IC som lämnar enheter

Regelfrågor och förslag på husregler
Leidermark

Re: IC som lämnar enheter

Inlägg av Leidermark »

Vad Swen anser är upp till honom, men i Linköping spelar vi (jag med flera iaf) med "snabba karaktärer".

Vilket, som många ovan även anser, är det mest korrekta tolkandet av de gällande reglerna. Om man flyttar med enheten så går man långsamt, men om man avjoinar (during movment) så kan man hoppa iväg långt.

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator

Inlägg av Zurken »

Men det verkar ju som att den överväldiga majoriteten tycker att "snabba" karaktärer ur enheter är tillåtna, så då kommer även jag spela så. Det viktigaste är ju att alla spelar samma som jag sagt tidigare.
Alexander Merinen

Michael Carl

Inlägg av Michael Carl »

Jag verkar vara ganska ensam om att tycka att man inte kan röra sig snabbare än resten av enheten kan?

Vad händer om ens karaktär med Jump Pack står långt bak i en enhet, kan man hoppa fram 12" med honom och sedan låta de andra gå i fatt honom så att de avslutar sin movement phase inom 2" från honom?

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Michael Carl skrev:Vad händer om ens karaktär med Jump Pack står långt bak i en enhet, kan man hoppa fram 12" med honom och sedan låta de andra gå i fatt honom så att de avslutar sin movement phase inom 2" från honom?
Man är en ost, specielt om ICn har en 75mm bas...
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Jimmy Johansson

Inlägg av Jimmy Johansson »

Okej, då säger ni alltså att Shrike + Assault Terminators har sin 4+ first turn charge.

edit: Alternativt lägga till en karaktär till med 12" move så blir det ännu enklare...

Förövrigt anser jag att man begränsas av enheten.
Senast redigerad av 3 Jimmy Johansson, redigerad totalt 21 gång.
egge skrev:-Jimmy är sjukt trevlig. Jimmys armé var det inte :wub:

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Michael Carl skrev:Jag verkar vara ganska ensam om att tycka att man inte kan röra sig snabbare än resten av enheten kan?

Vad händer om ens karaktär med Jump Pack står långt bak i en enhet, kan man hoppa fram 12" med honom och sedan låta de andra gå i fatt honom så att de avslutar sin movement phase inom 2" från honom?
Jag och Swen verkar hålla med, tycker det framgår att man inte går med en modell, utan att man går med en unit. Och då begränsas han av unitens speed. Och avjoinar när han avslutar sin då begränsade movement.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

Michael Carl skrev:Vad händer om ens karaktär med Jump Pack står långt bak i en enhet, kan man hoppa fram 12" med honom och sedan låta de andra gå i fatt honom så att de avslutar sin movement phase inom 2" från honom?
Oavsett hur man tolkar reglerna kring karaktärer som lämnar enheter så gäller de ju bara om han faktiskt lämnar enheten. I ditt exempel så rör han ju sig bara inom enheten och då finns det ju inget som säger att han kan gå snabbare.

Användarvisningsbild
Hylander

Inlägg av Hylander »

Mortarion skrev:
Oavsett hur man tolkar reglerna kring karaktärer som lämnar enheter så gäller de ju bara om han faktiskt lämnar enheten. I ditt exempel så rör han ju sig bara inom enheten och då finns det ju inget som säger att han kan gå snabbare.
Nja man avser att lämna och gör så om sedan enheten kommer ikapp så säger ju reglerna att de joinar igen. Ta tex en IC med enhet som går genom diff. IC lämnar slår sina 3 tärningar, enheten kommer ikapp med att slå två och vips så fick man ett bättre diffslag.
"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel", Bertrand Russel.

Mutt

Inlägg av Mutt »

Hylander skrev:
Mortarion skrev:
Nja man avser att lämna och gör så om sedan enheten kommer ikapp så säger ju reglerna att de joinar igen. Ta tex en IC med enhet som går genom diff. IC lämnar slår sina 3 tärningar, enheten kommer ikapp med att slå två och vips så fick man ett bättre diffslag.
Pungspark på den som gör så helt enkelt. Har charactern lämnat får enheten helt enkelt inte ställa sig inom 2" om de kan undvika det.

Jocke Rapp
Site Admin

Inlägg av Jocke Rapp »

Om man slår diff med 3 tärningar på sin IC så får inte enheten sluta sin move inom 2" från honom. Skulle denna ovanliga (har aldrig upplevt det) situation uppstå så skulle jag följa FAQen som säger att man flyttar undan ICn/enheten tills ICn är 2" bort.

Skriv svar