Tre regelfrågor

Regelfrågor och förslag på husregler
Delirium

Re: Tre regelfrågor

Inlägg av Delirium »

Det blir lätt lite Gökboet när 40k:are diskuterar regler.
"Sir, the possibility of successfully navigating an asteroid field are 3,720 to 1!"
"Never tell me the odds."

Joppe

Inlägg av Joppe »

imp skrev:
Joppe skrev:En sak som dök upp på Skånecupen för mig var hur man mäter förflyttningar. Jag har alltid kört att ingen punkt på fordonet får åka längre än max förflyttning. Men flera jag mötte körde att endast någon punkt på fordonet behöver flytta lika långt eller mindre än max förflyttning. Då kan man genom att köra 12" och sedan vrida fordonet runt fronten komma en fordonslängd längre fram.
Inte riktigt. Pivot som du tänkt dig, runt mittpunkten. Vilket innebär följande:

Om fordondet står med sidan mot den riktning det vill åka från början så pivotar det och tjänar då (längden-bredden)/2. På en rhino blir det lite mindre än en tum (om jag kommer ihåg rätt). Inte i närheten av en fordonslängd alltså
Jo, det kan jag köpa men att köra som nedan är ju fel (F= front, B=bak):

FB<-12"->BF
Senast redigerad av 1 Joppe, redigerad totalt 16 gånger.

Användarvisningsbild
imp

Inlägg av imp »

Ja, pivot i mitten, så en bil som vänder sig 180° tjänar inte någonting
En bild säger mer än 1000 kaniner

Användarvisningsbild
Nefrums

Inlägg av Nefrums »

Det går att tjäna nån tum på att vrida sig rätt. Det förbjöda att spela så i 4th ed swefaqn.. Men i och med att man inte kan rino rucha på samma sätt så är det inte ett så stort problem längre.
Jag ser att du skriver men allt jag kan läsa är "jag är en ost, jag är en ost, jag är en ost"!

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

Nefrums skrev:Jag tycker att det är ganska uppenbart att de menar att man ska mäta kostaste sträckan. Om den sen går runt saker så blir den längre än fågelvägen.
Låter vettigt såklart, glömde jämföra vad det stod för beskrivning under turboboost. Fick för mig det var samma.

Leder iofs till att man kan åka sidleds.

Användarvisningsbild
HeadWar
Moderator

Inlägg av HeadWar »

Norrland skrev:
Nefrums skrev:Jag tycker att det är ganska uppenbart att de menar att man ska mäta kostaste sträckan. Om den sen går runt saker så blir den längre än fågelvägen.
Låter vettigt såklart, glömde jämföra vad det stod för beskrivning under turboboost. Fick för mig det var samma.

Fast det där gäller ju bara för att räkna ut hur svårt det är att träffa en bil i närstrid.

Användarvisningsbild
Asplund

Inlägg av Asplund »

HeadWar skrev:
Norrland skrev:

Fast det där gäller ju bara för att räkna ut hur svårt det är att träffa en bil i närstrid.
Justja, jag är bara trött. Tycker ändå inte man ska få köra flatout stillastående.

Per Pirat

Inlägg av Per Pirat »

Sverige FaQ svarade på en av två kvarvarande frågorna, springa så rakt bakåt som möjligt och samtidigt söka coherency.
Åka bakåt var för självklart att skriva om men genom det blev även det utrett. :)
Pete: And how do you take your coffee, Agent Cooper?
Cooper: Black as midnight on a moonless night.
Pete: Pret-ty black.

Skriv svar