Fläta units å vehicle squadrons för att claima cover!?

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
imp

Re: Fläta units å vehicle squadrons för att claima cover!?

Inlägg av imp »

guildmaster skrev:...Men jag är en RAI kille...
Då spelar du alltså inte på turneringar? 40k är, enligt GW, inte ett turneringsspel (även om de själva arrangerar 40k-turneringar) ;)
En bild säger mer än 1000 kaniner

Joey_Boy

Inlägg av Joey_Boy »

Berzerkerhorden gillar flätor. :twisted:

Användarvisningsbild
Katarsis
Site Admin

Inlägg av Katarsis »

Gonka Koff skrev:Jag tycker att detta var en väldigt bra diskussion. Jag har själv vänt från att vara en "fläthatare" till att inse att jag själv (omedvetet) praktiserat detta ganska ofta. Det är omöjligt att dra en gräns när det börjar bli "mygligt" eller inte. På grund av detta tycker jag att det är enkast, rakast och bäst för oss alla om vi börjar acceptera flätning som något klokt, och inte fuskeri.
Jag tycker att flätning är helt emot spirit of the game och skulle aldrig göra det medvetet, att det sedan kan hända bara sådär är en annan sak men jag tycker att det är ganska enkelt; om man ställer upp sina figurer medvetet flätat för att få coversaves så är man inte bara en dålig spelare som måste utnyttja hål i reglerna för att vinna utan man är också väldigt osportslig.

Jag vill absolut inte att det skall komma upp en husregel för svenska turneringar som säger att man inte får fläta enheter, bland annat utav just den händelsen att det ibland sker omedvetet och då skall man inte kunna bli anklagad för fusk. Men jag skulle väldigt gärna se att de svenska turneringsspelarna gemensamt bestämmer sig för att inte hålla på med sådana här dumheter, ungefär som vi gjorde i 4th med line- och rangesnipandet. Jag är förvånad över att så många ändå verkar tycka att detta är okej och jag skulle väldigt gärna se att de slutade med sådant fåneri och spelade spelet på ett schysst sätt istället.

/Mattias
"vissa nördars nördighet är en bättre sorts nördighet än andra nördars nördighet"

Användarvisningsbild
Serpent

Inlägg av Serpent »

Kan vi i så fall komma överens om att det ska vara en massa terräng på turneringsborden i Sverige..? För på BSK var det nästan så armén fick torgskräck på ett par ställen. :shock:
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Katarsis skrev:ungefär som vi gjorde i 4th med line- och rangesnipandet
Gjorde vi? Jag är iofs urusel på att bedöma avstånd, så det var liksom aldrig ett alternativ för mig, men jag vet åtminstone en spelare som var mäkta stolt över sin förmåga att backa undan så att han precis lagom kunde skjuta bort allting inom 12", och därmed inte bli chargead. Möjligen att de flesta drog sig för att använda Rhinos för att snipea med.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Med rangesnipandet menas nog det där med att man kunde backa undan så att det enda man kunde nå var killen med PF, så att han med säkerhet skulle dö.
En bild säger mer än 1000 kaniner

Gonka Koff

Inlägg av Gonka Koff »

Serpent skrev:Kan vi i så fall komma överens om att det ska vara en massa terräng på turneringsborden i Sverige..? För på BSK var det nästan så armén fick torgskräck på ett par ställen. :shock:
Jag är faktiskt mycket förvånad över att så många tyckte att det var för litet terräng på BSK. Visst är det väl den gamla 25% regeln som gäller fortfarande? På flera av borden på BSK fanns det betydligt mer. I en match var bägge lagen överens om att vi behövde plocka bort 2-3 bitar per bord! och jag vet att detta skedde även i andra matcher.

De enda borden som jag tyckte var lagom med terräng var de i den stora hallen (DMF-grejjer, tror jag). Jag antar att det är de borden som kommenterats som sparsam terräng. Borden på övervåningen respektive i kafeterian var, enligt min mening, alldeles för överbelamrade.

Vi verkar ha väldigt delade meningar om terräng. Kanske spelar vi med för lite terräng på RT, men det är heller inte meningen att man skall få cover överallt (som på 50% av borden på BSK)
Scatter dice always point to me, which counts as a hit. I've never needed to re-roll to hit or wound. I can preemptively steal my own initiative. My army lists have won Pulitzers. Final note, I'm awesome. -Jon "The Man" Willingham

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Betydligt svårare att åstadkomma givetvis, om man inte har väldigt bra ögonmått, men jag vet att alla erfarna spelare var väldigt noga med var de placerade sina tunga vapen och sergeanter, just för att man inte skulle kunna bli snipead. Det tyder ju på att det faktiskt förekom, men gick att kontra om man var försiktig. Jag vet att jag både snipeade och blev snipead ibland, fast man lärde sig ju ganska fort att inte klanta sig med sina tunga vapen.

Gibber
Kontakt:

Inlägg av Gibber »

Jag tycker inte heller om flätning. Den mest logiska lösningen borde vara denna:
Den enhet/fordon du får cover av tar träffen/skadan om du lyckas med ditt coversave. Får du cover av en rhino tar den träffen, står du flätad så tar den enheten träffen osv. Blir inte många extrarull direkt.
Kan alla andra så kan väl jag också, här e min blogg: http://norderi-dekadens.se/

Delirium

Inlägg av Delirium »

Det här med flätning är ingenting nytt, så jag förstår inte folks bestörtning. Redan i fjärde gav ett monstrous creature framför ett annat eller en vehicle obscured för den bakre och ingen (?) tyckte det var särskilt konstigt, träffen försvann bara på den främre.

Det lustiga är att GW har tagit bort det abstrakta sättet att se monster, skogar och bilar och istället gett dem true LOS, men har fortfarande ett abstrakt sätt att se vanliga gubbs i formen av ständigt cover save genom andra enheter. Så egentligen verkar det väl inte vara så stor skillnad som folk tror.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Skriv svar