Alla skimmers tar bara test när de stannar över terräng. De kan alltid flyga säkert över under själva förflyttningen. Så de behöver bara finnas lite öppna ytor här och där.Zurken skrev: Jag hävdar fortfarande att det är ospelbart att vara tvungen att ta terräng test så fort man vill röra sig (väldigt få bräden ger tillräckligt stora utrymmen för att manövrera de stora flygplanen). Inte kul att riskera att döda sin 700p lastade Storm Raven så fort man vill utnyttja sitt 24" move som man betalt dyrt för i både komp och poäng.
Flygare och terräng
Re: Flygare och terräng
-
Michael Carl
Dags att skaffa lite högre flygpinnar på mina Raiders låter det som...
Alexander, som sagt så tar du bara test om du startar eller landar i terräng.(Och då diskuterar vi under vilka premmiser vi ska göra det, terräng och inte osv.) Men flygvägen mellan punkt A och B är aldrig intressant. Du flyger helt enkelt över.
Reglerna säger att man testar om man är i terräng när man slutar sin move. Att vara långt över terräng är inte att vara i terräng. Någon tog ett exempel med en land-raider, men man kan även ta en vanlig infanterimodell. Alla kör med att dessa räknas som i terräng om basen är i terräng. Dvs du kan ha en spretig liktor, ork eller space marine - springa fram så att din basplatta är precis utanför terrängen och slippa difftesta. Ingen bryr sig om utifall att denna modell skulle vara poserad så att den har spröt/huvud/vapenarmar så att dessa sticker in över terrängen. Varför skulle det vara annorlunda för skimmers?
- speedfreek
För att de har ett hull som man mäter till när man skjuter, gör en assault, disembark o dyl.
Men jag håller egenligen med dig.
Jag vill inte heller behöva bry mig om vingen är över en sten eller ej.
Eller om den är över en gubbe eller ej.
Hur spelas det med gubbar under vingarna? Det borde väl vara likadant med "gubbhög" terräng?
Men jag håller egenligen med dig.
Jag vill inte heller behöva bry mig om vingen är över en sten eller ej.
Eller om den är över en gubbe eller ej.
Hur spelas det med gubbar under vingarna? Det borde väl vara likadant med "gubbhög" terräng?
Friendly models är ju impassable, men det ignoreras ju för att det ska gå och spela spelet.speedfreek skrev:Hur spelas det med gubbar under vingarna? Det borde väl vara likadant med "gubbhög" terräng?
Jag uttryckte mig nog lite fel där, jag är medveten att man bara behöver ta ett test om man startar/landar i terräng, men på de flesta bräden finns det inga (eller väldigt få) ytor som är tillräckligt stora för att få plats med en Storm Raven/Valkyria.
@Speedfreak
swefaqen ger oss tillåtelse till att ha gubbar under ett flygplan, bara inte på själva basen (eller om man ska vara riktig petig så gäller iof denna ruling specifikt bara Valkyries/Vendettor, men jag antar att det bör appliceras på alla flygplan).
@Speedfreak
swefaqen ger oss tillåtelse till att ha gubbar under ett flygplan, bara inte på själva basen (eller om man ska vara riktig petig så gäller iof denna ruling specifikt bara Valkyries/Vendettor, men jag antar att det bör appliceras på alla flygplan).
Alexander Merinen
Efter sex sidor kan vi nog konstatera att vi lämnar över detta till SWE-FAQ.
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.
Vrak är area också. Dom glömde jag. Övrigt brukar jag köra som difficult terräng med TLOS.HeadWar skrev:Hur räknar du kratrar, ruiner, partier med småsten, snårskog och vrak?Mortarion skrev:Jag spelar aldrig något annat än skog som area terrain.
Fräckt, man kan faktiskt ställa skimmers ovanpå sina andra modeller, så länge det går att balansera dem där.Skulliz skrev:Friendly models är ju impassable, men det ignoreras ju för att det ska gå och spela spelet.