+1Pipkin skrev:Revener skrev:Ja ordalydelsen av regeln är glasklar, det har jag inte bestridit. Vilket egentligen är det enda som räknas om man snackar regler.Mortarion skrev: Ordalydelsen av regeln är rätt klar. Men om man ser till om resultatet blir rimligt så är motiveringen till regeln att det är svårt för skytten att singla ut en karaktär på ett slagfält. Så om en enhet är tillräckligt distraherande för att hindra att man skjuter på karaktären tycker jag att det känns rätt rimligt att det inte blir lättare att singla ut karaktären bara för att man man lägger till ännu fler soldater bredvid den distraherande enheten och låter dem slåss i närstrid.
Har man inte förstånd till att tycka att det är trams att man inte kan skjuta på en en modell som står rakt framför näsan om det är det enda målet som finns ja då vet jag inte vad jag ska säga
Du verkar vara en riktigt tråkig människa att spela figurspel med. Som förutsätter att alla som vill spela efter vad boken säger ska motivera sig, medans du som inte har bidragit med ett enda argument eller vettigt inlägg i tråden vägrar att säga annat än att reglerna är tramsiga.
Tycker du att just precis den grejen är så tramsig så skulle du kanske skulle överväga något annat spelsystem?
Regelfrågor 8th ed
Re: Regelfrågor 8th ed
Re: Regelfrågor 8th ed
Fast om den är "rakt framför näsan" tycker jag det låter som att den är närmast. Och lägg ner med att förolämpa folks förstånd för att de inte håller med dig, smileys är inte ett frikort för att bete sig illa.Revener skrev:Ja ordalydelsen av regeln är glasklar, det har jag inte bestridit. Vilket egentligen är det enda som räknas om man snackar regler.Mortarion skrev:Ordalydelsen av regeln är rätt klar. Men om man ser till om resultatet blir rimligt så är motiveringen till regeln att det är svårt för skytten att singla ut en karaktär på ett slagfält. Så om en enhet är tillräckligt distraherande för att hindra att man skjuter på karaktären tycker jag att det känns rätt rimligt att det inte blir lättare att singla ut karaktären bara för att man man lägger till ännu fler soldater bredvid den distraherande enheten och låter dem slåss i närstrid.Revener skrev:Förklara varför det inte är trams att man inte får skjuta på det enda mål som finns.
Har man inte förstånd till att tycka att det är trams att man inte kan skjuta på en en modell som står rakt framför näsan om det är det enda målet som finns ja då vet jag inte vad jag ska säga
Re: Regelfrågor 8th ed
Jag tänker så här. Vissa regler har ändrats för att helheten ska bli bra. De kan kännas märkliga för att det varit på ett annat sätt tidigare. Att inte få cover när skytten står på andra sidan skogen eller att inte kunna singla ut karaktärer ex. Det kan kännas fel när man är van att spela på ett annat sätt. I båda exemplen tänker jag att det handlar om att skapa en spelbalans. En annan än den vi sett tidigare, eller frånvaron av den.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Re: Regelfrågor 8th ed
Hear hear!Röde skrev:Jag tänker så här. Vissa regler har ändrats för att helheten ska bli bra. De kan kännas märkliga för att det varit på ett annat sätt tidigare. Att inte få cover när skytten står på andra sidan skogen eller att inte kunna singla ut karaktärer ex. Det kan kännas fel när man är van att spela på ett annat sätt. I båda exemplen tänker jag att det handlar om att skapa en spelbalans. En annan än den vi sett tidigare, eller frånvaron av den.
Till alla som förfasas över denna regelversions omstöpning; skänk undertecknad farbror som spelat spelat sedan -87 en tanke......
Sjunde var kass. Finns inget mer att säga. Släpp sargen nu och omfamna åttonde. (Eller gå med i en bridgeklubb eller nåt)
Re: Regelfrågor 8th ed
Håller med. Man får nog vänta ett tag innan man dömer den nya editionen. I och med att det är så många ändringar mellan 7th och 8th så kommer det krävas en massa testspelande innan man ser hur spelet som helhet fungerar.Röde skrev:Jag tänker så här. Vissa regler har ändrats för att helheten ska bli bra. De kan kännas märkliga för att det varit på ett annat sätt tidigare. Att inte få cover när skytten står på andra sidan skogen eller att inte kunna singla ut karaktärer ex. Det kan kännas fel när man är van att spela på ett annat sätt. I båda exemplen tänker jag att det handlar om att skapa en spelbalans. En annan än den vi sett tidigare, eller frånvaron av den.
Re: Regelfrågor 8th ed
Två Chainswords = två extra attacker?
- NilssonHarHund
- Inlägg: 974
- Blev medlem: 09 okt 2008, 00:22
Re: Regelfrågor 8th ed
Ja, men bara om modellen har två attacker eller fler i grund. När du väljer att slå minst en attack med chainsword så slår du en till sådan. Har du bara en attack kan du bara slå den med ett av dina chainswords, så bara en bonusattack.OhmanJ skrev:Två Chainswords = två extra attacker?
Re: Regelfrågor 8th ed
Är allocating wounds och armor saves precis vid det tillfället man slår? Dåligt formulerat. 2 ex;
1. Alla modeller utom 1 står i cover. Enhet får 3 wounds. Den modellen som inte står på cover får första skadan och dör. Nu står alla av enheten i cover. Cover för två sista skadorna?
2. Två tyranid warriors får tre skador från bolter och en laser. Warrior 1 tar en skada från bolter. Warrior 1 tar en skada till från bolter. Ett wound kvar. Nu tar den laser och dör. Warriors två tar en skada från bolter. Ok? Antaget att misslyckas med save givetvis.
1. Alla modeller utom 1 står i cover. Enhet får 3 wounds. Den modellen som inte står på cover får första skadan och dör. Nu står alla av enheten i cover. Cover för två sista skadorna?
2. Två tyranid warriors får tre skador från bolter och en laser. Warrior 1 tar en skada från bolter. Warrior 1 tar en skada till från bolter. Ett wound kvar. Nu tar den laser och dör. Warriors två tar en skada från bolter. Ok? Antaget att misslyckas med save givetvis.
Senast redigerad av 1 egge, redigerad totalt 10 gånger.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Re: Regelfrågor 8th ed
Om man använder "fast dice rolling" så gör man klart alla skott av en sort mot en unit innan man börjar på nästa grupp av likadana skott. Om man inte kör FDR gör man klart varje vapen helt (dvs to hit, to wound, save, damage) innan man börjar på nästa, den som skjuter bestämmer då ordningen iom att man får gå igenom skytte sekvensen för varje model/vapen.egge skrev:2. Två tyranid warriors får tre skador från volter och en laser. Warrior 1 ta en skada från bolter. Warrior 1 tar en skada till från bolter. Ett wound kvar. Nu tar den laser och dör. Warriors två tar en skada från bolter. Ok? Antaget att misslyckas med save givetvis.
Re: Regelfrågor 8th ed
egge skrev:Är allocating wounds och armor saves precis vid det tillfället man slår? Dåligt formulerat. 2 ex;
1. Alla modeller utom 1 står i cover. Enhet får 3 wounds. Den modellen som inte står på cover får första skadan och dör. Nu står alla av enheten i cover. Cover för två sista skadorna?
2. Två tyranid warriors får tre skador från bolter och en laser. Warrior 1 tar en skada från bolter. Warrior 1 tar en skada till från bolter. Ett wound kvar. Nu tar den laser och dör. Warriors två tar en skada från bolter. Ok? Antaget att misslyckas med save givetvis.
1. Ingen får cover för hela enheten måste stå i cover. Detta är på enhetsbasis om jag förstått det rätt, såsom i AoS. Däremot mot nästa enhet som skjuter så får du ju cover om den utanför cover dör.
2. Har ingen jävla aning alltså, och undrar också detta. En enhet screamers tar 3 wounds med 1d3 skada vardera. Slår man 1d3 i taget på skadan då för att se hur skadan tar sig? Denna fråga har komplicerat flera situationer för oss.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen