Som sagt så är det jämfört med codexarna ganska få saker som kommer från IA, så någon enorm skillnad där kommer det inte bli.MrCheeze skrev:Sen tror jag det blir kopiöst mycket lättare att ha hand om kompreglerna samt kanske förenkla kompen litegrann om man enbart kör codexar
IA på turneringar
Re: IA på turneringar
Nu har inte jag varit på nån turnering där det tillåts att använda IA saker men så du menar att det är selektivt utvalda saker som är tillåtna? (Titaner fattar jag att man inte kan använda) är det inte enklare för alla om man bara kör codexlistor?HeadWar skrev:Som sagt så är det jämfört med codexarna ganska få saker som kommer från IA, så någon enorm skillnad där kommer det inte bli.MrCheeze skrev:Sen tror jag det blir kopiöst mycket lättare att ha hand om kompreglerna samt kanske förenkla kompen litegrann om man enbart kör codexar
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!
Currently Working On:
...
I och med att det är så jämt i denna omröstning så lutar det åt att det blir en kompromiss, dvs det alternativ som fick minst röster.. 
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!
Ja, det går verkligen att tolka nuvarande ställning på två sätt.
Dels att flest röstade för ett totalt ban. Dock kan man även se det som att en majoritet vill få använda IA i någon utsträckning.
Förrutom att siffrorna ökat något, verkar inte ställningen förändrad nämnvärt, så för egen del är jag intresserad av hur detta kommer tolkas. Av de som faktiskt skall fatta någon form av beslut i frågan.
Dels att flest röstade för ett totalt ban. Dock kan man även se det som att en majoritet vill få använda IA i någon utsträckning.
Förrutom att siffrorna ökat något, verkar inte ställningen förändrad nämnvärt, så för egen del är jag intresserad av hur detta kommer tolkas. Av de som faktiskt skall fatta någon form av beslut i frågan.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Har du inte varit på en enda turnering som använder SweFAQn?MrCheeze skrev:Nu har inte jag varit på nån turnering där det tillåts att använda IA saker men så du menar att det är selektivt utvalda saker som är tillåtna? (Titaner fattar jag att man inte kan använda) är det inte enklare för alla om man bara kör codexlistor?
Det det är frågan om här är alltså inte att tillåta saker som är till för Apocalypse, typ Baneblades, Titaner och Thunderhawks, utan att använda de IA som är till för 40k, förutom några få saker som är rejält brutna och har varit konsekvent bannlysta från i stort sett alla svenska turneringar.
- speedfreek
Så har de det i norrland...
(och det funkar skitbra)
(och det funkar skitbra)
Vi vill väl alla i längden att det skall vara så roligt som möjligt att spela?
När har man (generellt sett) roligast under en match?
Troligtvis när det är en fight där kunskap möter kunskap och det hänger
på tärningarna om statistiken ska vinna över random momenten.
Det här går ju att uppnå oavsett om vi tillåter IA eller inte. Dock kommer det bli väldigt mycket
svårare ju mer variabler vi lägger till. Och gällande just IA så är många enheter där väldigt riktade
mot att vara bättre, större, starkare och billigare än vad som erbjuds i respektive codex.
Många enheter i IA böckerna bryter också den "naturliga balans" som ("SKA") finnas i codexarna.
Ex:
- Orks har ingen FAST, SKIMMER, TRANSPORT...men gissa vad som finns i IA? Och är billig...
- Orks kan max ha 2 Shokk attakk guns (kräver dessutom en hq var), i IA kan de ha 7...varav 5 på foron så
de blir ännu bättre. (ja, på en enda FOC).
- Orks saknar "mellan-klass" tanks. Jahaja...gissa vad IA erbjuder...? Eller squadrons med guntrukks...
Bara exempel men man ser ju trenden.
-----------------------------------------------------
För mig betyder detta med automatik att IA enheter försämrar balansen ytterligare och inte hör
hemma i normalt turneringsspel. Speciellt inte om vi vill att en någorlunda korrekt ranking ska baseras
på detta turneringsspel.
Självklart är det helt upp till en arrangör att bestämma om denne vill tillåta IA på sin turnering för
variations skull, men (jag anser) att det bör undvikas.
Det här går ju att uppnå oavsett om vi tillåter IA eller inte. Dock kommer det bli väldigt mycket
svårare ju mer variabler vi lägger till. Och gällande just IA så är många enheter där väldigt riktade
mot att vara bättre, större, starkare och billigare än vad som erbjuds i respektive codex.
Många enheter i IA böckerna bryter också den "naturliga balans" som ("SKA") finnas i codexarna.
Ex:
- Orks har ingen FAST, SKIMMER, TRANSPORT...men gissa vad som finns i IA? Och är billig...
- Orks kan max ha 2 Shokk attakk guns (kräver dessutom en hq var), i IA kan de ha 7...varav 5 på foron så
de blir ännu bättre. (ja, på en enda FOC).
- Orks saknar "mellan-klass" tanks. Jahaja...gissa vad IA erbjuder...? Eller squadrons med guntrukks...
Bara exempel men man ser ju trenden.
-----------------------------------------------------
För mig betyder detta med automatik att IA enheter försämrar balansen ytterligare och inte hör
hemma i normalt turneringsspel. Speciellt inte om vi vill att en någorlunda korrekt ranking ska baseras
på detta turneringsspel.
Självklart är det helt upp till en arrangör att bestämma om denne vill tillåta IA på sin turnering för
Mork, the articulate ork!
Jag föreslår att vi kompar spelarna som toppar rankingen istället. Det skulle kanske tillföra lite balans i spelandet. De som spelar 10+ turneringar om året kan också få sig en kompsmocka. Detta om vi som besöker 3-4 turneringar om året och knappt orkar hänga med i mallupdateringarna ska ha en rimlig chans.Mork skrev:Vi vill väl alla i längden att det skall vara så roligt som möjligt att spela?
på detta turneringsspel.
Visserligen hade jag kul när jag mötte Katarsis el. Cadelin senast, men visst är det så att det råder en viss klasskillnad.
Obs. Inlägget är delvis ironiskt. Det jag önskar tillföra diskussionen är lite perspektiv. Vi leker ju trotts allt bara med krixgubbar.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.
Ajdå. Undergången måste vara nära.
en Röde-post jag håller med till 100% 
vill man ha absolut balans - börja spela schack.
vill man ha absolut balans - börja spela schack.
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
ha ha, det görs redan i alla turneringar med subjektiv komp, även om det kanske är omedvetet.Röde skrev:Jag föreslår att vi kompar spelarna som toppar rankingen istället.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!