Skimmer-fråga

Regelfrågor och förslag på husregler
Mutt

Re: Skimmer-fråga

Inlägg av Mutt »

Det står i regelboken att modeller skall vara utrustade med den bas som de kommer med, om man vill ändra på basen måste man ha motståndarens tillåtelse.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

SnuffyN skrev:Var står det i regelboken att man inte får korta ner basen? Blev lite nyfiken bara.
Sida 3.

egge

Inlägg av egge »

Totalt missat dskussionen. Men då det är flygande fordon skulle jag nog köra följande (och kommer göra det på RydCon): "If the vehicle's wing can not be targeted the wing can not be used. The vehicle using any kind of flying, hovering e t c but does not have a targetable wing (if visually on the original model) crashes to the ground, destroying the players entire army with it."

Självklart skall en storm ravens vinge kunna bli ett mål.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Jag är mer och mer på sidan att vingar inte hör till hull och inte får beskjutas. Däremot är det fritt fram för turneringsorganisatörer att bestraffa folk som modellerar för fördelar.

Det är inte som att det är direkt lätt att gömma en valkyrie/storm raven oavsett.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

Användarvisningsbild
lurräven

Inlägg av lurräven »

Känns konstigt om man inte kan targetta en vinge och säg att min Vendetta står bakom en pelare där vingarna med twin laser sticker ut.

Halvar

Inlägg av Halvar »

lurräven skrev:Känns konstigt om man inte kan targetta en vinge och säg att min Vendetta står bakom en pelare där vingarna med twin laser sticker ut.
ännu en stor fördel med fordon i den här editionen av reglerna.
Ja' än't bittä'!

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

lurräven skrev:Känns konstigt om man inte kan targetta en vinge och säg att min Vendetta står bakom en pelare där vingarna med twin laser sticker ut.
Det måste vara en rätt rejäl pelare för att hela hullet ska vara täckt förutom just den vingen, plus att du isf kommer att ge upp att skjuta med dina andra två TL-lasrar.
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge

Inlägg av egge »

Seregon skrev:
Det måste vara en rätt rejäl pelare för att hela hullet ska vara täckt förutom just den vingen, plus att du isf kommer att ge upp att skjuta med dina andra två TL-lasrar.
Njaeee: Det är rätt ofta man kan täcka hullet med en planetfall byggnad och sedan ha vingarna skjuta ut från sidorna. På samma mål. Men igen. Jag är faktiskt helt övertygad om att när GW pratar "hull" menar dem kroppen och inte det som bara sticker ut. Vingarna är en väldigt viktig del på ett plan - och väldigt känsligt och jag är helt övertygad att de är helt inne på att det faktiskt är dåligt om vingarna skjuts av. Jag vill inte ens kalla det någon sorts sunt förnuft. Det är bara helt enkelt självklart.

Man skall också tänka på att kollar vi i definitioner så skall man inte kunna skjuta på en motor heller. Inte heller tycks jag hitta något som tyder på att ett flygplans vingar inte tillhör dess "hull".

Så dskussionen handlar egentligen om att vi antingen måste:'
1. Definiera upp var vingen börjar, var motorn sitter (exakt) och sedan börja disskutera om man kan skjuta från någon man inte kan skjuta på.

Eller

2. Låta folk skjuta på vingarna.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Mutt

Inlägg av Mutt »

Jag tycker att man kan likna vingarna med torn. Dvs de är inte hull, men man kan skjuta på dem ändå.

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Får jag inte skjuta på dina vingar tänker jag inte låta dig skjuta ifrån dem, ganska enkelt.

Ang. att korta pinnen känns det ok, bara du mäter den innan och är berädd att hålla planet så långt upp i luften varje gång det spelar roll. (jämför: att ha med en originalmoddel om man spelar men hemmabyggda/hårt konverterade). IMHO så klart. Ergo: korta pinnen går bra, men spela med den som om den inte var kortad (annars kommer jag spela mina dreads som defilers mot dig.)
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Skriv svar