IC och outflank genom infiltrate

Regelfrågor och förslag på husregler
Ardhiel

Re: IC och outflank genom infiltrate

Inlägg av Ardhiel »

Eftersom det bara står Dedicated Transport gäller det bara Dedicated Transport, annars hade det stått Transport eller Vehicle. Detta gäller bara för Infiltrate, och när du använder reglerna för Infiltrate ignorerar du reglerna för "Deploying Transport Vehicles".
Gällande dedicated är jag inte säker på att du har rätt, men det kan vi lämna så länge och bara tänka dedicated transport.

Det andra är mer intressant, ser inte varför man ska förbise en regel bara för att man tillämpar en annan. Reglerna för Infiltrate och reglerna för "Deploying Transport Vehicles" krockar inte på något sätt och båda går att använda samtidigt. Resultatet blir att du kan infiltrata fordon, dess enhet med hjälp av en IC med infiltrate. Att bara stryka en regel känns väldigt konstigt.
Jag är inte dryg, jag bara låter så.

SamuelB

Inlägg av SamuelB »

Den regeln som jag syftar till är:
An Independent Character can begin the game already with a unit,
Så när börjar spelet. Är det vid innan deployment eller när är "begin the game". Jag vet att detta har tolkats olika på olika turneringar så det skulle vara bra att ha en Faq ifrån GW men det kan man ju bara glömma. Så att ta upp den i SWE,FAQ är en bra ide. Både när det gäller outflank samt deploya med infiltrate

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Det är för att det står under "Deploying Infiltrators and Redeploying Scouts". Där står det att de istället använder de regler som står under Infiltrators. "When both players have deployed their main force, then they deploy their Infiltrators (as described on page 38)"

Man använder då alltså reglerna för Infiltrate på sidan 38, och inte de vanliga reglerna för deployment, eftersom man redan är klar med den vanliga deploymenten.

Eftersom det görs i två steg, och en vanlig Transport (icke-dedicated, säg en Heavy support land raider eller nåt) inte har infiltrator regeln så sätts den ut tillsammans med resten av armén (eller placeras i reserves), inte tillsammans med Infiltrators.

Sen när allt är utställt går man vidare och ställer ut Infiltrators (Transporten står då redan på bordet, eller är i Reserves) och där står det att OM enheten har en dedicated transport, så måste de sitta i den.

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

SamuelB skrev:Den regeln som jag syftar till är:
An Independent Character can begin the game already with a unit,
Så när börjar spelet. Är det vid innan deployment eller när är "begin the game". Jag vet att detta har tolkats olika på olika turneringar så det skulle vara bra att ha en Faq ifrån GW men det kan man ju bara glömma. Så att ta upp den i SWE,FAQ är en bra ide. Både när det gäller outflank samt deploya med infiltrate
Du kan inte kapa en regel mitt i en mening, eftersom regeln fortsätter :)

can begin the game already with a unit, either by etc etc. Alltså "En IC kan börja spelet tillsammans med en enhet, antingen genom att ställas i coherency eller genom reserves. Det listas på vilka sätt ICn kan börja spelet tillsammans med en enhet :)

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Det är för att det står under "Deploying Infiltrators and Redeploying Scouts". Där står det att de istället använder de regler som står under Infiltrators. "When both players have deployed their main force, then they deploy their Infiltrators (as described on page 38)"
Jo, men transporten har redan fått infiltrate eftersom en IC med infiltrate åker med. När det sedan blir transportens tur att ställas ut deklarerar man att den ska infiltrata. När alla deployment sen är klar hoppar båda vidare och vi hamnar under "Deploying Infiltrators and Redeploying Scouts". Så dessa regler jobbar fortfarande i tandem.

Alla enheter med infiltrate finns med i "vanliga" deploymenten och kan om man vill sättas ut där o då. alt kan man deklarera att de ska infiltrata. Därför kan man använda sin IC för att stoppa in den i en transport o få infiltrate enligt reglerna för "Deploying Transport Vehicles". Så fört gör du det ena sen gör du det andra och ingen regel krockar.

Man behöver alltså inte ställa ut transporten på bordet, sen stoppa i lasten. omvänt fungerar enligt reglerna för "Deploying Transport Vehicles"

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

Ardhiel skrev: Man behöver alltså inte ställa ut transporten på bordet, sen stoppa i lasten. omvänt fungerar enligt reglerna för "Deploying Transport Vehicles"
Men inte eftersom de följer reglerna för Infiltrate när det kommer till deployment. Deploying transport vehicles är inte en del av reglerna för att deploya infiltrators, alltså används inte den regeln. Reglerna för Infiltrate reglerar hur enheter som ska infiltrera (IC i det här fallet) deployar. Eftersom enheten inte deployas normalt kan du heller inte applicera vanliga deploymentregler. (i det här fallet regler för en IC som inte använder Infiltrate utan ställer upp normalt).

Alla enheter som ska Infiltrera sätts upp separat efter att alla enheter utan/som inte ska infiltrera har satts ut. Transporten har inte Infiltrate, alltså kan den inte Infiltrera, speciellt inte eftersom modeller med Infiltrate INTE sprider den till andra i enheten, förutom just sin Dedicated Transport (till skillnad från många andra specialregler).

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

Allt har sin turordning, först sätter du ut din armé, i det ingår bland annat "Deploying Transport Vehicles". Vilket bland annat säger att du kan sätta in en IC i ett fordon, inget om att fordonet måste stå på bordet eller något sådant. Finns det dessutom en enhet i fordonet so ansluter IC:n direkt till gruppen och blir en del av den ur alla hänseenden. Vilket gör att det fordonet även är IC:ns dedicated transport.

I nuläget har fordonet infiltrate och man kan välja att avvakta med enheten och istället deklarerar man man att den ska infiltrata. När man sedan kommer till "Deploying Infiltrators and Redeploying Scouts" har vi en enhet infiltrator inkl dedicated transbort som ska sättas ut enligt infiltrator reglerna. på samma satt som att scouterna sattes ut i en tidigare fas men får nu flyttas. Reglerna följer efter varandra, inte ersätter. På samma sätt som reglerna för shooting följer efter reglerna för movement, shooting ersätter inte utan påverkas av de handlingar man gjorde under movmentfasen.

Halvar

Inlägg av Halvar »

fast man måste faktiskt deploya en enhet om man ska använda dess deployment regler.

dessutom, och det kan du inte på något sätt blunda för, får du inte deploya en modell med IC i en annan enhets dedicated transport, om han inte är med i enheten själv (och det har vi redan fastställt att han inte är eftersom han då ska deployas inom squad coherency eller i reserv med en notis om att han är med i enheten).
Ja' än't bittä'!

Ancalagon

Inlägg av Ancalagon »

En Dedicated Transport är enbart de fordon som enheter får köpa via sitt entry i sin codex. (s.78)

Ardhiel

Inlägg av Ardhiel »

fast man måste faktiskt deploya en enhet om man ska använda dess deployment regler.
Regeln säger bara att du kan stoppa in en IC/enhet i en transport under deployment(fasen), vilket är en relativt lång fas. Den säger inget om exakt när i fasen fordonet ska placeras ut, utan du kan stoppa in din IC, eller enhet för den skull, i transporten och sedan gå vidare. Antingen använda en regel, gammal eller nya som tillkommit, sätta ut den eller bara avvakta medan du placerar ut andra enheter.
dessutom, och det kan du inte på något sätt blunda för, får du inte deploya en modell med IC i en annan enhets dedicated transport, om han inte är med i enheten själv (och det har vi redan fastställt att han inte är eftersom han då ska deployas inom squad coherency eller i reserv med en notis om att han är med i enheten).
En IC som hoppar in i en transport joinar per automatik enheten i, vilket uppfyller kravet för squad coherency.
En Dedicated Transport är enbart de fordon som enheter får köpa via sitt entry i sin codex. (s.78)
En IC som joinar en enhet räknas som en medlem av den enheten "for all rules purposes" (s39)

Skriv svar