LoS och Searchlights
Re: LoS och Searchlights
Du måste skjuta först, för att få en Target som du sedan kan lysa upp. Du måste alltid skjuta på samma mål med alla dina vapen, så det är bara om Barrage scattrar bort från målet du skjuter med t.ex Heavy Bolter på som du får två targets. Om det skulle hända skulle iaf jag låta dig välja vilken av dina targets du lyser upp.
Har du inget vapen kan du inte skjuta, och kan således inte heller targetta någon enhet, alltså kan du inte lysa upp dem.
Så skulle jag rulat iaf.
Har du inget vapen kan du inte skjuta, och kan således inte heller targetta någon enhet, alltså kan du inte lysa upp dem.
Så skulle jag rulat iaf.
Det du behöver är ett target och för att få targeta någonting behövs målet vara inom range av något vapen och inom LoS (vilket barrage tekniskt sett kringgår, men det är ju såpass knasigt så man kan nog göra en regeländring där).
Scattrar du iväg från ditt traget så får du inget nytt target, blast weapons kan skada enheter som inte är ditt target.
Med Power of the Machine Spirit kan man få två targets, men jag skulle hävda att man bara får searchlighta ursprungs target då searchlight reglerna bara hänvisar till target i singularis.
Scattrar du iväg från ditt traget så får du inget nytt target, blast weapons kan skada enheter som inte är ditt target.
Med Power of the Machine Spirit kan man få två targets, men jag skulle hävda att man bara får searchlighta ursprungs target då searchlight reglerna bara hänvisar till target i singularis.
Alexander Merinen
Logik och rimlighet ska man väl ändå använda när man tolkar regler?! Annars kan det ju bli precis hur som helst. Att fluffet inte bär någon direkt relevans för regeltolkning håller jag helt med om.
Googlesökningen på bilder på searchlights togs med för att visa vad regeln handlar om för sorts utrustning. Alltså vad ordet i sig hänsyftar till. Jag gjorde sökningen främst för egen del, eftersom jag ville se om det fanns något annat som skulle kunna lobba ljus inom ramarna för termen.
Jag håller med Kerrais poäng om att spelet och dess regler inte är skrivna för ett hårt tävlingsklimat. 40K är ett "beer and pretzels"-spel som spelas i kamratlig anda. Vi talar om en regelbok som innehåller en regel som säger att man, under pågående spel, slår tärning om vilken regeltolkning som ska gälla, om man är osäker/oense. Efter spelet kan man kontrollera i regelboken för att ha bättre koll till nästa gång. Ett sådant spel behöver inte lika avancerade och omfattande regler som ett tävlingsspel har.
Det finns bevisligen tolkningsutrymme för hur regeln ska fungera, annars hade vi inte haft den här diskussionen.
Nej, nu ska jag sluta "ranta"! Jag vill bara, en sista gång, vädja till rim och reson (generellt och inte bara i denna frågan) gällande regler och dess tolkningar. Sträva efter den minst konstiga/knepiga/skeva tolkningen.
Nästa turnering som jag lär spela på är Gothcon, så jag får helt enkelt hoppas att det kommer en FAQ som rättar till det här innan dess.
Googlesökningen på bilder på searchlights togs med för att visa vad regeln handlar om för sorts utrustning. Alltså vad ordet i sig hänsyftar till. Jag gjorde sökningen främst för egen del, eftersom jag ville se om det fanns något annat som skulle kunna lobba ljus inom ramarna för termen.
Jag håller med Kerrais poäng om att spelet och dess regler inte är skrivna för ett hårt tävlingsklimat. 40K är ett "beer and pretzels"-spel som spelas i kamratlig anda. Vi talar om en regelbok som innehåller en regel som säger att man, under pågående spel, slår tärning om vilken regeltolkning som ska gälla, om man är osäker/oense. Efter spelet kan man kontrollera i regelboken för att ha bättre koll till nästa gång. Ett sådant spel behöver inte lika avancerade och omfattande regler som ett tävlingsspel har.
Det finns bevisligen tolkningsutrymme för hur regeln ska fungera, annars hade vi inte haft den här diskussionen.
Nej, nu ska jag sluta "ranta"! Jag vill bara, en sista gång, vädja till rim och reson (generellt och inte bara i denna frågan) gällande regler och dess tolkningar. Sträva efter den minst konstiga/knepiga/skeva tolkningen.
Nästa turnering som jag lär spela på är Gothcon, så jag får helt enkelt hoppas att det kommer en FAQ som rättar till det här innan dess.
Prepare to get your kick assed!
Fluff är tufft!!
Fluff är tufft!!
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Håller med. Men rimligheten och speciellt logiken skall komma från reglerna, inte från verkligheten. GWs regel-logik och verkligheten har extremt lite med varandra att göraGLinus skrev:Logik och rimlighet ska man väl ändå använda när man tolkar regler?!
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
nästan läskigt va jag inte håller med.DHettNeck skrev:Håller med. Men rimligheten och speciellt logiken skall komma från reglerna, inte från verkligheten. GWs regel-logik och verkligheten har extremt lite med varandra att göraGLinus skrev:Logik och rimlighet ska man väl ändå använda när man tolkar regler?!
Division 5.
Captaingallas skrev:Blir det trångt i bokhyllan när svärmen växer kan jag alltid förvara dem på kylskåpet!
Så ju häftigare bössa man har, destu häftigare lyse får man och har man ingen bössa så har man inget lyse fast man har ett lyse. Bra att veta...
Märk väl att man enligt regeln måste skjuta alla vapen, så då lär man vara begränsad av LoS och range på sitt (för stunden) sämsta vapen, om man ska köra på hard core-RAW alltså.
Jag undrar om det är så regeln är tänkt eller om GW tabbat sig ordentligt när de försökte säga att man lyser efter att man skjutit samt inte får skjuta och lysa på olika saker.
Märk väl att man enligt regeln måste skjuta alla vapen, så då lär man vara begränsad av LoS och range på sitt (för stunden) sämsta vapen, om man ska köra på hard core-RAW alltså.
Jag undrar om det är så regeln är tänkt eller om GW tabbat sig ordentligt när de försökte säga att man lyser efter att man skjutit samt inte får skjuta och lysa på olika saker.
Mathias Lamu
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Uppsala - VSSU
-: I will never send infantry on a job better suited for orbital bombardment :-
Det är du inte tvungen att göra, du får targeta en enhet så länge något av dina vapen har range. Jag tolkar "after firing all of its weapons" till att man lyser upp först efter man skjutit med alla vapen som man kan/vill skjuta på fordonet, så man inte först kan skjuta ett vapen, sen lysa upp och sedan forsätta skjuta med resten.kelaino skrev: Märk väl att man enligt regeln måste skjuta alla vapen, så då lär man vara begränsad av LoS och range på sitt (för stunden) sämsta vapen, om man ska köra på hard core-RAW alltså.
Tycker inte verklighetens logik har något med spelmekaniken att göra när man strikt talar om vad en regel säger. Sen tycker däremot att man kan ta med verkligheten och vad regeln "symboliserar" när man gör regeländringar för att få bättre känsla i spelet.
Alexander Merinen
Så du menar att en bil med search light inte får nytta av det själv?Zurken skrev:Det är du inte tvungen att göra, du får targeta en enhet så länge något av dina vapen har range. Jag tolkar "after firing all of its weapons" till att man lyser upp först efter man skjutit med alla vapen som man kan/vill skjuta på fordonet, så man inte först kan skjuta ett vapen, sen lysa upp och sedan forsätta skjuta med resten.kelaino skrev: Märk väl att man enligt regeln måste skjuta alla vapen, så då lär man vara begränsad av LoS och range på sitt (för stunden) sämsta vapen, om man ska köra på hard core-RAW alltså.
Tycker inte verklighetens logik har något med spelmekaniken att göra när man strikt talar om vad en regel säger. Sen tycker däremot att man kan ta med verkligheten och vad regeln "symboliserar" när man gör regeländringar för att få bättre känsla i spelet.
Det står inte att man ska ha slagit för att wounda etc innan SL får effekt. Finns liknande saker som man får göra efter att alla skott skjutits, men innan nån skada sker.
En bild säger mer än 1000 kaniner
I ett spel där modeller frammanar eld med hjälp av hjärnan så känns verklighetsjämförelser ganska löjliga. Det enda vi har att röra oss med är reglerna, och även om vi kanske tolkar dem olika från person till person, så är det reglerna vi måste utgå från...GLinus skrev:Logik och rimlighet ska man väl ändå använda när man tolkar regler?!
I detta fallet står där ganska svart på vitt vad som gäller. Du kan lysa upp ditt target efter du skjutit på det. Har du inget vapen kan du inte targeta och därmed inte skjuta eller lysa, har du barrage vapen så kan du targeta , skjuta och lysa på saker som ingen annan kan se. Dock gäller det fortfarande att vara inom 36" som vanligt...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."
Exakt. Så om någon RAW:ar att en griffon kan lobba searchlight så kan man RAW:a tillbaka att den måste skjuta sin heavy bolter i så fall.kelaino skrev:Märk väl att man enligt regeln måste skjuta alla vapen, så då lär man vara begränsad av LoS och range på sitt (för stunden) sämsta vapen, om man ska köra på hard core-RAW alltså.
(Sen tycker jag iofs inte att någon av reglerna skall tolkas så eftersom RAW suger, men...)