Ditt exempel är ute och cyklar, har inget med saken att göra. Du skrev om regeln för att passa din egen slutsats (eller så kanske du missuppfattat regelboken). Man får inte +2 GTG för "area terrain cover", man får det för att stå i area terrain. Det är enda kravet.kombat skrev:Det är lite som att säga att eftersom jag har artificer armour som ger 2+ och sen en storm shield som ger ett invunrable save så får jag ta ett 2+ invunrable save. Du följer reglerna för den typ av cover du tar och +2 gtg gäller enbart area terrain cover
Katarsis: Om något så stärker väl det där citatet att man får 2+? Det här exemplet har inte dykt upp i något spel än och jag har inga planer på att utnyttja det (om något så vore jag gladare ifall 3+ vore svaret då 2+ gör spelet lite tokigt) men jag tycker det känns mer som en önskan om att ha ett spel som inte är brutet än en genuin regelsbedömning att det inte är 2+.
Jag menar, enda kravet för att få +2 cover save när man använder GTG är ju att man står i area terrain- det är allt. Tar man skydd bland ruiner och står på area terrain så kan man uppfylla både kraven för 4+ save och +2 GTG utan konflikt i regelboken.