Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)
Re: Necron rules?
@Lillen: Rätta mig om jag har fel men är inte all de exempel du tar upp "vid deployment", "innan deployment" och liknande. För är så fallet så har du inget egentligt argument eftersom det vi diskuterar är något som sker "before the battle"; en tidsrymd som inte finns definierad lika tydligt som dina övriga exempel.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
- The Gretchin
+100%Katarsis skrev:@Lillen: Rätta mig om jag har fel men är inte all de exempel du tar upp "vid deployment", "innan deployment" och liknande. För är så fallet så har du inget egentligt argument eftersom det vi diskuterar är något som sker "before the battle"; en tidsrymd som inte finns definierad lika tydligt som dina övriga exempel.
Helmer Jonelid
Egge skrev:Inget val får ha mer än 1 mer val än någon annan sorts val (ignorera Troops).
Katarsis skrev:@Lillen: Rätta mig om jag har fel men är inte all de exempel du tar upp "vid deployment", "innan deployment" och liknande. För är så fallet så har du inget egentligt argument eftersom det vi diskuterar är något som sker "before the battle"; en tidsrymd som inte finns definierad lika tydligt som dina övriga exempel.
Okej förlåt mig missade att der är en sån otrolig skillnad på att berätta vart mina crypteks är innan vi börja matchen och marine spelaren får combat squada när han deployar. (OBS! en del sarkasm här)
Vem har bäst fördel om den ena får spela med öppen hand och den andra får spela med stängd?
Ska man fälla en så ska alla fällas.
Jag uppskatar jobbet folk lägger ner i kompmallen. Men jag har svårt när man ska ändra regler för att passa kompen och inte tvärt om. Utgå från att folk gör det värsta med att sätta ut dom och kompa dom efter det isåfall.
Kommer säga detta nu att Nycon kommer att vi låta folk spela det som i boken. De får sätta ut sina WGs och crypteks innan matchen börjar.
Kanon, ingen komp och då modifierad swefaq? eller kanske inte alls.
Skönt att det finns variation i turneringssverige. Komp, icke komp, subjektiv komp, annan komp.
Samtidigt verkar alla komphatare vilja ändra hela Sveriges syn på hur turneringar skall spelas.
Ni nu som avskyr komp så extremt, varför ens gå in i en hatdiskussion med folk som uppenbarligen gillar komp?
Lite som PC vs MAC, Xbox vs PS3. I en sådan diskussion finns inte någon vinnare, bara förlorare.
Så släpp lite på bältet och åk på de turneringar som tilltalar er och skit i allt de andra, alt anordna något själva?
För kompgruppen gör ett ypperligt jobb, även de som skriver på Swefaq. Och en stor del av aktiva warhammer spelare
uppskattar deras jobb, men det är sällan man ser sådana kommenterar. Utan de som bubblar upp är de negativa hatkomentarerna från folk som förmodligen inte ens spelar kompade turneringar.
Skönt att det finns variation i turneringssverige. Komp, icke komp, subjektiv komp, annan komp.
Samtidigt verkar alla komphatare vilja ändra hela Sveriges syn på hur turneringar skall spelas.
Ni nu som avskyr komp så extremt, varför ens gå in i en hatdiskussion med folk som uppenbarligen gillar komp?
Lite som PC vs MAC, Xbox vs PS3. I en sådan diskussion finns inte någon vinnare, bara förlorare.
Så släpp lite på bältet och åk på de turneringar som tilltalar er och skit i allt de andra, alt anordna något själva?
För kompgruppen gör ett ypperligt jobb, även de som skriver på Swefaq. Och en stor del av aktiva warhammer spelare
uppskattar deras jobb, men det är sällan man ser sådana kommenterar. Utan de som bubblar upp är de negativa hatkomentarerna från folk som förmodligen inte ens spelar kompade turneringar.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med.Kerrai skrev:Kanon, ingen komp och då modifierad swefaq? eller kanske inte alls.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
alltså.. diskussionen handlar i grund och botten inte alls om kompens vara eller icke vara, tydligen har något gått förlorat på vägen. DET diskussionen för början handlade om var hur man i komp och swefaq gruppen tänkt och motiverat när man har gjort de regelförändringar man gjort.
Problemet har nu istället blivit att vi pratar om 2 olika saker, egentligen vill jag inte använda mig av termer som "vi" och "ni" men för att försöka överblicka och förstår situationen går jag så långt ändå om ni tillåter mig..
Ni sk "kompförespråkare" verkar mena på att "VI" vill ta bort kompen och att vi alla är "haters" medans "NI" då som man gör med något man är stolt över "tar det personligt" och ist för att ge oss de svar vi vill ha börjar gå på deffensiven gentemot "oss" och "kompmallen", verkar någon förstår vad jag menar och hur diskussionen kom att bli som den blev?
Vi vill inte ha en diskussion om kompen utan enbart motiveringar till val och bestämmelser.. och gärna mera djupgående än just "för att det inte går att kompa annars" för det duger inte, förklara hellre för mycket än för lite
Problemet har nu istället blivit att vi pratar om 2 olika saker, egentligen vill jag inte använda mig av termer som "vi" och "ni" men för att försöka överblicka och förstår situationen går jag så långt ändå om ni tillåter mig..
Ni sk "kompförespråkare" verkar mena på att "VI" vill ta bort kompen och att vi alla är "haters" medans "NI" då som man gör med något man är stolt över "tar det personligt" och ist för att ge oss de svar vi vill ha börjar gå på deffensiven gentemot "oss" och "kompmallen", verkar någon förstår vad jag menar och hur diskussionen kom att bli som den blev?
Vi vill inte ha en diskussion om kompen utan enbart motiveringar till val och bestämmelser.. och gärna mera djupgående än just "för att det inte går att kompa annars" för det duger inte, förklara hellre för mycket än för lite
Flaming Dolphins
Jag tycker inte alls att det är självklart att man får välja inför varje match. "Before the battle starts" är ett odefinierat begrepp som händer någon gång mellan man skrivit klart sin lista och deployment. Är det före eller efter man vet vilket mission man spelar? oklart. Är det före eller efter man vet vem man spelar mot? också oklart. Skulle det vara definierat som "just before deployment" så skulle det inte vara en diskussion om vad som regelmässigt är rätt.
Jag hoppas att ni som förespråkar att man får byta mellan matcherna förstår att swefaqens tolkning inte är taget helt från luften. Jag själv tycker att spelat kan bli mer intressant om man har möjlighet att flytta sina crypteks/WGs mellan matcherna, men jag stödjer ändringen i ett kompat klimat då det blir betydligt lättare att kompa då.
Edit: och låt inte det här urarta i en komp vs okomp diskussion, det hör inte hit.
Jag hoppas att ni som förespråkar att man får byta mellan matcherna förstår att swefaqens tolkning inte är taget helt från luften. Jag själv tycker att spelat kan bli mer intressant om man har möjlighet att flytta sina crypteks/WGs mellan matcherna, men jag stödjer ändringen i ett kompat klimat då det blir betydligt lättare att kompa då.
Edit: och låt inte det här urarta i en komp vs okomp diskussion, det hör inte hit.
Alexander Merinen
Alltså, sida 5 SW faq. Nere i högra hörnet.
"Q. When are Wolf Guard models split off to join other
units under the Pack Leaders rule? (p86)
A. They are split off just before either side starts to
deploy."
Det är väldigt tydligt när det händer.
Men ja det här handlade inte om komp eller inte komp som nyss nämndes, det handlade om motiveringen och konsekvensen av rulingen i just det här fallet.
Det här betyder väl bara att kompen för just wolf guards behövs jobbas lite på nu.
Det är dock marginell skillnad från att ha dem i en egen unit och ute i andra units för tillfället, cyclone ger -1 extra i 2 units, hunters och bloodclaws, fist ger -1 extra i en unit, biksen, det är ju enda skillnaden. (som jag ser iaf...) och för Necrons är det ingen skillnad över huvud taget.
"Q. When are Wolf Guard models split off to join other
units under the Pack Leaders rule? (p86)
A. They are split off just before either side starts to
deploy."
Det är väldigt tydligt när det händer.
Men ja det här handlade inte om komp eller inte komp som nyss nämndes, det handlade om motiveringen och konsekvensen av rulingen i just det här fallet.
Det här betyder väl bara att kompen för just wolf guards behövs jobbas lite på nu.
Det är dock marginell skillnad från att ha dem i en egen unit och ute i andra units för tillfället, cyclone ger -1 extra i 2 units, hunters och bloodclaws, fist ger -1 extra i en unit, biksen, det är ju enda skillnaden. (som jag ser iaf...) och för Necrons är det ingen skillnad över huvud taget.
Senast redigerad av 1 Jochen, redigerad totalt 23 gånger.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins
Flaming Dolphins
Är det så liten skillnad, varför då orka ändra om Sverige FAQ:en?Det är dock marginell skillnad från att ha dem i en egen unit och ute i andra units för tillfället, cyclone ger -1 extra i 2 units, hunters och bloodclaws, fist ger -1 extra i en unit, biksen, det är ju enda skillnaden. (som jag ser iaf...)
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/
Om det är så liten skillnad, varför ha kvar det och spela mot reglerna?
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
Flaming Dolphins
Flaming Dolphins