Crowe, cleansing flame och rend

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
kelaino

Re: Crowe, cleansing flame och rend

Inlägg av kelaino »

Jag skulle tro att GW inte tänkte till när de skrev den och menade att man inte får cover save och att allt dödande räknas mot combat resolution. Jag tror också att om det var meningen att Crowe's cleansing flame skulle vara bättre än all annan cleansing flame hade det framgått tydligt i hans entry i codexet. Dock håller jag, som synes, på med aktiviteter som normalt hör kyrkan till så om div.arr/sveFaQ väljer att tolka annorlunda anser jag att tabben ligger hos GW.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag har heller inga problem med att bara säga "nej, hans rending funkar inte på det" men regeln skriven är i min mening tack vare deras mongoFAQ ganska tydlig i frågan.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Användarvisningsbild
Seregon

Inlägg av Seregon »

Fortfarande. Suffer a wound =/= to-wound roll.

Man rullar bara to-wound efter att man gjort to-hit (eller blir träffad av templatevapen), och det gör inte cleansing flame.
Precis på samma sätt skulle inte Skulltaker instadöda alla i närstriden på 4+ om han skulle haft den förmågan (eller om han hade haft breath of chaos).
::: Peter Rönnmo ::: VIII Legion, XII Company; Pavor Nocturnus ::: Blog: Twelfth of Eight :::

egge

Inlägg av egge »

Flychten skrev:
egge skrev:Jag ser inte hur det kan bli hans närstridsattacker förrän GW ger en FAQ som säger att det är hans närstridsattacker

Q: Is Cleansing Flame a shooting attack or a close
combat attack? (p31)
A: A close combat attack.
Jag ser fortfarande inte att det är hans close combat attacker. Jag ser att det är cc attacker som har egna regler. Jag hittar inte vart det står att hans attacker går över på hans magi. Jag ser att hans närstridsattacker (vilket tydligt bara gäller hans svärd) ger rending. Inte en specialregel som säger att den även gäller magier.

Power weapon " Models wounded in cc by the attacks of a model armed with a power weapon are not allowed armour saves". Så då fungerar power weapons för alla GK:s eld? Ni har sagt att elden är modellens attacker i närstrid.

Och jag läste hela tråden, (dock är det irriterande när folk tror att man inte gjort det) tyckte det var rent löjligt att man kan tro att det skall vara så här, ser inte hur man får Crowes svärd att fungera på hans magis eld eller hur man kan tolka det som så. Det står inte i FAQ:en att magien som sker innan någon _slår_ räknas som modellens _attack_.

Nopp. Crowe får inte använda sitt svärds egenskap att göra rending på sin magi likadant som att en modell med power wepon inte får använda sitt svärds egenskaper för att göra ignore armour save på sin magi. Jag ser det som likställt lika dumt att tro/anta/tolka att det skall spelas så.
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Jochen

Inlägg av Jochen »

Klart det är störtlöjligt, tror alla håller med om att det är bullcrap. Dock så är det inte hans vapen, det är hans skill "Master Swordsman" som gör alla hans close combat attacks till rending. All is well, tills gw bestämde sig för att säga i sin GK faq att Cleansing Flame är en.. close combat attack. Ett powerweapon använder du med din A statline och är helt beroende av att använda just det vapnet när du slår de slagen.

Förhoppningsvis kommer alla agreea på att det är blahablaha ändå och bara göra som vanligt, swefaq'a bort det.
Senast redigerad av 1 Jochen, redigerad totalt 29 gånger.
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins

Rashia

Inlägg av Rashia »

Det må vara hur muppigt som helst och nära på sjukt brutet, men alla reglerna kompletterar varandra på de sättet de är skrivet så han måste jue nästan renda på sin spell.

Men jag skulle vilja påstå att hans egenskap att vara duktig med svärd inte direkt kan påverka hans förmåga att bränna upp motståndare innan de ens hinner komma fram till svärdet.

Kanske är tid o slänga upp en poll och mäta vad folk tycker är rimligt.

daskad

Inlägg av daskad »

"His close combat attacks have the Rending special rule, and will rend on a To Wound roll of 4 or more"

"Q: Is Cleansing Flame a shooting attack or a close
combat attack? (p31)
A: A close combat attack."

Tycker att det är självklart att han har rending på cleansing flame!
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Rashia

Inlägg av Rashia »

Borde inte delen med "Armour saves can be taken as normal" highlightas lite mer?

daskad

Inlägg av daskad »

Det är en allmän regel, då purifiers också har denna psychic power.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

egge

Inlägg av egge »

Men purifiers har power wepoan och deras närstridsattacker ignorerar armour saves så då ignorerar purifiers magi också armour saves?
Antagligen sämsta 40k spelaren i Sverige
Min tråkiga 40k blogg med för mycket text: http://egges40k.wordpress.com/

Skriv svar