LoS och Searchlights

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kelaino

Re: LoS och Searchlights

Inlägg av kelaino »

Precis vad jag ville belysa (no pun intended).
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Excessus

Inlägg av Excessus »

Mortarion skrev:Exakt. Så om någon RAW:ar att en griffon kan lobba searchlight så kan man RAW:a tillbaka att den måste skjuta sin heavy bolter i så fall.
Precis som jag belyste redan på sidan två alltså... :D
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Tycker hela tråden är B (lyse).
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

GLinus

Inlägg av GLinus »

Logik och rimlighet går utmärkt att använda när man tolkar 40K-reglerna. Att det finns företeelser i 40K-universumet inte är möjliga i vårt universum har ingenting med det att göra. Bara för att man använder logik och rimlighetstänk, så betyder det inte att det måste vara realistiskt utifrån verkligheten. Jag pratar ofta om "trovärdighet" med mina elever. Trovärdighet kontra realism. Man får helt enkelt bara utgå ifrån den kontext som råder. (ett litet exempel på det är filmen The Matrix. Att de hänger i luften, duckar kulor, lär sig kampsport på under en minut genom att ladda ner kunskapen från en dator är högst orealistiskt, men vi köper det eftersom det är klart trovärdigt och logiskt utifrån den kontext som de befinner sig in.

Men om man nu ska vara hard-line RAW så får man alltså bara använda sin searchlight när man har skjutit med alla sina vapen, oavsett om man ska lobba ljuset eller ej. Har man då råkat sätta en Stormbolter på fordonet så kan man helt enkelt inte lysa upp ett mål som är längre bort än 24", eller utom LoS.

Jag tycker att lobba ljus och kravet på att man måste ha skjutit med alla sina vapen för att få använda sökljuset är precis lika dumma, och spelar helst inte med någon av de tolkningar.
Prepare to get your kick assed!

Fluff är tufft!!

Användarvisningsbild
guildmaster
Kontakt:

Inlägg av guildmaster »

Jag slår gärna upp mitt tält i RAI-lägret. Tolkningar måste man göra hela tiden. Annars står man handfallen när reglerna motsäger varandra eller har luckor. Helt RAW funkar inte. Visst blir det problem om man börjar bända och anpassa reglerna. Det blir lättare att vara bokstavstrogen och nsvaret för följdfelen kan man kasta på GW.

Men det jag tycker är viktigare är:

1. Att spelet förblir roligt. Regler som i vissa situationer blir spelförstörande ändrar jag gärna (warp quake deployment, mindshacle challenge)

2. Att följderna är hyfsat rimliga. Indirekt Searchlight tex. Det är ju ändå ett figurspel vi spelar med coola figurer och modellterräng. Jag vill kunna leva mig in i spelet. Jag har inget problem med att teoretisera eller förenkla regler (etc-skog, 8" flyerfire) så länge det är hyfsat rimligt. Annars kan jag lika gärna spela med pokermarkörer på ett rutat papper.
Stay alert, trust no one and keep your laser handy!

Skriv svar