Dumma regelfrågor (igen)

Regelfrågor och förslag på husregler
Atnas

Re: Dumma regelfrågor (igen)

Inlägg av Atnas »

kombat skrev:Det är lite som att säga att eftersom jag har artificer armour som ger 2+ och sen en storm shield som ger ett invunrable save så får jag ta ett 2+ invunrable save. Du följer reglerna för den typ av cover du tar och +2 gtg gäller enbart area terrain cover
Ditt exempel är ute och cyklar, har inget med saken att göra. Du skrev om regeln för att passa din egen slutsats (eller så kanske du missuppfattat regelboken). Man får inte +2 GTG för "area terrain cover", man får det för att stå i area terrain. Det är enda kravet.

Katarsis: Om något så stärker väl det där citatet att man får 2+? Det här exemplet har inte dykt upp i något spel än och jag har inga planer på att utnyttja det (om något så vore jag gladare ifall 3+ vore svaret då 2+ gör spelet lite tokigt) men jag tycker det känns mer som en önskan om att ha ett spel som inte är brutet än en genuin regelsbedömning att det inte är 2+.

Jag menar, enda kravet för att få +2 cover save när man använder GTG är ju att man står i area terrain- det är allt. Tar man skydd bland ruiner och står på area terrain så kan man uppfylla både kraven för 4+ save och +2 GTG utan konflikt i regelboken.

Användarvisningsbild
kombat

Inlägg av kombat »

Atnas skrev:
kombat skrev:Det är lite som att säga att eftersom jag har artificer armour som ger 2+ och sen en storm shield som ger ett invunrable save så får jag ta ett 2+ invunrable save. Du följer reglerna för den typ av cover du tar och +2 gtg gäller enbart area terrain cover
Ditt exempel är ute och cyklar, har inget med saken att göra. Du skrev om regeln för att passa din egen slutsats (eller så kanske du missuppfattat regelboken). Man får inte +2 GTG för "area terrain cover", man får det för att stå i area terrain. Det är enda kravet.

Katarsis: Om något så stärker väl det där citatet att man får 2+? Det här exemplet har inte dykt upp i något spel än och jag har inga planer på att utnyttja det (om något så vore jag gladare ifall 3+ vore svaret då 2+ gör spelet lite tokigt) men jag tycker det känns mer som en önskan om att ha ett spel som inte är brutet än en genuin regelsbedömning att det inte är 2+.

Jag menar, enda kravet för att få +2 cover save när man använder GTG är ju att man står i area terrain- det är allt. Tar man skydd bland ruiner och står på area terrain så kan man uppfylla både kraven för 4+ save och +2 GTG utan konflikt i regelboken.
+2 till gtg är sepcifict för area terrain och därför kan det bara appliceras när du tar ett area terrain cover save. Bara för att du uppfyller definitionen för en specialregel ger dig inte tillåtelse att tillämpa den såvida du inte använder dig av grundregeln dvs 5+ cover save för area terrain.

Ja mitt exempel var ganska simplifierat men det var mest för att tydligt visa att man inte kan dra nytta av delar av regler för att applicera dem på andra, vilket är precis när du gör när du vill applicera en special regel för area terrain på ditt ruin cover save.

Ett liknande expempel kan vara att du har ett fordon som är till 15% täckt av en ruin och samtidigt står bakom en skog skogar har en regel som säger att alla modeller som när man drar LOS till dem genom en skog så får man att 5+ cover save. Men efetrsom där är en ruin med så enligt din logik kan man säga att fordonen då ska få ett 4+ cover save då det faktiskt täcks lite av en ruin och då skogenregel säger att du får ett cover save eftersom man drar LOS genom skogen.

Jag vet att detta exemplet inte är lika otydligt som det vi diskuterar men principen är den samma när man applicerar delar av regler för att dra nytta till sin egen vinning.

Atnas

Inlägg av Atnas »

Ifall jag försökte bända på spelet för min egen vinning skulle jag aldrig spela med Swooping Hawks i första stället, så det ämnet kan vi nog släppa :P Man applicerar inte delar av regler, är väl det som är saken?
+2 till gtg är sepcifict för area terrain
Yep!
och därför kan det bara appliceras när du tar ett area terrain cover save.
Det är den där biten jag inte håller med om riktigt, för jag hittar ingenting om det i regelboken. 40K handlar om vad man får göra och ej vad man inte får göra såklart, men +2 GTG har inget krav på att du måste använda dig av area terrain och dess cover för att få ut bonusen, är det som är kruxet. Bara att du står i det.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015

Inlägg av DHettNeck »

Jag måste faktiskt ställa mig på sidan som hävdar 2+ save här. Du kasstar dej på marken och för två bättre cover save, du har 4+ i grund => 2+ cover save.

Jag håller med om att det känns konstigt och fel, men det verkar vara så reglerna är skrivna.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Skriv svar