IA på turneringar

Regelfrågor och förslag på husregler

Skall fordon från Imperial Armour tillåtas på turneringar?

1. Ja, IA skall tillåtas på turneringar (med några få undantag).
56
44%
2. Ja, men i väldigt begränsad omfattning.
14
11%
3. Nej, banna IA helt.
56
44%

Antal röster: 126

paintner

Re: IA på turneringar

Inlägg av paintner »

HeadWar skrev:Så nej, att använda komp-mallens storlek som en anledning att inte tillåta IA tycker jag inte håller alls.
är inte ens medveten om att jag använde det som en anledning?
var en reflektion jag gjorde ...
- black templars @ time of ending -

Mortarion

Inlägg av Mortarion »

paintner skrev:@Mortarion:

Så tanken är lite att IA specifika 'builds' kommer inte få användas? så om min dex säger att jag bara får ha vapen X och Y på vehicle Z så är det bara det jag får köpa via IA då?

Om så är fallet så kommer det fucka up BTs dreads lite.
Nej, tanken är att de options som är samma för alla nya marinelistor skall även de gamla få ha. Så det som finns i både IAUpdate och SM-codexen kommer att vara OK. Eventuellt med något enstaka undantag.

Fast sen kan jag väl också säga att vi inte har spenderat så mycket tid att diskutera exakt hur den biten skall lösas. Men saker som inte är specifika för IA utan finns i flera codexar kommer antagligen inte att påverkas.

Anton

Inlägg av Anton »

Om jag hade tyckt att balans var viktigare än tuffhet hade jag nog inte spelat 40k. Eller något annat figurspel heller för den delen.

Användarvisningsbild
Snot

Inlägg av Snot »

Jag blir rätt förvånad över hur otroligt jämnt det är mellan ja/nej till IA. Vore kul att se geografisk statistik på detta :)
Saeculum Obscurums Forum
Jocke Rapp skrev:Snot har rätt.(lite onödig text), tänk på det.

Johannesson

Inlägg av Johannesson »

Jag tycker det är lite coolt att typ 100 pers har aktiverat sig och faktiskt röstat bara på några dagar :)
"Then it comes to be that the soothing light at the end of your tunnel was just a freight train comin' your way" - No Leaf Clover

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

Men vad är problemet egentligen? Är IA så jävla brutet generellt sätt? Är de reglerna mer brutna än de "godkända" codexarna och deras olika mongoenheter? Det är ju exempelvis inte så att mina Blight Drones kan matcha Jeppas dubbla enheter mongonobs eller Axels dubbla Seer Councils eller varför inte Thunder Wolf Cavalry med diverse sköldar och fistar.

Ska jag vara helt ärlig så känns det som att en del av er försöker göra hobbyn så tråkig som möjligt för oss andra. Reglera och kompa sönder skiten så att vi slipper springa på något vi inte riktigt har mathhammer-at sönder redan på turneringar... Och ja, jag vet. Jag kan ju alltid stanna hemma om det inte passar.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Halvar

Inlägg av Halvar »

Ett av mina problem med IA är att jag ser samma trend i sakerna därifrån som det var i slutet på Deciphers version av Star Trek (1st edition). I de senare expansionerna blev korten så jävla mycket bättre än de gamla, utan att ge någon som helst nackdel, för att de nyare expansionerna skulle sälja bättre. Som jag skrev känns den trenden igen i FW, deras saker verkar ganska bäng om man jämför med codexarna. Jag brukar förvånas över att codexarna inte verkar vara speltestade, men IA-reglerna verkar knappast vara speltestade, utan snarare har man kollat på liknande saker, gjort de bättre, och satt samma eller en mindre poängprislapp på dem.

Ett annat är att det är väldigt svårt att veta vad det är man möter. Knowledge is king i det här spelet, och jag har baskemig ingen aning om vilka IA-böcker som gäller för tillfället. Gäller Anphelion project fortfarande? Den verkar ju horribelt out of date. Och den är inte gratis... Jag tycker inte om när man kommer hem från en turnering och sedan får reda på att ens motståndare inte varit helt korrekt i sin förklaring av reglerna vilket kostat en matchen. På mindre turneringar har jag hittills inte sett någon IA-bok.
Ja' än't bittä'!

paintner

Inlägg av paintner »

är väl klart IA sakerna är lite 'mer än annat' då deras nich är just det.
annars hade ju GW i form av GW gett ut dessa saker och inte under ett dotterbolag. 'snyggare' modeller, dyrare modeller och mer balla regler och prylar för de som vill/kan betala för det.
- black templars @ time of ending -

Användarvisningsbild
Röde

Inlägg av Röde »

@ Halvar. Jag tycker din beskrivning går att applicera på codexar man har dålig koll på överlag. Det finns spelare som gärna glömmer att nämna detaljer i reglerna kring sina enheter oavsett om det är IA eller vanliga codexar.

De senaste codexarna har alla enheter som präglas av "gamemaster gone wild" tendenser, det gäller inte bara IA böckerna.
-Inte regelböjspucko, fluffmongo.

Användarvisningsbild
MrCheeze

Inlägg av MrCheeze »

Tycker IA sakerna ska bort i turneringar för dom flesta sakerna som görs från forgeworld hör hemma i stora apocalypse slag enlig min mening!

Sen tror jag det blir kopiöst mycket lättare att ha hand om kompreglerna samt kanske förenkla kompen litegrann om man enbart kör codexar :)
PaiNt addiCt aNd BiTz JuNkIe!

Games Workshops bästa bok! How to roll .. Jag behöver en med mina tärnings uppvisningar!

Currently Working On:
...

Skriv svar