Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

kelaino skrev:Jag kanske har varit otydlig med vad jag menar, i så fall ber jag om ursäkt. Vad jag menar är att:

Fömågor med texten "Whilst ... alive" fungerar så länge modellen lever (på bordet och i reserv).
Förmågor som är tydlig förklarade fungerar så som förklaringen lyder, exempel: master of deciet, acute senses, through boldness to victory.

Min poäng är att staven inte tydligt definerar när den får användas (den saknar en beskrivning i stil med "whilst ... alive", "whilst ... on the table" eller dylikt), då tycker jag att den bör få användas då modellen är på bordet enl argumenten som följer:

Det omtalade stycket på sid 125 i BRB talar för det då stycket påtalar att det finns regler och förmågor som inte får användas då modellen inte är på bordet. (Staven skulle i så fall få användas samma tur som han kommer från reserven, men inte före det att Kairos står på bordet.)

Epidemus talar också för min tes då den är tydlig definerad enl. "whilst ... alive" och staven har ingen sådan formulering.

Instrument of chaos talar emot min tes då den är tydligt definerad som "on the table" och staven inte har en sådan formulering.

Då man tar i beaktande att codexen innehåller både en aktivt tillåtande och en aktivt föbjudande formulering för olika liknande egenskaper anser jag att staven inte bör få användas när den inte är på bordet då jag uppfattar att reglerna är skrivna så att allt som inte uttryckligen tillåts är förbjudet.
Varför spelas det då nästan aldrig såhär? Någonstans i världen? För att allt tillåts om du är med i matchen, på eller av bordet, om det inte står specifikt att du måste vara på bordet.

Sedan förstår jag inte varför folk gör skillnad på "av bordet" och "på bordet". Varför skulle wargear/specialregel förändras beroende på var modellen är?

Detta är lite som att säga att turbo-boost måste göras i en rak linje för det står inget om det i regelboken och tills det står "rak" eller "böjd" så kör vi på "rak" för det står i Deldars Jetbikes beskrivning.
Lika märkligt.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av DHettNeck »

Det är inte alls konstigt då den stora merparten av förmågor EJ får aktiveras utanför bordet.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Det är inte alls konstigt då den stora merparten av förmågor EJ får aktiveras utanför bordet.
Denna stora merpart du talar om har ju specifikt beskrivet att man inte får använda dem på bordet. Samt "aktiveras" inte Kairos stav. Den är alltid aktiverad.

Får Coteaz re-rolla seize om han inte är på bordet? Får Vect seize på 4+ om han inte är på bordet? Får Imhotekh? Hans blixtar funkar ju om han är av bordet tex.

Sedan är ju den stora grejen, varför är det skillnad på wargear och abilities? Var står det att dessa är två HELT olika saker och följer separata regler? Var står det att warlord traits får användas av bordet men inte andra abilities/wargear/special rules??

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Flogger skrev:Sedan är ju den stora grejen, varför är det skillnad på wargear och abilities?
Jag tänkte inte göra en stor grej av det, därav att det satt i parentes. Min tanke var bara att den som läser regelboken som Fan läser bibeln bör ha det i bakhuvudet. (Obs! inte riktat mot någon specifik person.) För min del tycker jag att det vore smidigt om specialregeler i allmänhet och specialregler knutna till wargear fungerar likadant.

Jag plannerar att återkomma till den här diskussionen när jag kommit hem till regelböckerna.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är egentligen väldigt enkelt tycker jag.

Staven själv ger dig tillåtelse att rulla om en D6 per turn. Det finns INGEN regel som säger att du inte får göra det även om Kairos är i reserves. Det finns ingen limitation som säger att han måste vara på spelbordet.

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

Det är utgångspunkten. Står det inget som begränsar så är det hela tiden, på eller av bordet.

Det känns väl rimligt att anta då de andra sakerna har begränsningar utskrivna.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Oberon och Vargards Duty? Kommer Oberon då in från reserves?

Blessings på sin egen enhet?

Wierdboy powers?

Heldrake Vector Strike i ongoing reserves?

Finns säkert en massa fler men jag tycker i alla fall att det känns som att reglerna är skrivna utifrån att man bör vara på bordet för att få använda en regel.

Bonus: Autarch - Vad betyder "army contains" egentligen? Armén som den är på bordet (eller av) eller armélistan?
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Katarsis skrev:Oberon och Vargards Duty? Kommer Oberon då in från reserves?

Wierdboy powers?

Finns säkert en massa fler men jag tycker i alla fall att det känns som att reglerna är skrivna utifrån att man bör vara på bordet för att få använda en regel.

Bonus: Autarch - Vad betyder "army contains" egentligen? Armén som den är på bordet (eller av) eller armélistan?
Jag förstår verkligen inte. Ingen av de där ser jag som frågetecken över huvud taget.

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Ancalagon skrev:
Katarsis skrev:Oberon och Vargards Duty? Kommer Oberon då in från reserves?

Wierdboy powers?

Jag förstår verkligen inte. Ingen av de där ser jag som frågetecken över huvud taget.
Vilket är? (Och gärna med konkret regelstöd)
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Obyron: Får göra det istället för sin vanliga förflyttning. att komma in från reserves följer egna regler för movement. Han blir också "removed from the tabletop" och omplacerad. För mig innebär det att han måste vara på planen för att kunna tas bort.

Blessings på egen enhet: Osäker på om det är någon speciell blessing du tänker på här, men blessings targetar "a friendly unit(s)" om det inte står nåt annat på blessingen. Den egna enheten är en friendly unit.

Weirdboy powers: Osäker på vad specifikt du menar är oklart här (och har inte kollat efter någon FAQ ändring.

Heldrake Vector Strike i ongoing reserves: Jag antar att du menar om man Zoomar över något och avslutar sin movement genom "leaving combat airspace" och hamnar i ongoing reserves? Man har Zoomat, och man har flugit över något i sin movement fas. Alltså får man göra Vector Strike. Det finns ingen "unless you leave the board" som limiterar detta.

Skriv svar