Crowe, cleansing flame och rend

Regelfrågor och förslag på husregler
Rashia

Re: Crowe, cleansing flame och rend

Inlägg av Rashia »

egge skrev:Men purifiers har power wepoan och deras närstridsattacker ignorerar armour saves så då ignorerar purifiers magi också armour saves?
Det var min tanke ;)

daskad

Inlägg av daskad »

Det är inte vapnet som gör att han för rending. Det är hans special regel, två olika saker....
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Jag är fortfarande inne på att cleansing flame inte är "hans" attacker, det är powerns attacker (vilket jag la fram på sid. 4 typ).

Visst jag tycker RAW lutar mot att han rendar, men jag tycker också att det är sjukt löjligt. Känns inte så lönt att diskutera saken vidare, jag kommer acceptera arrangörernas rulings oberoende om vilket håll. Även om de rular emot vad jag tycker så handlar det om en karaktär som man ändå inte stöter på så ofta och som man kan slänga en laserkanon i skallen på innan han kommer in i närstrid.
Alexander Merinen

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Zurken skrev:Jag är fortfarande inne på att cleansing flame inte är "hans" attacker, det är powerns attacker (vilket jag la fram på sid. 4 typ).

Visst jag tycker RAW lutar mot att han rendar, men jag tycker också att det är sjukt löjligt. Känns inte så lönt att diskutera saken vidare, jag kommer acceptera arrangörernas rulings oberoende om vilket håll. Även om de rular emot vad jag tycker så handlar det om en karaktär som man ändå inte stöter på så ofta och som man kan slänga en laserkanon i skallen på innan han kommer in i närstrid.
RAW så krävs det ett to-wound roll för att renda. Inte "suffer one wound on a roll of 4+".

Dangerous terrain exempelvis gör att man suffer one wound, det är inte terrängen som slår för att wounda.

Om Crowe vinner närstrid mot fearless-modeller så blir ju inte deras extra fearless-saves rending vare sig på 4+ eller annars.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

daskad

Inlägg av daskad »

Förstår inte varför du blander in fearless i det hela, då det endast är saves du måste ta om du förlorar en närstrid. Det är inga wounds som Crowe gör.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Det hindrar inte poängen för övriga posten. Suffer one wound =/= to-wound roll. Hade cleansing flame varit ett to-wound roll hade man fått wound-allokera. Nu tar du ett wound på dina specialkillar också på 4+ men får armour save. Crowes specialförmåga kan inte påverka det.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Det finns ingen definition vad som exakt är ett to wound roll. Jag anser att all rolls som avgör om man woundar eller inte är ett to wound roll

egge

Inlägg av egge »

kombat skrev:Det finns ingen definition vad som exakt är ett to wound roll. Jag anser att all rolls som avgör om man woundar eller inte är ett to wound roll
Med risk att vara gnällig (ber om ursäkt då): Nej, det du anser är att en regel som heter master swordsman skall gälla på skador är tänkt och skall tolkas som att den är applicerbar på en magi som sker innan modellen attackerar i närstrid.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Vad reglen heter är ju helt oväsentligt för vad den faktiskt gör

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

daskad skrev:Det är en allmän regel, då purifiers också har denna psychic power.
Vaddå "allmän regel". Regeln säger att man får ta armour saves, så då får man ta saves. PUNKT!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar