Ja, det tyckte jag medJohannesson skrev:Öhh, när jag läser faqn står det att han inte räknas...
Ny regelboks FAQ!!!
Re: Ny regelboks FAQ!!!
En bild säger mer än 1000 kaniner
Ni tror inte att de menar att det är 6st med ICn? iom att det vanligste för SM är 5 eller 10st.imp skrev:Ja, det tyckte jag medJohannesson skrev:Öhh, när jag läser faqn står det att han inte räknas...
Dålig formulering helt enkelt.
men även om det är så så att de är 7st (med IC) så är det väl så att de måste ner UNDER hälften. hälften av 6 är 3, men med IC så är det 7st och då är hälften av enheten 2st plus IC = 3st.
- black templars @ time of ending -
-
Johannesson
Av 69 nya entries i GW Faq är 54 identiska med Inat Faq (oftast till och med vad gäller ordval..), 4 tar upp saker som inte nämns i Inat Faq och 11 skiljer sig från Inat Faq.HeadWar skrev:Kalenderbitaruppgift: Hur många av dessa rulings är identiska med INAT-FAQn?
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
Så är det naturligtvis. De är kvar 2 st plus IC:n. Jag tänkte 2 st totalt.paintner skrev:men även om det är så så att de är 7st (med IC) så är det väl så att de måste ner UNDER hälften. hälften av 6 är 3, men med IC så är det 7st och då är hälften av enheten 2st plus IC = 3st.
Då stämmer det, även om det kunde skrivits tydligare.
-
Johannesson
Detta var det bästa GW tryckt ur sig i mannaminne! Hoppas nu att de uppdaterar detta dokumentet regelbundet dessutom.
Tror vi kan lägga ner i princip hela diskussionen om att expandera SweFaq nu dessutom, eftersom det här dokumentet tar upp samtliga saker som jag hade tänkt föreslå skulle läggas till där
. Kanske kommer att finns småsaker som dyker upp och som bör läggas till, men nu finns det ju ett antal saker som kan tas bort därifrån.
Som jag nu ser det så räcker det framöver att ta med regelboken, gws regelfaq, sin codex samt gws codexfaq för att vara säker på att spela med samma regler överallt. Sen används SweFaq för att se giltiga enheter, förändringar i wargear (för att få ett mer balanserat meta), och de få förtydlingar som gäller i svenska turneringar och inte redan tas upp i gws regelfaq.
Sen antar (och hoppas) jag att detta är första steget av gw till att även utöka sina codexfaq och göra dem mer kompletta.
Just nu är jag iaf jublande glad
Tror vi kan lägga ner i princip hela diskussionen om att expandera SweFaq nu dessutom, eftersom det här dokumentet tar upp samtliga saker som jag hade tänkt föreslå skulle läggas till där
Som jag nu ser det så räcker det framöver att ta med regelboken, gws regelfaq, sin codex samt gws codexfaq för att vara säker på att spela med samma regler överallt. Sen används SweFaq för att se giltiga enheter, förändringar i wargear (för att få ett mer balanserat meta), och de få förtydlingar som gäller i svenska turneringar och inte redan tas upp i gws regelfaq.
Sen antar (och hoppas) jag att detta är första steget av gw till att även utöka sina codexfaq och göra dem mer kompletta.
Just nu är jag iaf jublande glad
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover
jo det håller jag med om att det kan =)Mortarion skrev:Så är det naturligtvis. De är kvar 2 st plus IC:n. Jag tänkte 2 st totalt.paintner skrev:men även om det är så så att de är 7st (med IC) så är det väl så att de måste ner UNDER hälften. hälften av 6 är 3, men med IC så är det 7st och då är hälften av enheten 2st plus IC = 3st.
Då stämmer det, även om det kunde skrivits tydligare.
-
Johannesson
Vad läser ni?Q: How do Independent Characters that have joined a
squad effect working out if a squad is below half strength
or not? (p48)
A: Independent Characters are not counted when working
out if a squad is below half strength or not. The exception
to this is if an Independent Character is with a Retinue (in
3 WARHAMMER 40,000 RULEBOOK
which case he is counted when working out if the squad is
below half strength).
att IC inte räknas med då man räknar om en enhet är under halva styrkan.Johannesson skrev:Vad läser ni?Q: How do Independent Characters that have joined a
or not? (p48)
below half strength).
men om de är i ett retinue (command squad eller liknande) så räknas de med.
Länken i första posten i tråden leder inte till den FAQ jag kan se på GWs hemsida. De är nästan identiska.
Båda versionerna om independent och under hälften står på samma ställe, men har olika ordalydelse.
Den jag hittar finns här: http://www.games-workshop.com/gws/conte ... ue&start=2
Översta dokumentet
http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... Q_V1_1.pdf
Båda versionerna om independent och under hälften står på samma ställe, men har olika ordalydelse.
Den jag hittar finns här: http://www.games-workshop.com/gws/conte ... ue&start=2
Översta dokumentet
http://www.games-workshop.com/MEDIA_Cus ... Q_V1_1.pdf
En bild säger mer än 1000 kaniner
Q: How do Independent Characters that have joined a
or not? (p48)
below half strength).
Q: Does an Independent Character count towards the
number of models in a squad when determining if it is
above half strength? (p48)
A: Yes he does. So if an Independent Character joined a
unit of 6 models there would need to be reduced to 2 or
less models for it to be below half strength.
säger inte dessa båda frågor emot varandra? eller är det någon andra gradens wording här som liksom spelar in?
att i det ena frågas det om UNDER och i det andra ÖVER? ... eller va? =)
or not? (p48)
below half strength).
Q: Does an Independent Character count towards the
number of models in a squad when determining if it is
above half strength? (p48)
A: Yes he does. So if an Independent Character joined a
unit of 6 models there would need to be reduced to 2 or
less models for it to be below half strength.
säger inte dessa båda frågor emot varandra? eller är det någon andra gradens wording här som liksom spelar in?
att i det ena frågas det om UNDER och i det andra ÖVER? ... eller va? =)