem med att om t.ex en Guard har Fist och en annan har kombivapen och man har bara en enhet som kan få Wolf Guards så får man minus för två gubbar fast de bara kan ta emot en. Borde vara något med modellerna eller något liknande.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Just f-n. Back to the drawingboard then.

Skriv svar