IC och outflank genom infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Ancalagon

Re: IC och outflank genom infiltrate

Inlägg av Ancalagon »

Du får inte ställa ut Infiltrators under Deployment. Alla Infiltrators ställs ut efter din Deployment.

Infiltrators följer inte reglerna för Deploying Transport Vehicles, eftersom det är regler för Deployment,inte Infiltrators som har egna regler för sin egen deployment istället för de vanliga. Vanliga icke-infiltrerande transports följer reglerna för Deploying Transport Vehicles, men om de ska infiltrera följer de egna regler.

Så, sluta försök använda en regel som inte gäller det du försöker göra.

Ett fordon utan Infiltrate ska antingen ställas ut i din vanliga deployment, eller sättas i reserves.

Efter all din deployment är klar, går du vidare till Infiltrators.
ICn har Infiltrate, alltså ställs han ut efter du ställt ut allt annat. Dvs efter att din icke-infiltrerande Transport redan står på bordet.
får du joina en enhet, när det blir hans tur att ställa ut.
Han kan joina en enhet genom att antingen ställa sig i coherency med den, eller genom att också gå i Reserves (inget av detta är möjligt eftersom:

A. Fordonet med enheten du ska joina redan står på bordet, eller är placerade i Reserves.
B. Du vill ställa upp i Infiltrate, inte i Reserves.

Mycket tydligare än så kan jag nog inte skriva det.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Infiltrators kan sättas ut och hanteras precis som vilka andra enheter som helst under deployment, men när de väljer att aktivera sin förmåga kommer de sättas ut vid ett senare tillfälle och då hoppar reglerna för deploying infiltrators igång.

Därför kan du följa alla regler för vanlig deployment upp till den stund du aktiverar infiltrate.

Så du har IC:n till ditt förfogande från start.

Man kan inte godtyckligt bortse från regler.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det kan de verkligen inte.

"Units that contains at least one model with this special rules are deployed last, after all other units (friend and foe) have been deployed"

De ställer automatiskt ut sist, OM du inte väljer att ställa upp dem normalt från början och inte använda Infiltrate. Det är ingenting du måste "aktivera". Du får helt enkelt välja innan du börjar deployment om de ska använda Infiltrate eller om de ska ställas upp med resten av armén.

Du kan alltså inte välja din IC med Infiltrate först i deployment, sätta honom i en transport från din vanliga deployment (för då måste du ställa ut den i deployment), sen välja att använda Infiltrate.

Väljer du att använda Infiltrate ställer du ut sist, efter allt annat ställt upp. Punkt.

Men jag antar att du ville få reda på hur det spelas på turneringar i sverige, hur alla andra spelar, och hur det funkar, och det har varit väldigt klart i den här tråden från första början.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Det viktiga är hur det används, sedan är det bra att lyfta frågan då jag inte hittar något regelstöd för att spela på det sättet. Och då är det förstås intressant att lyfta fram det så man kan börja spela på ett annat sätt.

Denna skrivelse är viktig:

"First both player deploy their forces (apart from any units left kept as reserv or that CHOSE to use ther infiltrate rule)" s.121

Sen finns det ingen regel som säger när jag måste välja att använda infiltrat regel och då kan man välja att använda den efter jag stoppat i både enhet och IC i ett fordon under vanliga deploymenten.

Jag är både man nog och tillräckligt prestigelös för att ändra åsikt (vilket bla hände nyligen), men i detta fall har jag bara blivit stärkt i min övertygelse. Och tycker även denna gång att diskussionen är givande.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Först deployas alla enheter som inte valt att använda Infiltrate. Eftersom detta står i regeln du citerar måste du alltså här välja om Infiltrate ska användas redan i början. Chose är dåtid, alltså inte "choose" som är i nutid. Det innebär att valet redan måste vara gjort när du börjar deploya resten av din armé.

En Transport utan Infiltrate får alltså inte välja Infiltrate, förutom om det är en Dedicated Transport till en enhet med modeller som har Infiltrate. Jag kommer inte på en enda IC i spelet som får köpa en Dedicated Transport och samtidigt har Infiltrate.

En IC kan joina en enhet antingen genom att deploya i coherency eller genom reserves.

Att du säger "han sitter i den här bilen som jag inte har deployat" räcker alltså inte, eftersom han då inte har deployat i coherency med en enhet. Han måste deployas för att få joina. Du får inte deploya vanligt eftersom du ska infiltrera.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Först deployas alla enheter som inte valt att använda Infiltrate. Eftersom detta står i regeln du citerar måste du alltså här välja om Infiltrate ska användas redan i början. Chose är dåtid, alltså inte "choose" som är i nutid. Det innebär att valet redan måste vara gjort när du börjar deploya resten av din armé.
Är inte övertygad om detta, men ska igen ta mig en redig funderare.

Alla modeller i ett fordon tillhör samma enhet, det kan vi säkert vara överens om vi skulle prata om saker på bordet. Men ser inte varför samma princip ska gälla under deployment. Finns ingen skrivelse som säger att du måste sätta ut fordonet på bordet. Utan fordon finns inte samma mekanik som autojoinar IC och enhet med varandra och då måste man ställa sig tillräckligt nära varandra. Men i ett fordon sker det per automatik och är de i ett fordon samtidigt är de en enhet.

Så det som spelar roll är om man måste deklarera infiltrat det förs man gör, vilket jag inte tror men ska granska det. Om så är fallet borde en annan typ av sidoeffekt uppstå. Nämligen att båda måste deklarera sina infiltrators innan någon får ställa ut. vilket jag inte tänkt på så mycket men känns som en logisk sidoeffekt.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Absolut. Men tänk på att det inte spelar någon roll i vilken ordning du gör saker. Du får inte deploya någonting utan att faktiskt deploya det.

En IC kan joina en enhet genom att deploya. Det räcker alltså inte med att säga "han kommer deploya med den här bilen", utan han måste faktiskt deploya.

Även om du sedan väljer ICn absolut sist i din deployment när allt annat är utställt på bordet och säger "han kommer infiltrera", så har han inte deployat ännu, alltså kan han inte joinat en enhet.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Orkar inte citera hur mycket som helt, men första stycket under deploying transport vehicles säger att man kan deploya dem i ett fordon genom att bara säga det. detta ska ske under ens deployment, inte under enhetens eller fordones deployment utan under din deployment, vilket är hela din fas.

så frågan är då om man måste deklarera infiltrator det första man gör i sin deployment. tror inte det, men återkommer.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Under Deploying transport vehicles står det att du får deploya i Transports om du vill. Men din IC deployar inte, han infiltrerar.

Därför följer han inte reglerna för vanlig deployment. Du kan helt enkelt inte fortsätta hänvisa till Deploying Transport Vehicles, eftersom regeln inte används för Infiltrators. De har egna regler för hur de ställs ut.

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

"First both player deploy their forces (apart from any units left kept as reserv or that CHOSE to use ther infiltrate rule)" s.121

står under stycket "Deploying infiltrators and redeploying scouts" och torde då vara att man ska välja att infiltrera innan den delen börjar. Så man behöver inte deklarera infilitration i början av deploymentfasen utan det kan ske när som.

Innan man deklarerar infiltration gäller alla regler som gäller "vanliga" modeller, vilket inkluderar "Deploying Transport Vehicles", om inte så är fallet kan inte infiltrator ställa ut med de andra enheterna eller användas för infiltration eftersom de då inte har möjlighet att deklarera att de ska infiltrera (vilket sker i vanliga deploymenten). Även scouts hanteras i "Deploying infiltrators and redeploying scouts", men det är uppenbart även om det inte står att de måste hanteras i den "vanliga" deploymenten innan.

Så "Deploying Transport Vehicles" och andra regler gäller fram tills den stund du deklarerar att du ska infiltrata med enheten, då sätter du den åt sidan för senare hantering. När man sedan kommer till "Deploying infiltrators and redeploying scouts" hanterar man alla sina scouts och infiltratörer.

"Deploying infiltrators and redeploying scouts" ersätter inget, det tar vid där andra regler slutar.

Skriv svar