Necron rules? (Nu med Wolf Guards och komp!)
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Necron rules?
Jag håller med om att det kan bli onödigt krångligt när dom får välja. WYSIWYG funkar hyffsat på WGs, men på crypteks funkar det fasen inte alls då många av sakerna helt saknar modeller och allt ser likadant ut.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Necron rules?
Så jäkla svårt är det inte att hålla reda på saker o ting, be motståndaren att tydligt i deployment att säga vilken wg/cryptek som skall vart och om motståndaren försöker fuska så får man väl säga till honom/henne. Tycker man det är svårt att hålla dessa saker i huvudet får man väl fundera om 40k är rätt spel för en istället för att börja ändra i reglerna.
Problemet jag har med swfaq:en är inte de rulingsen man gör (men ibland är man för restriktiv för min smak) utan att man ändrar spele helt och hållet med att besluta vilka IA-val och att vissa rmeer inte köper sina val ur codexet. Detta tycker jag är upp till arrangörerna att besluta. Så jag anser att swefaq bör vara lite mer mindre invasiv i sådana frågor.
Problemet jag har med swfaq:en är inte de rulingsen man gör (men ibland är man för restriktiv för min smak) utan att man ändrar spele helt och hållet med att besluta vilka IA-val och att vissa rmeer inte köper sina val ur codexet. Detta tycker jag är upp till arrangörerna att besluta. Så jag anser att swefaq bör vara lite mer mindre invasiv i sådana frågor.
- DHettNeck
- Svenska Mästaren i 40k 2012, 2013 & 2015
- Inlägg: 11197
- Blev medlem: 07 nov 2008, 07:21
- Ort: Uppsala
Re: Necron rules?
Fast just detta "måste" stå i SWFAQ för att slippa sånna diskussioner inför varenda turnering. Vill arrangörerna sedan tillåta någon extra pryla så kan man ju skriva ut det separat. Sen kan man tycka som man vill om man ska köpa sina fordon ur IAU2 eller codexet, men det är hur som nödvändigt för SWFAQ att bestämma detta.kombat skrev:Så jäkla svårt är det inte att hålla reda på saker o ting, be motståndaren att tydligt i deployment att säga vilken wg/cryptek som skall vart och om motståndaren försöker fuska så får man väl säga till honom/henne. Tycker man det är svårt att hålla dessa saker i huvudet får man väl fundera om 40k är rätt spel för en istället för att börja ändra i reglerna.
Problemet jag har med swfaq:en är inte de rulingsen man gör (men ibland är man för restriktiv för min smak) utan att man ändrar spele helt och hållet med att besluta vilka IA-val och att vissa rmeer inte köper sina val ur codexet. Detta tycker jag är upp till arrangörerna att besluta. Så jag anser att swefaq bör vara lite mer mindre invasiv i sådana frågor.
Rikard "+1" Tröger
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Uppsala - Atlantis
Sweden ETC Fantasy Team 2011-2012
Sweden ETC 40K Team 2013-2016
Swedish Champion Warhammer 40K 2012, 2013 & 2015
Re: Necron rules?
Allt bubblar ju fortfarande och alltid ner till
Swefaq är inte en bibel som man måste följa till punkt och pricka, arrangörer kan ta bort och skriva in eget om de så finner det nödvändigt.
Komp vs Icke-komp är en alltid lika hjärndöd diskussion... Vill du spela med komp? sök dig då till de turneringarna och tvärtom om du vill spela utan komp.
Tyvärr är det inte mycket svårare än så.
Swefaq är inte en bibel som man måste följa till punkt och pricka, arrangörer kan ta bort och skriva in eget om de så finner det nödvändigt.
Komp vs Icke-komp är en alltid lika hjärndöd diskussion... Vill du spela med komp? sök dig då till de turneringarna och tvärtom om du vill spela utan komp.
Tyvärr är det inte mycket svårare än så.
Dibs on the Amulet! - Belkar Bitterleaf
Re: Necron rules?
Det är upp till varje arrangör om de vill använda SWE-FAQen, samt hur mycket av den som ska gälla. Restriktionerna i FAQen är gjorda av några av Sveriges mest erfarna arrangörer och är vad de tycker ska gälla på turneringar.kombat skrev:... Detta tycker jag är upp till arrangörerna att besluta. Så jag anser att swefaq bör vara lite mer mindre invasiv i sådana frågor.
En bild säger mer än 1000 kaniner
Re: Necron rules?
På kompfria turneringar lär ingen motsätta att man får sätta ut WG's i efterhand även med Swefaq, då den klausulen primärt är till för RT mallen.
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.
Re: Necron rules?
Jag tänker ge min åsikt om detta med att folk tycker saker ska stå i listan hur de är uppdelade.
Det står i codex att man kan inför deployment välja hur man vill sätta ut dessa WG och crypteks. Varför ska man då gå in och ta bort denna regeln som ger dessa enheter taktiska val? Jag fattar att det är galet mycket lättare att komps om man vet. Men varför inte kompa som lbk-mallen där man utgår att man gör det värsta av det?
Men ska vi börja ta bort och ge regler tycker jag att GK gm ska skriva vilken strategi som ska ges till vilken enhet. För det påverkar kompen beroende på vad man väljer. Gärna ranka vilken enhet som först ska få till sista.
Demoner ska skriva vilken hälft de alltid vill ha först. För det kan även avgöra
Space marine och andra lag med combat squads ska skriva ner om de ska hålla ihop eller vara combat squada varje match och hur man delar upp det.
Alla IC ska stå i vilken enhet de ska vara med.
Eldrad ska skriva ner vilka enheter som får re-deploya.
Det finns mycket mer jag kan ge som dumma exempel....
Visst låter dumt att tvinga och göra om regler? Men ska en så ska alla!
Så lägg ner att VI ska göra om reglerna för kompen. För om vi ändå gör det kan vi istället för komp bygga om codex reglerna så att de blir "balanserat" vilket det aldrig blir! Man ska ha dåliga match ups och ha bra så är spelet!
Komp ger en illusion av balans. Men i själva verket ger det bara ett ytterligare system man ska lura.
Först lura codexen och hitta vad som är brutet och bra. Sen ska man lura kompen för att senare bygga på hållet som finns. (Vilket det gör oftast)
Förlåt om saker och ting inte är bra skrivit. Men jag sitter på bussen hem efter min 12:e dag i streck på jobbet. Så det kan vara lite luddigt och svårt att hänga med.
Men hela tanken var att: vi ska inte tabort eller göra om reglerna i codexar för att få kompen att fungera. Utan istället göra om kompen så att codexen att fungera.
Med vänlig hälsning,
Lennart
Det står i codex att man kan inför deployment välja hur man vill sätta ut dessa WG och crypteks. Varför ska man då gå in och ta bort denna regeln som ger dessa enheter taktiska val? Jag fattar att det är galet mycket lättare att komps om man vet. Men varför inte kompa som lbk-mallen där man utgår att man gör det värsta av det?
Men ska vi börja ta bort och ge regler tycker jag att GK gm ska skriva vilken strategi som ska ges till vilken enhet. För det påverkar kompen beroende på vad man väljer. Gärna ranka vilken enhet som först ska få till sista.
Demoner ska skriva vilken hälft de alltid vill ha först. För det kan även avgöra
Space marine och andra lag med combat squads ska skriva ner om de ska hålla ihop eller vara combat squada varje match och hur man delar upp det.
Alla IC ska stå i vilken enhet de ska vara med.
Eldrad ska skriva ner vilka enheter som får re-deploya.
Det finns mycket mer jag kan ge som dumma exempel....
Visst låter dumt att tvinga och göra om regler? Men ska en så ska alla!
Så lägg ner att VI ska göra om reglerna för kompen. För om vi ändå gör det kan vi istället för komp bygga om codex reglerna så att de blir "balanserat" vilket det aldrig blir! Man ska ha dåliga match ups och ha bra så är spelet!
Komp ger en illusion av balans. Men i själva verket ger det bara ett ytterligare system man ska lura.
Först lura codexen och hitta vad som är brutet och bra. Sen ska man lura kompen för att senare bygga på hållet som finns. (Vilket det gör oftast)
Förlåt om saker och ting inte är bra skrivit. Men jag sitter på bussen hem efter min 12:e dag i streck på jobbet. Så det kan vara lite luddigt och svårt att hänga med.
Men hela tanken var att: vi ska inte tabort eller göra om reglerna i codexar för att få kompen att fungera. Utan istället göra om kompen så att codexen att fungera.
Med vänlig hälsning,
Lennart
Re: Necron rules?
+7, Well said good sir.Lillen skrev:Jag tänker ge min åsikt om detta med att folk tycker saker ska stå i listan hur de är uppdelade.
Det står i codex att man kan inför deployment välja hur man vill sätta ut dessa WG och crypteks. Varför ska man då gå in och ta bort denna regeln som ger dessa enheter taktiska val? Jag fattar att det är galet mycket lättare att komps om man vet. Men varför inte kompa som lbk-mallen där man utgår att man gör det värsta av det?
Men ska vi börja ta bort och ge regler tycker jag att GK gm ska skriva vilken strategi som ska ges till vilken enhet. För det påverkar kompen beroende på vad man väljer. Gärna ranka vilken enhet som först ska få till sista.
Demoner ska skriva vilken hälft de alltid vill ha först. För det kan även avgöra
Space marine och andra lag med combat squads ska skriva ner om de ska hålla ihop eller vara combat squada varje match och hur man delar upp det.
Alla IC ska stå i vilken enhet de ska vara med.
Eldrad ska skriva ner vilka enheter som får re-deploya.
Det finns mycket mer jag kan ge som dumma exempel....
Visst låter dumt att tvinga och göra om regler? Men ska en så ska alla!
Så lägg ner att VI ska göra om reglerna för kompen. För om vi ändå gör det kan vi istället för komp bygga om codex reglerna så att de blir "balanserat" vilket det aldrig blir! Man ska ha dåliga match ups och ha bra så är spelet!
Komp ger en illusion av balans. Men i själva verket ger det bara ett ytterligare system man ska lura.
Först lura codexen och hitta vad som är brutet och bra. Sen ska man lura kompen för att senare bygga på hållet som finns. (Vilket det gör oftast)
Förlåt om saker och ting inte är bra skrivit. Men jag sitter på bussen hem efter min 12:e dag i streck på jobbet. Så det kan vara lite luddigt och svårt att hänga med.
Men hela tanken var att: vi ska inte tabort eller göra om reglerna i codexar för att få kompen att fungera. Utan istället göra om kompen så att codexen att fungera.
Med vänlig hälsning,
Lennart
It's a Gentlemen's Agreement, Huzzah!
-------------------------------------
Flaming Dolphins
-------------------------------------
Flaming Dolphins
Re: Necron rules?
Tack Lennart, tack +7Lillen skrev:Jag tänker ge min åsikt om detta med att folk tycker saker ska stå i listan hur de är uppdelade.
Det står i codex att man kan inför deployment välja hur man vill sätta ut dessa WG och crypteks. Varför ska man då gå in och ta bort denna regeln som ger dessa enheter taktiska val? Jag fattar att det är galet mycket lättare att komps om man vet. Men varför inte kompa som lbk-mallen där man utgår att man gör det värsta av det?
Men ska vi börja ta bort och ge regler tycker jag att GK gm ska skriva vilken strategi som ska ges till vilken enhet. För det påverkar kompen beroende på vad man väljer. Gärna ranka vilken enhet som först ska få till sista.
Demoner ska skriva vilken hälft de alltid vill ha först. För det kan även avgöra
Space marine och andra lag med combat squads ska skriva ner om de ska hålla ihop eller vara combat squada varje match och hur man delar upp det.
Alla IC ska stå i vilken enhet de ska vara med.
Eldrad ska skriva ner vilka enheter som får re-deploya.
Det finns mycket mer jag kan ge som dumma exempel....
Visst låter dumt att tvinga och göra om regler? Men ska en så ska alla!
Så lägg ner att VI ska göra om reglerna för kompen. För om vi ändå gör det kan vi istället för komp bygga om codex reglerna så att de blir "balanserat" vilket det aldrig blir! Man ska ha dåliga match ups och ha bra så är spelet!
Komp ger en illusion av balans. Men i själva verket ger det bara ett ytterligare system man ska lura.
Först lura codexen och hitta vad som är brutet och bra. Sen ska man lura kompen för att senare bygga på hållet som finns. (Vilket det gör oftast)
Förlåt om saker och ting inte är bra skrivit. Men jag sitter på bussen hem efter min 12:e dag i streck på jobbet. Så det kan vara lite luddigt och svårt att hänga med.
Men hela tanken var att: vi ska inte tabort eller göra om reglerna i codexar för att få kompen att fungera. Utan istället göra om kompen så att codexen att fungera.
Med vänlig hälsning,
Lennart
Flaming Dolphins