Fateweavers omrull från reserve?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Re: Fateweavers omrull från reserve?

Inlägg av DHettNeck »

Vilka exempel? Jag tycker kelaino svarade bra på "exemplen".
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

daskad

Inlägg av daskad »

Cemal skrev:Då tar vi lite wargear-liknande exempel ur demonboken också. Instrumentens re-roll kräver att de är på bordet för att användas. Kairos re-roll kräver inte det. Så ur min codex som trumpar regelboken så har jag vissa items som kräver att jag är på bordet för att de ska få användas och vissa där inget sådant krav finns. Låter fel att spela de båda itemsen likadant.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Då kontrar jag med att epidums är förklarad med att han bara måste leva för att talyn ska räkna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

daskad

Inlägg av daskad »

Ja, den funkar utanför bordet.
Felix "Daskad" Thuresson
Papa D skrev: Vänd på tabellen och Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först, hej, Daskad ligger först!

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Vilka exempel? Jag tycker kelaino svarade bra på "exemplen".

Du tyckte han svarade bra med sitt påhitt om att wargear behandlas annorlunda än saker som händer innan spelet börjar? För där såg jag ingen regelcitation.

Saker som händer "start of turn" är också helt irrelevanta och de inte hör till denna diskussionen då kairos re-roll INTE sker "start of turn" utan är fri att användas när som helst.

Cemals exempel med instrumenten känns också väldigt relevant med tanke på att de också är wargear och där står det uttryckligen att man måste vara på bordet.

Angående Epidemius så JA! Absolut! Han är ändrad från förra codexet där det stod "as long as epidemius is on the table" till "while he's alive". Med andra ord räknas tallyn HELA tiden oavsett om han är på bordet. Förnekar du denna ändring?

Jävligt roligt nästa gång någon försöker använda en kroot hound för att utnyttja acute senses. Nej tyvärr, din hund är inte på bordet så du får inte re-rolla den tärningen. Visa var det står att du FÅR det.
Skriver fula saker som gör läsaren kanske ledsen

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Jag menar precis tvärt om. Epidemus funkar utanför bordet pga sin wording (vilket staven saknar).
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:Jag menar precis tvärt om. Epidemus funkar utanför bordet pga sin wording (vilket staven saknar).
Du menar att meningen "while he's alive" måste vara där?

Som sagt, då blir saker som Acute Senses rätt jävla värdelöst.

Användarvisningsbild
DHettNeck

Inlägg av DHettNeck »

Flogger skrev:
DHettNeck skrev:Jag menar precis tvärt om. Epidemus funkar utanför bordet pga sin wording (vilket staven saknar).

Absolut inte. Det jag menar är att man inte kan aktivera förmågor utanför bordet. Förmågor som acute senses är helt uppenbart när och hur dom fungerar och är inget problem.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Användarvisningsbild
kelaino

Inlägg av kelaino »

Jag kanske har varit otydlig med vad jag menar, i så fall ber jag om ursäkt. Vad jag menar är att:

Fömågor med texten "Whilst ... alive" fungerar så länge modellen lever (på bordet och i reserv).
Förmågor som är tydlig förklarade fungerar så som förklaringen lyder, exempel: master of deciet, acute senses, through boldness to victory.

Min poäng är att staven inte tydligt definerar när den får användas (den saknar en beskrivning i stil med "whilst ... alive", "whilst ... on the table" eller dylikt), då tycker jag att den bör få användas då modellen är på bordet enl argumenten som följer:

Det omtalade stycket på sid 125 i BRB talar för det då stycket påtalar att det finns regler och förmågor som inte får användas då modellen inte är på bordet. (Staven skulle i så fall få användas samma tur som han kommer från reserven, men inte före det att Kairos står på bordet.)

Epidemus talar också för min tes då den är tydlig definerad enl. "whilst ... alive" och staven har ingen sådan formulering.

Instrument of chaos talar emot min tes då den är tydligt definerad som "on the table" och staven inte har en sådan formulering.

Då man tar i beaktande att codexen innehåller både en aktivt tillåtande och en aktivt föbjudande formulering för olika liknande egenskaper anser jag att staven inte bör få användas när den inte är på bordet då jag uppfattar att reglerna är skrivna så att allt som inte uttryckligen tillåts är förbjudet.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-

Användarvisningsbild
Flogger

Inlägg av Flogger »

DHettNeck skrev:
Flogger skrev:

Absolut inte. Det jag menar är att man inte kan aktivera förmågor utanför bordet. Förmågor som acute senses är helt uppenbart när och hur dom fungerar och är inget problem.
Men Epidemius GÖR ju det? Hans tally räknas i reserv.
Till skillnad från tex. Instruments där det står "On The table".

Det finns ingen vettig anledning att man inte skulle få använda Kairos re-roll när han är av bordet.

Acute Senses uppenbart? Nej nej nej, visa var det står att du FÅR använda den av bordet? Det är upp till dig att bevisa (var det någon som sade). Förstår du nu hur tramsigt detta är?

Skriv svar