Nej.Boggalogg skrev:Grejen med just Stormraven är att all embark/disembark mäts från basen, enligt reglerna på sid 37 i C:GK. Så om vingarna är hull eller inte är irrelevant på frågan i trådens början. Dock är det intressant i resonemanget som kom i efterhand.Seregon skrev:... Får passagerare disembarka från vingarna? Om ja; vingar = hull. Om nej; vingar =/= hull
Men om man utgår från att all embark/disembark mäts från basen, skulle det i så fall var OK att korta ner pinnen?
Skimmer-fråga
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Re: Skimmer-fråga
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Med den tolkningen så rekommenderar jag att du limmar fast pinnen, oavsett hur lång den är, annars kommer det inte gå att kliva ur båten om den blir immobilised.Boggalogg skrev:Grejen med just Stormraven är att all embark/disembark mäts från basen, enligt reglerna på sid 37 i C:GK. Så om vingarna är hull eller inte är irrelevant på frågan i trådens början. Dock är det intressant i resonemanget som kom i efterhand.
Eller så är det så att man mäter som vanligt, med accesspoints och annat, men att man dessutom kan använda basen som en accesspoint.
Det är ingen tolkningsfråga, stycket lyder i sin helhet:
"For the purpose of claiming/contesting and embarking/disembarking from a Stormraven, measure to and from it´s base. For example, a unit wishing to embark a Stormraven can do so if, at the end of their movement, all models in the unit are within 2" of the Stormraven´s base."
"For the purpose of claiming/contesting and embarking/disembarking from a Stormraven, measure to and from it´s base. For example, a unit wishing to embark a Stormraven can do so if, at the end of their movement, all models in the unit are within 2" of the Stormraven´s base."
- speedfreek
Självklart så måste det vara så att den när den blir immobilised (och därmed utan bas) använder samma regler som alla andra transporter, med access points o dyl.
om man inte limmat fast basen för då gäller andra regler..speedfreek skrev:Självklart så måste det vara så att den när den blir immobilised (och därmed utan bas) använder samma regler som alla andra transporter, med access points o dyl.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Det är ingen tolkningsfråga, stycket lyder i sin helhet:speedfreek skrev:Självklart så måste det vara så att den när den blir immobilised (och därmed utan bas) använder samma regler som alla andra transporter, med access points o dyl.
Var står det i regelboken att man inte får korta ner basen? Blev lite nyfiken bara.
Intressant frågor om hull och inte hull.
Där jag spelar kör vi inte att vingar är hull, för hur vi än vred och vände på det så är vingar inte hull.
Vi byggde våran regeltolkning på att i regelboken står det. When a unit fires at a vehicle it must be abel to see its hull or turret.
Ska kanske till läggas att vi spelar för att det är skoj och skulle min motståndare säga att han vill skjuta på mina vingar så skulle han få det.
Intressant frågor om hull och inte hull.
Där jag spelar kör vi inte att vingar är hull, för hur vi än vred och vände på det så är vingar inte hull.
Vi byggde våran regeltolkning på att i regelboken står det. When a unit fires at a vehicle it must be abel to see its hull or turret.
Ska kanske till läggas att vi spelar för att det är skoj och skulle min motståndare säga att han vill skjuta på mina vingar så skulle han få det.
Var i regelboken står det att jag inte får skära bort så mycket delar av en Stormraven att den är lika stor som en Land Speeder och sedan sätta den på en 1mm hög pinne och gömma den cleant bakom en Rhino??SnuffyN skrev:Var står det i regelboken att man inte får korta ner basen? Blev lite nyfiken bara.
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"
Det är tyvärr mycket som inte täcks av reglerna eller är för luddigt definierat, detta är inget problem i friendly games, men på turneringar så blir det enklare om alla vet vad som gäller på förhand, därav swefaq mm.SnuffyN skrev:Var står det i regelboken att man inte får korta ner basen?
Så den allmänna praxis som finns är att man inte får convertera en figur med uppsåtet att få speltekniska fördelar av det. Och det är upp till var turnerings arrangör att bedöma om man har gjort detta eller inte.
Därför rekommenderas det inte att convertera en figur på så sätt att man får stora speltekniska fördelar av det.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Fel, fel, fel. Det här är allvarliga grejer. Tennsoldater är inget som ska vara kul.SnuffyN skrev:Ska kanske till läggas att vi spelar för att det är skoj