SR deep strike + zoom

Regelfrågor och förslag på husregler
Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Excessus »

Arioch skrev:@kombat: gäller det då även en LR som åker 12" de får alltså inte assaulta ur den heller? Vad exakt är då meningen med assault vehicle???
Kan ju också vara en mening med ett assault vehicle att motståndaren inte får en rundas skytte på dina styggingar innan de ska in i närstrid...


Mina berzerkers ville inte riktigt ut ur sin lilla bil med allt fiendeskytte på banan, men var så illa tvugna ändå...
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Användarvisningsbild
Serpent
Inlägg: 2674
Blev medlem: 26 jun 2009, 15:13

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Serpent »

Om du åker jättefort och transporten sprängs så tar alla gubbar en S10 no saves (inte ens invo, som jag förstått det) hit. Det som överlever den kraschen får assaulta.
Linus skrev:Den enda taktiken jag känner till mot AdMech är att stå och hänga med huvet och se sorgsen ut, och det funkar jävligt dåligt...

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Arioch »

@kombat, tydliga vete fan :lol: man kan läsa samma mening och ändå inte fatta den... känns det som.

@serpent Invo save får du väl alltid ta? Eller har de ändrat på det med :shock:
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Användarvisningsbild
Excessus
Inlägg: 1550
Blev medlem: 10 apr 2011, 23:52

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Excessus »

Serpent skrev:Om du åker jättefort och transporten sprängs så tar alla gubbar en S10 no saves (inte ens invo, som jag förstått det) hit. Det som överlever den kraschen får assaulta.
Khorne does not care from where the blood flows, hehe :D
"Deception is the point. Any fool can calculate strength. That one has been doing it from the moment he saw us. Now, he has to calculate what he can't see. And fear what he doesn't know."

Arioch
Inlägg: 656
Blev medlem: 13 jan 2010, 07:15

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Arioch »

He He go khorne!
Hen!? Kan du va själv gubbkärring!

Ancalagon
Inlägg: 3323
Blev medlem: 15 aug 2011, 16:15

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Ancalagon »

Serpent skrev:Om du åker jättefort och transporten sprängs så tar alla gubbar en S10 no saves (inte ens invo, som jag förstått det) hit. Det som överlever den kraschen får assaulta.
Du får fortfarande ta invo saves för Crash and Burn.

Användarvisningsbild
DHettNeck
Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
Inlägg: 11197
Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
Ort: Uppsala

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av DHettNeck »

Arioch skrev:Så om jag åker jättefort och den sprängs är det OK att assaulta, för den är ett assault vehicle :? låter som en "vettig" taktik... :lol: :lol: :lol: kom igen spräng den så jag får slå dig... :D

Seriöst, jag kan köpa argumentationen när det gäller reserves att den regeln trumfar specialregeln. (under protest 8-) :lol: )

Och jag har läst regelboken, dock utgick jag från att det var OK att undra saker så man förstår dem, samt att argumentera för åsikter och ståndpunkter. Känns smartare att göra det här än på ett konvent... men då vissa tydligen inte vill det så tar jag det på turneringen istället.
Det är klart att man får fråga saker. Men när man får väl motiverade och tydliga svar och väljer att gå emot dom iaf så blir jag lite lack. Men jag håller med om att det är mycket bättre att reda ut saker på forum än på turneringar ;)
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis

Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015

Användarvisningsbild
Zurken
Moderator
Inlägg: 3896
Blev medlem: 13 jan 2009, 23:41
Ort: Kungsbacka (typ gbg)

Re: SR deep strike + zoom

Inlägg av Zurken »

Vad handlar den här diskussionen om? Om man får Assaulta efter att man kommer från reserv? Om man får Assaulta efter att man åkt fortare än Combat Speed?

Okej, kombat var väldigt tydlig med att besvara dessa frågor.
kombat skrev: Du får aldrig disembarka ur ett fordon som kör mer än 6" Dock kan du köra 6" sen disembarka 6" dvs du kommer 12" totalt sen charga så vad assault vehicle gör är att du rör dig 6" längre innan chargen om du är vanligt infanteri eller walker.

Problemet med din tolkning är att assault vehicle tillåter dig bara assault ur ett fordon när du disembarkar den ger dig dock inte tillåtelse att charga när du kommer från reserven. Det har ingen betydelse när man ser att den träder i kraft. Reglen säger:

1. Du får inte assaulta när du kommer från reserven
2. Du får inte använda några special regler som gäller från början av rundan.

Assault vehicle:

Du får assaulta efter att du har disembarkat eller fordonet sprängs.

Dvs assault vehicle reglen tar bort hindret som alla vehicles har när man inte får assaulta efter en disembark. Dock ger den dig inte tillåtelse att charga när man kommer från reserven.
Vad var felet på dessa svar?

Åtminstone är ju svaret på min andra svaret löjligt uppenbart. Om du inte får dissembarka, hur kan du då få chargea??
Alexander Merinen

Skriv svar